Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Heslo! – otázka písmenek a čísel

heslo-18

Já věděl, že to nemám dělat! Změnil jsem si před víkendem heslo a teď je pondělí, já sedím před svítící obrazovkou a nemohu si na něj vzpomenout. Vyzkoušel jsem už snad všechny kombinace, ale Windows mi stále tvrdošíjně hlásí Neplatné heslo. Co budu dělat? Přiznám se nebo budu dál zkoušet svoji paměť?

Právě tuhle noční můru řady zaměstnanců zažijí hráči v nové karetní hře Heslo!, kterou si pro všechny hravé zájemce připravil autor Roberto Pisonero Trapote. Hra se v původním znění jmenuje Password Express a vyšla pod hlavičkou firem Brain Picnic a Looping Games. Do svojí stáje si ji pak vybrala společnost Granna, díky které se dostává i do České republiky s logem firmy Pygmalino.

Pod víkem s portrétem nešťastné úřednice, která zapomněla heslo, se nachází dostatek karet. Ty zobrazující číslici hráči rozloží do čtyř řad a čtyř sloupců. Napravo od každé z nich vytvoří hráči zásobu pěti zamíchaných karet, prozatím stranou s obrázky témat nahoru. Hráči se rozdělí do týmů, který si každý zvolí barvu a podle toho dostane nejen dřevěné kostičky značek, ale také hromádku bodovacích karet. Ty do začátku nastaví obě skupiny na hodnotu 00.

heslo-08

Jeden z týmů bude muset začít, vezme horní kartu, otočí ji a stranou s písmenem vyloží nalevo od totožné řady. Totéž hráči aktivního týmu zopakují pro všechny čtyři řady. Poté zbývá už jen otočit přesýpací hodiny. Tým totiž má patnáct sekund na to, aby vymyslel podle tématu a písmene co nejvíce slov. Při tom musí každé heslo vyhovovat tématem obrázku, ale hlavně musí obsahovat zadané písmenko na správném místě (první, druhá, třetí pozice nebo jej naopak obsahovat vůbec nesmí!).

Za každé takové vymyšlené heslo si tým položí žeton své barvy na kartu, jejíž zadání tím plní a samozřejmě také do odpovídající řady. Na každé pozici při tom může ležet pouze jeden červený nebo modrý žeton.

Jakmile patnáct vteřin uběhne, týmy si role vymění. Zadání ale zůstane stejné. Hledání platných hesel (a s ním i celé kolo) pokračuje až do chvíle, kdy na každé z karet leží jeden žeton. Výjimkou je situace, kdy ani jeden z týmů nedokáže dále přicházet s novými hesly. Pak je také kolo ukončeno, aby se vyřešily výjimečné situace, které nemají řešení.

heslo-06

Za každý správně položený žeton (druhý tým jej úspěšně nenapadne) dostanou hráči bod, který si poznačí na svých bodovacích hromádkách. Tak oba týmy odehrají celkem pět kol. Teprve poté určí, kdo má více bodů. Tento tým může slavit vítězství.

Heslo! je bláznivá party hra o vymýšlení slov, která se ukrývá za nápad s hesly. A schovává se docela dobře. Zábavné jsou na ní hlavně zadání pozice písmene ve slově. Obvykle není složité vymyslet slovo z tématu, které začíná na konkrétní písmeno. Mnohem náročnější je ale situace, kdy máte nalézt pojem, který obsahuje písmeno na konkrétním místě uvnitř.

Právě tyto pozice se obsazují na kartách nejhůře. Už druhé místo ve slově je těžké. Karta se symbolem plus znamená, že se písmeno musí nacházet kdekoliv za třetí pozicí. Naopak je tu také symbol nuly, který znamená, že slovo dané písmeno nesmí obsahovat. To je ale varianta, kterou můžete nahradit zmiňované plusko a tím si trochu změnit zážitek.

heslo-11

Obecně je ale znovuhratelnost solidní, protože stejná kombinace obrázku a písmene se stane velmi výjimečně. Díky tomu musí všichni účastníci přicházet neustále s novými nápady, ačkoliv při dobře souhře situace lze jedno heslo použít i v několika řadách. Takový moment ale nastává opravdu velmi vzácně.

Patnáct vteřin je opravdu krátký čas. Při tom stačí, aby hráči vymysleli alespoň tři hesla. Celkem je na výběr z pěti kombinací a je vždy lepší se zaměřit na méně řádků, aby si hráči zbytečně nemotali hlavy. Díky časovému limitu na tah jsou pak jednotlivá kola ohromně rychlá a hra tak postupuje ke svému konci. Ten nastane pravidelně před uplynutím půlhodinového času.

heslo-12

Druhý tým v pořadí kola má výhodu, protože předchozích patnáct vteřin může strávit přemýšlením. Alespoň tak byste mohli očekávat, že začínání není výhoda. Na druhou stranu už jsou některé pozice obsazené, takže se výhody překvapivě docela srovnávají.

Hráči by ale současně měli kontrolovat protivníky, aby neodpovídali nesmysly. Jakmile je totiž žeton umístěný a soupeři nemají žádné výhrady (přesunou žeton do pravého rohu, kde je natištěný symbol otazníku), už se dále neřeší, co za slovo vedlo k jeho položení.

heslo-13

K pořádné zábavě je třeba, aby u stolu seděli alespoň čtyři hráči. To znamená, že oba týmy mají dva členy. Hra by měla fungovat i ve dvou, ale nějak to není úplně ono. Hráči samozřejmě mohou vymýšlet sami, ale ten pocit spolupráce a kombinovaného vymýšlení nám chyběl.

Zpracování je čistě karetní. Potěší hlavně ilustrace témat, které jsou jasné a doprovozené českým i slovenským popiskem. Velkou změnou proti zaběhlým tradicím jsou hromádky očíslovaných karet bodování, které nám připadají možná až zbytečné. Místo nich bychom ocenili více témat, protože skóre je možné počítat jakkoliv jinak.

heslo-15

Heslo! je ale i tak příjemnou slovní hrou, která umí zabavit, zvlášť pokud rádi vymýšlíte správné odpovědi a hledáte písmenka ve slovech. Právě kolem toho se celá hratelnost točí a docela úspěšně umí bavit. Mohou za to hlavně dynamické tahy, které nenechají oba týmy ani na chvíli odpočinout. Heslo! je díky tomu i přes drobné nedostatky solidní zábavou pro rodiny.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorRoberto Pisonero Trapote
IlustracePedro Soto
VydavatelBrain Picnic, Granna, Looping Games
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 10
Herní doba20
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 voters)
KategorieParty Game, Word Game
MechanismyPattern Recognition, Simultaneous Action Selection
Alternativní názvyOrszág-Város Betű-Téma, Podaj hasło

Více o hře.

Recenze: Heslo! – otázka písmenek a čísel
Heslo! hráčům zadá téma, písmeno a pak je pouze na nich, jaké varianty hesla vymyslí pro jednotlivé části zadání. Pokaždé se totiž písmeno musí nacházet na jiné pozici ve slově. Naštěstí týmy mají na výběr vždy z velkého množství zadání a to zaručuje solidní možnosti i v rámci patnáctivteřinového limitu. Hře Heslo! lze možná mírně vytknout zpracování, ale jinak se jedná o zábavu, která otestuje vaši slovní zásobu.
Klady:

+ solidní zábava
+ výborná variabilita
+ dostatek voleb v tahu
+ týmy se rychle střídají
+ pozice písmen ve slově nejsou jednoduché k řešení
Zápory:

- ve dvou slabší
- bodování kartami je nadbytečné
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Mountains of Madness – studené zuby Antarktidy