Každá nákaza je o rychlé reakci. Bez té nemůže přijít žádná záchrana. Celé je to závod s časem, protože nemoc nespí. I když záchranářům a lékařům dochází síly, její nenechavé prsty dále rozšiřují svoji oblast působnosti a namlouvají si nové pacienty.
Pod logo populární série Pandemic se podařilo zařadit svůj nový výtvor také designérovi Kane Klenkovi (Fuse, Flatline). Hra dostala podtitul Rychlé nasazení. S novinkou tedy nemá nic společného otec řady, Matt Leacock, ale základní vydavatel Z-Man Games zůstává stejný. Novinku si pro lokalizaci do češtiny vybrali v ADC Blackfire.
Na víku nevidíme žádnou nemocnici, ale shon v zásahové jednotce. Děj celé hry se tentokrát nebude odehrávat na mapě světa. Dostaneme mnohem osobnější zadání, protože je třeba zásobovat města co nejrychleji vakcínami. A právě proto se bude celá partie odehrávat v letadle, jehož palubu znázorňuje herní deska. Tu hráči vyloží do středu stolu a naplní ji sadou barevných kostiček, pro každou místnost jinou.
Jednotliví účastníci dostanou každý jednu roli, získají sadu kostek, kartu s dovednostmi a také figurku. Přípravu prostředí pak dokončí vyložením přesýpacích hodin a žetonů času na určené místo. Především ale náhodně určí sadu měst, ve kterých nákaza propukne. Dvě karty měst ihned odhalí a přiloží je k odpovídajícímu místu. Kolem celého plánu se totiž vine cesta kolem celého světa, každému městu je věnované políčko. Ale zatímco dvě města jsou už veřejné, další tři zůstanou zatím skryté na plánu.
Partie se dělí na několik kol a každé z nich se odehrává v reálném čase. Ten odměřují přesýpací hodiny, které je třeba hned na úvod otočit. V tu chvíli může vzít začínající hráč svoji sadu kostek, hodit s nimi a podívat se na ikony. Nyní může své kostky využít pro různé efekty – některé vyžadují konkrétní ikony, pro jiné stačí utratit libovolnou kostku. Tou základní akcí je samozřejmě pohyb hráčovy figurky po palubě letadla.
Jestliže hráči padl na kostce symbol letadla, může se strojem popoletět na libovolnou stranu na obvodu plánu. Tím se přiblíží šanci dodat léky a humanitární pomoc. Než tam ale dorazí, potřebují mít na palubě vyrobený dostatek zásob. A tady už do hry vstupují rovnou sady kostek, které je třeba utrácet a vyrábět tak materiály. Za tím účelem ale hráč musí být se svým hrdinou v místnosti, kterou používá.
Hráči mohou naplnit pouze část a vyprodukovat menší množství surovin nebo obětovat kostek více, ale výroba bude trvat déle. Některé části stupnice je třeba zaplnit současně, tedy hráč potřebuje mít více kostek se stejným symbolem. Naštěstí v každém tahu může přehodit libovolný počet kostek a to kdykoliv, když se k tomu odhodlá.
Jakmile jsou všechny kostky využité, dostane šanci k tahu další v pořadí. Všichni členové týmu se pak střídají jeden po druhém až do momentu, kdy se přesype poslední zrnko písku v hodinách. V tu chvíli je moment, kdy zmizí jeden žeton času a současně se na mapě objeví nové infikované město.
Hráči pak otočí hodiny znovu a mají nový čas na záchranu. Když se letadlo dostane do města, může tým vyslat kompletní sadu požadovaných léků. Nejenže ale plavidlo nemá neomezenou kapacitu. Navíc při každé produkci vzniká odpad, který posouvá ukazatel směrem k prohře. S využitím recyklačního centra je možné narůstající hromady nepořádku dostat chvilkově pod kontrolu. Přesto je právě odpad tím prvním způsobem, jak mohou hráči prohrát. Druhý je moment, kdy skončí kolo a v zásobě už není žádný žeton času k zaplacení. Vítězství mohou hráči slavit pouze v případě, kdy se jim podaří odeslat léky do všech měst dříve, než kterákoliv z popsaných situací nastane.
Pandemic: Rychlé nasazení je zajímavým pokusem o přenesení tématu s nemocemi, které zachvátily celou zemi, do trochu jiného kabátku. Novinka v první řadě obětovala herní plán a naše milované propukající epidemie. Žádné řetězové reakce tu nejsou. Místo toho neustále explodují kostky a dávají vám pořádně zabrat. Jsou to nejen ty, kterými se hází, ale i kostičky surovin, jichž je neustálý nedostatek.
