Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Taiga – zvířátka detektivy

Taiga - balení

Byl jednou jeden les, ve kterém se stal zločin. Ze společného doupěte plného zásoby jídla na zimu někdo ukradl celý jeden vozík bonbónů. Ty si pro svoje děti schovával král místního lesa, medvěd Brum. A tak, když se dozvěděl o jejich ztrátě, byl z toho moc rozčílený. Svolal si skupinu místních detektivů, mezi kterými byl jezevec, zajíc, sojka a mravenec. Každý z nich měl svoje způsoby a zdroje informací, ale král Brum zadal tento úkol všem současně. Jen ten, který odhalí zloděje jako první, se bude moci zúčastnit letošního královského rozloučení ze zimou. Detektivové se tedy pustili do práce.

A s nimi se můžete připravit na detevícktivní práci i vy, protože přesně to na vás čeká v nové hře od autora Jacquese Zeimeta, tvůrce velice populárního Ducha (recenze). Tentokrát zavítal do lesa mezi zvířátka a přizval k tomu také originálního ilustrátora Piotra Sochu, který ozvláštnil třeba Loch Ness (recenze) nebo Superfarmáře (recenze). Tentokrát s ním na obrázcích spolupracovali ještě Inti Ansa, Bernhard Kümmelmann a Steffen Mühlhäuser. Tohle celé dílko si můžete zakoupit s českými pravidly zásluhou společnosti HRAS.

Hra se ukrývá v malé pevné krabičce zobrazující výjev z lesa plný zvířátek. Už tento obrázek vás nenechá na chvilku na pochybách, že se jedná o dětskou hru. A je to opravdu tak, protože Taiga je doporučená už malým hráčům od pátého roku věku.

Taiga - rozehraná hra

Ale zpět ke krabičce. Když zvednete její pevné víko, najdete uvnitř ukrytá pravidla, ale žádný herní plán. Ten si totiž sami vytvoříte z obsahu látkového pytlíku za pomoci deseti velkých oboustranných dřevěných žetonů s natištěnými barevnými obrázky zvířat.

K této výbavě dna krabice se ale musíte propracovat ještě přes arch kartiček, který představuje portréty těch samých zvířat, které naleznete na žetonech. Tentokrát jsou ale ztvárnění věrohodně a za pomoci mnoha odstínů barev.

Poslední součástkou, která stojí za zmínku a asi vás hned zaujme, jsou dřevěné žetony. Ty jsou opravdu ze dřeva, ale mají představovat kousky kmene stromu. Díky tomu má každý jiný průměr a tvar, ačkoliv ve skutečnosti mají stejnou hodnotu. Jen efekt na hráče není zdaleka stejný. Hra jejich zásluhou vypadá ještě o řád lépe a zajímavěji.

Taiga - dílky zvířat

Na velkých kulatých dílcích se objevuje dohromady pět druhů zvířat – dikobraz, liška, bobr, sova a sob. Každý je na dílcích nakreslený přesně čtyřikrát a to na čtyřech různých žetonech. Na druhé straně je pokaždé jiný druh, takže dvě konkrétní zvířátka spolu vždy sdílí jeden žeton.

Partie začíná jednoduše tak, že vezmete všechny velké kulaté žetony a rozložíte je do kruhu. Obrázky, kterými budou ukazovat nahoru, jsou čistě dílem náhody. Jediné omezení zní – nikdy nesmíte na začátku vidět všechny čtyři obrázky od jednoho druhu. Tím byste měli trochu zjednodušenou situaci nejen vy, ale i soupeři, takže pozor na to.

Nyní zamícháte všech deset destiček s portréty zvířat (každé je zde přesně dvakrát). Hromádku položíte vedle kruhu a jednu z kartiček položíte do středu. To bude první zvířátko, které budete muset najít. Za to na vás čeká odměna v podobě žetonů. Ty zatím ale budou partii začínat vedle kruhu. A přesto jich šest dostane každý z účastníků do počáteční zásoby.

Taiga - rozehraná hra

Hráči se střídají na tahu a vždy mohou otočit přesně jeden z žetonů. Jejich úkolem je, aby právě oni byli tím, kdo odhalí poslední, čtvrtý portrét zvířete z kartičky uprostřed. Tímto svým tahem vždy jeden portrét zvířete zakryjí a jiné zase odhalí.

Situace na stole se tedy neustále mění. V případě, že se v hádání mýlíte, musíte odevzdat jedno ze svých dřevěných koleček a položit jej do středu ke kartičce portrétu. Pokud hráč naopak tipuje správně a odkryl obrázek hledaného zvířátka, získá za odměnu jeden žeton ze středu plánu. Tím si navýší svoje jmění.

Jakmile se někomu podaří odhalit čtvrtou siluetu odpovídající barvy a tvaru, může si k sobě vzít nejen celý zbývající bank dřevěných žetonů, ale také kartičku, která byla ve středu otočená. Tu nahradíte okamžitě novým portrétem dalšího hledaného.

Taiga - kartičky

Partie končí ve chvíli, kdy hráči projdou celý balíček deseti karet. Pak si sečtou svoje nasbírané dřevěné žetony, které mají hodnotu jednoho bodu. K tomu přičtou ale také body za získané kartičky portrétů. Ty jsou cennější – rovnou za dva body. Hráč s nejvyšším ziskem se stává vítězem.

Taiga je pěkná dětská hra zaměřená na paměť. Na nic si nehraje, má spád a to je právě vlastnost, kterými se hry od pana Zeimeta vyznačují. Pamatování si několika obrázků zní na papíře opravdu jednoduše, ale věřte nám, že většinu času si budete připadat naprosto beznadějně.

