To jsem si mohl myslet! Sotva začnu na chvilku myslet na sebe, vydám se zachránit princeznu a nechám královské město nechráněné, nepřátelé zaútočí. Rozmýšlel jsem se jen chvíli. Naposled jsem se podíval na zářivou hřívu visící z věže a čekající na záchranu a vyrazil jsem ze všech sil zpátky. Vím moc dobře, že beze mě všichni padnou!
Vítejte ve světě deskové hry Slide Quest, kterou připravili designéři Nicolas Bourgoin (Cortex) a Jean-Francois Rochas. Jejich výtvor dokončil ilustracemi Stéphane Escapa. To všechno se dělo pod logem firmy Blue Orange. Na pouť po Evropě se vydává krabice zásluhou společnosti Esdevium Games a to hned v roce 2019, kdy se narodila.
Bílá krabička menších rozměrů toho v sobě obsahuje překvapivě hodně. Na víku vidíme hrdinného rytíře, jak se probíjí zpět domů a do hradu. Hráči mu pomohou už otevřením boxu, kde po zvednutí víka najdou sadu dvaceti čtvercových map z tvrdého papíru. Každá lokace má v sobě připravené menší nebo větší množství kruhových otvorů.
Celá sada je bezpečně uložená v plastovém rámečku, který má kruhové otvory všude. Základem všeho se stane dno krabice. Na každé jeho straně se nachází jeden zářez, do kterého hráči zasadí po jedné páčce. A jejich plastové plošky uvnitř položí hráči právě tento rámeček. Zatlačením na páku na jedné straně se celá plocha nakloní a to je základní premisa celé hry.
Ale před zahájením ještě pokračuje příprava. Každý svět, který musí rytíř překonat, se skládá z pěti map. Tým vždy své snažení začne u té s nejnižším číslem, kterou položí do rámečku a umístěním veškerých potřebných překážek na vyznačená místa. Může jít nejen o blokády nebo kameny, ale také nepřítele nebo tyčinky dynamitu. Společně si pak zvolí obtížnost a označí podle toho počet životů na otočném ukazateli.
Rytíř má vždy na mapě určené startovní místo. Poté už mohou hráči zahájit svoji pouť po celém světě. Jednotlivé mapy budou po hráčích chtít odlišné věci. Tím základem je samozřejmě bezpečné provedení rytíře po linii světla od začátku (políčka s nižším číslem) až do konce (políčko s vyšším číslem). To se děje spoluprací a nakláněním rámečku, což má za následek posouvání rytíře s kovovým kolečkem na bříšku.
Na místě je samozřejmě extrémní opatrnost, ale především se doporučuje detailní komunikace mezi hráči. To proto, že do hry mohou vstoupit i dynamity, které nesmí převrhnout nebo naopak padouši, které je třeba odstrkat do děr. Otvory jsou pokaždé jinde a závisí to vše vždy pouze na dírách v konkrétní mapě.
Když rytíř spadne do jámy, převrhne dynamit, nebo vytlačí padoucha do špatného otvoru, ztratí bod života. Hráči jej uberou a tím se přiblíží společné prohře. Vítězství pak mohou slavit jako tým v případě, že se jim podaří i pátou mapu dokončit a ještě jim zbývají srdíčka.
Slide Quest je naprosto stvořená pro rodinu s dětmi. Nabízí totiž neuvěřitelnou úroveň zábavy, smíchu a nutnosti spolupráce. Celá hra je ohromně roztomilá a vzbuzuje ve všech pouze pozitivní emoce. Velkým dílem úspěchu je skvěle vymyšlené zpracování a naklánění desky je vyřešené opravdu chytře.
Je jasné, že s narůstajícím číslem mapy stoupá i její obtížnost. Na začátku tedy na hráče nečekají žádná překvapení, ale jak postupují dál, stává se jejich situace mnohem více kritickou. Pokud budete hrát obyčejnou variantu s jedním světem, pak je vše v pořádku. Ale jakmile se tým pustí do epického úkolu, musí na předepsaný počet srdíček projít všech dvacet map. A není třeba zdůrazňovat, že takový počin je vhodný pouze pro opravdové profesionály.
Všechno je to hlavně o komunikaci. Hráči si musí navzájem hlásit, co dělají a domlouvat se tak, aby se rytíř rozjel tím správným směrem. Tady do zážitku výrazně vstupuje počet hráčů, protože ve čtyřech má každý svoji tyčinku k naklánění. Je tedy zodpovědný pouze za jeden náklon, což zní jednodušeji. Jenže o to obtížnější je domluvit se. Ve dvou je domluva jednodušší, ale každý z hráčů má pod kontrolou hned dva jazýčky.
Obyčejná partie s pěti světy trvá nějakých patnáct až dvacet minut. Hráči se pochopitelně snaží naklánět rámeček opatrně a pomalu. Netlačí je žádný čas. Tedy alespoň do chvíle, kdy se rozhodnou do hry zařadit nový prvek. Do zážitku lze totiž přidat digitální aplikaci, která bude měřit čas a vytvoří tak na ně tlak. To je další způsob (spolu se snižováním srdíček), jak zvýšit obtížnost.
Slide Quest je naprosto elegantní a vlastně bezchybná hra pro rodiny s dětmi. Má ohromný potenciál zábavy a k tomu stačí tak jednoduchý princip, jako posouvání figurky nakláněním desky. Vítězství nakonec závisí hodně na nejslabším článku, ale honbu s rytířem si užijete bez ohledu na výsledek. Když vás přijde potomek požádat o další partii Slide Quest, nikdy neřeknete ne.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Nicolas Bourgoin, Jean-François Rochas |
Ilustrace | Stéphane Escapa |
Vydavatel | Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Desyllas Games, FoxGames, Gém Klub Kft., Mandoo Games, Mercurio, MINDOK, Outland, Siam Board Games |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Medieval, Real-time |
Mechanismy | Cooperative Game |
Rodina | Components: Game Box Used In Play, Mechanism: Campaign Games, Misc: LongPack Games |
Alternativní názvy | Csúszkaland, Obłędny Rycerz, Rytíř Klouzek, Φτερωτός Ιππότης, อัศวินลมกรด, 슬라이드 퀘스트 |
Více o hře.
+ důležitá domluva
+ více obtížností
+ napínavá hra
+ opravdu lze prohrát
+ zpracování
+ s každým počtem hráčů trochu jiné
+ lze hrát i v jednom
- dvacet map při opakovaném hraní je málo