Základem všeho jsou samozřejmě kostky. Hráči jsou tedy napospas náhodě, ačkoliv mají možnost dvakrát výsledky přehodit. Především se ale mohou nepotřebných výsledků zbavit a utratit je za pohyb. Zbytek ikon je třeba správně utrácet, ale při tom se musí hráči právě chytře pohybovat, jinak to prostě nejde.
V partii je celý tým neustále pod časovým tlakem. Všichni vědí, kdy nastane konec bez šance na vítězství a snaží se tomu vyhnout. Jenže objevují se nová města a tím se všechno zase natahuje. Navíc je možné obtížnost zvyšovat právě přidáváním měst, která jsou tou hlavní výzvou celkového příběhu.
Jenže ačkoliv se všechno děje v reálném čase, snahu vyvíjí vždy pouze jeden z účastníků týmu a ostatní mohou jen čekat. A radit. Není čas se příliš dohadovat, takže je zde dostatek prostoru pro případný vůdčí typ, který by chtěl ostatním říkat, jak s kostkami naložit. S tím už jsme se ale u kooperativních her naučili vyrovnávat tím, že tyto hráče nezveme ke stolu.
Na druhou stranu je ale snaha plánovat a domlouvat se jako tým tím hlavním, co by vás mělo na hře bavit. Pokud tedy máte pocit, že to není váš šálek čaje, pak obecně tahle hra není pro vás. Bez domluvy totiž budou všichni dělat to samé a nebudou využívat své možnosti naplno. A každý z hrdinů má svoje vlastní silné stránky, které je třeba chytře využívat.
Samotná náplň celé partie nenabízí ten správný pocit úspěchu, tu odměnu, kterou zažijete v původním Pandemicu. Jde tu hlavně o mechanickou výrobu surovin a celý mechanismus ovládání lodi je stále stejný. Pro hráče se nic nemění a i ten tlak zůstává pořád stejný. Není tu žádný výrazný vývoj nebo drama, které by vrcholilo, protože i těch jednotlivých časově končících kol je několik a hráči si na to zvyknou.
Docela překvapení je obtížnost, která není nijak vysoká. I když dvě minuty na každé kolo na vás vyvíjí tlak, většinou toho stihnete dost. Hráči jsou obvykle opravdu soustředění a základní náročnost je prostě zvládnutelná. Jak ale začnete přidávat města, všechno se mění. Partie je ale překvapivě rychlá a na konci budete během necelé půlhodiny. A je jedno v kolika hráčích celý boj o záchranu světa probíhá, protože čas je neustále stejný. S více účastníky je prostě pouze domluva těžší.
Zpracování je klasicky poctivé jako u ostatních Pandemiců. Protáhlý herní plán umí překvapit a zabrat pořádné místo na stole, ale všichni si kolem něho zase docela přehledně sednou. Pěkné jsou i figurky a kostky, všechno má opravdu více než dostačující kvalitu. Na hru se pěkně kouká.
Pandemic: Rychlé nasazení je zábavným pokusem o zcela jiný přístup ke kooperativnímu Pandemicu. Hráči tentokrát dostanou kostky a musí je dobře kombinovat v rámci týmu. Pobíhají po mapě lodi, zásobují města, a přesto hře trochu chybí ta atmosféra. Nahrazuje ji naštěstí napětí trvající celou partii. Pandemic: Rychlé nasazení je dobrou hrou, která se sice nemůže rovnat originálu, ale to především proto, že se jedná o úplně jiný styl.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kane Klenko |
Ilustrace | Atha Kanaani, Jasmine Radue |
Vydavatel | Z-Man Games, ADC Blackfire Entertainment, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (5 voters) |
Kategorie | Medical, Real-time |
Mechanismy | Contracts, Cooperative Game, Dice Rolling, Re-rolling and Locking, Real-Time, Variable Player Powers |
Rodina | Components: Dice with Icons, Components: Sand Timers, Game: Pandemic, Medical: Diseases, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist, Versions & Editions: Dice Versions of Non-Dice Games |
Alternativní názvy | Pandemic: Bevetésre készen, Pandemic: Intervention d'Urgence, Pandemic: Reazione Rapida, Pandemic: Resposta Rápida, Pandemic: Respuesta rápida, Pandemic: Rychlé nasazení, Pandemic: Schnelles Einsatzteam, Pandemic: Szybka reakcja, パンデミック:迅速対応, 瘟疫危机:快速反应 |
Více o hře.
+ chytré využití kostek
+ týmové diskuze
+ kvalitní zpracování
+ nastavitelná obtížnost
+ speciální schopnosti postav
- chybí atmosféra
- jen opakovaná produkce surovin
- náhoda