Je neuvěřitelné, jak si člověk může nechat zamíchat hlavu pouhou dvacítkou obrázků na deseti kamenech. Ani v polovině hry nebudete mít zdaleka jasno, kde se který obrázek nachází. A z toho právě těží Taiga zábavnost a legraci.

Taiga - rozehraná hra

Snad jediným větším problémem této hry je její příprava. Na začátku totiž rozmisťujete kameny se zvířátky náhodně. Pokud se vám povede dostat do situace, kdy jsou nahoře vidět hned čtyři obrázky od jednoho druhu, tak ani po otočení jednoho z těchto kamenů jeho pozici hned nezapomenete. Pak záleží na tom, kdo hraje jako první a získá bod zdarma.

Jako problém by se mohla zdát skutečnost, že náhodné pořadí kartiček často způsobí, že jdou dvě stejná zvířata po sobě. Tím byste se dostali do neřešitelné situace, kdy jsou jeho portréty už odkryté. Naštěstí na to pravidla pamatují a tuto kartičku položíte naspod hromádky.

Jsou tu ale samozřejmě i další výtky, které ale tolik u dětské hry nevadí. První z nich je, že přesto může nastat situace, kdy poslední dvě kartičky jsou obě stejného zvířete. V takovém případě už tu druhou v pořadí nemáte kam posunout a hra skončí o trochu předčasně, protože to poslední už nemá cenu hledat.

Taiga - pytlík

Pravidla také nepamatují na situaci, kdy hráčům dojdou jejich žetony k placení za špatný tah. Mají dále odevzdávat žetony do středu kruhu ze společné zásoby a tím navyšovat společný bank? My jsme to hráli právě tímto způsobem, kdy hráč tedy vlastně neplatí trest za špatný tip ze svého, ale navyšuje počet žetonů, o něž se hraje. Stejná situace platí i obráceně, když si hráč už nemá co brát ze středu kruhu za správný tip, protože zde je nedostatečný bank.

Dobře je, že získané kartičky mají větší hodnotu než nasbírané žetony. Nakonec se totiž na rozhodnutí o vítězi podílí zhruba stejnou měrou. Kartiček je sice méně, ale jsou zase hodnotnější. Tak se hon stává vyrovnaným a i hráč bez kartiček může nakonec vyhrát, což hru dělá zajímavou a ne náchylnou k problému s pořadím.

Přesto hráči ve více soupeřích (hra je doporučena až pro šest) mohou mít často jen jeden pokus u každé kartičky a někdy se na ně ani nemusí dostat. Právě proto je Taiga nejlepší pro hru ve dvou až čtyřech.

Taiga - kartičky

Taiga představuje nový druh paměťových her, které váš mozek totálně zmatou. Přitom vás ale bude hra bavit a stejně tak i menší děti, pro které je určená. Jen ji raději nehrajte v maximálním počtu a nenechte se odradit několika nedořečenými pravidly. Krom toho je ale Taiga pěknou rodinnou hrou, která pobaví a neurazí.

Hru k recenzi věnovala společnost HRAS. Děkujeme.

A ještě jedna varianta nedoladěných pravidel od dalších hráčů:
– Pokud vám dojdou žetony tak končíte ve hře.
– Pokud v kruhu žádné žetony nejsou můžete si vzít od libovolného spoluhráče žeton.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJacques Zeimet
IlustraceInti Ansa, Bernhard Kümmelmann, Steffen Mühlhäuser, Piotr Socha
VydavatelSteffen Spiele, Brainteasers, FoxMind, Hobby World, Leikkien Group, Oya
Rok vydání2010
Počet hráčů2 - 6
Herní doba15
Minimální věk5 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Deduction, Memory
MechanismyMemory, Set Collection
Alternativní názvyBois Joli, Findevier, Тайга, יער הצפון, 타이가

Více o hře.

Recenze: Taiga – zvířátka detektivy
Taiga je paměťová hra, která využívá jednoduchý princip dvoustranných dílků. Každé ze zvířátek je na žetonech vždy čtyřikrát v kombinaci s ostatními stvořeními. Díky tomu můžete snadno vyřazovat žetony tím, že je prostě otočíte. Ale pokud se zmýlíte, musíte zaplatit žeton ze své zásoby. A právě tyto žetony na konci spolu se získanými kartičkami rozhodují o vítězi. Vaším úkolem je odhalit jako první všechny čtyři obrázky zrovna hledaného zvířátka. A protože jsou kulaté dřevěné žetony s jejich siluetami uspořádané do kruhu, není to jednoduché. Často si spletete dílek a jak budete otáčet další a další, budete mít velký problém si zapamatovat všechny. Ve hře je však výrazný i prvek dedukce, pokud jste si schopní zapamatovat polohu jednotlivých zvířat. Bohužel pokud někdo má horší paměť, pak hra může působit frustrujícím dojmem. Pokud ale hledáte zábavný způsob, jak si procvičit paměť a zasoutěžit si s ostatními, pak je Taiga skvělou volbou. Zvlášť pro malé děti, protože její ilustrace jsou opravdu podařené.
Klady:

+ zajímavá paměťová hra
+ dřevěné žetony
+ neuvěřitelně těžké a přitom jednoduché
+ trénuje paměť a přehled
+ pěkné ilustrace
+ každá partie jiná díky náhodnému rozložení
Zápory:

- pro hráče s horší pamětí je partie zárukou frustrace
- při přípravě můžete otočit čtyři žetony jednoho zvířete, což pokazí partii
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Osadníci z Katanu Kupci a barbaři