Na severu je to samá detektiv a zločinec. Tedy alespoň takové zdání vzbuzuje spousta severských detektivek, které v posledních letech plní police knihkupectví po celém světě. Už tu není jen Sherlock Holmes, Hercule Poirot nebo Monk. Nyní je těch jmen spousta, ať už se jmenuje Joona Linna nebo Cormoran Strike.
A tak se další severský autor, Jeppe Norsker, rozhodl, že místo knihy vytvoří sérii karetních her. Ta dostala jméno 50 Clues a na naše stoly míří v řadě Mozkovna. Jedná se rovnou o sérii tří krabiček s titulem Leopold, které jsou očíslované jako díly jedna až tři. Krabička ale nese hlavní jméno Detektivní únikovka, podle které si ji zapamatujete. Pro lokalizaci si ji vyhlédla společnost Albi.
Design krabičky je takový hodně strohý, a tedy souhlasí s tématem hry. To totiž není nijak veselé, už na začátku první partie se setkají hráči s paní, které se snaží pomoci v útěku z psychiatrické léčebny. Ale to trochu předbíháme, protože první dojem utváří samotný balíček. Ten má jasně očíslované karty, které by neměli hráči vůbec měnit.
Na začátku řešení, kterého se může účastnit u stolu jeden nebo více detektivů, je třeba otevřít webovou stránku a zadat sem kód z víka boxu. Ten je jedinečný a umožňuje hráčům nejen získávat nové kroky, odhalovat další karty a číst nápovědy, ale především ukládat postup ve hře. Není tedy třeba na jedno sezení dohrát kompletní příběh, ale partii lze kdykoliv přerušit.
Úvodní karty uvedou hráče do příběhu, ale pak už to je (alespoň zpočátku) o hledání čísel na kartách. Pokud jsou orámečkovaná, tak hráče zavedou na další karty, které si mohou okamžitě položit před sebe. Obvykle reprezentují předměty, které byly někde ukryté a nebyly na první pohled viditelné. Ale hráči je našli.
Další možností je číslo na černém pozadí, které lze ihned zadat do rámečku na webu. Hráči se dočtou přímo v počítači, na tabletu nebo mobilu další vývoj a možná si tak odemknou nové možnosti. Dřív nebo později ale budou muset vzít karty a něco na nich zkombinovat. K tomu slouží čísla na červeném pozadí, které lze právě dohromady kombinovat a opsat je do rámečků obě. Pokud to dává smysl, hráče to opět posune v ději dál.
Samotné logické hádanky dávají smysl, a to je u detektivní hry obzvlášť důležité. Především je ale kombinování docela dost. A díky tomu mají hráči pocit, že se děje neustále účastní a musí něco řešit. Ne vždy jsou ale všechny předměty potřeba hned, proto je dobré mít trochu přehled. Časem bude na stole víc karet a to přesto, že nově odhalené mají v pravém horním rohu vytištěná čísla, která lze v danou chvíli zahodit.
Pokud jste pozorně četli minulé odstavce o hledání čísel, zahazování karet a především kombinování některých hodnot, pak už vás to možná napadlo. Tahle hra si totiž bere bezostyšně inspiraci v ohromně úspěšné sérii únikových her Unlock, které se dostaly i na český trh. To je současně dobrá i špatná zpráva. Ta špatná je, že na vás nečeká vlastně nic nového. Tou dobrou je, že tento způsob posunu děje je již ověřený a skvěle funguje. Některé triky už znáte z jiných her a celkový dojem tak hodně závisí na tom, jaké mají hráči zkušenosti.
Co se nám ale na úpravě líbí je absence jakéhokoliv časového limitu. Výjimkou jsou stresové situace, při kterých odpočet naskočí. Na kompletní zážitek je ale více klidu, což může rozhodně některým hráčským skupinám více vyhovovat.
Obecně hra hodnotí váš úspěch při každém kroku systémem hvězdiček. Jde samozřejmě o to, jak rychle na řešení přijdete a jestli k tomu potřebujete nápovědu. Ty jsou obvykle ve třech úrovních a odkrývají se postupně, když si hráči o ni řeknou.
Protože se ale jedná o moderní detektivní příběh, a ještě k tomu severský, nechybí v něm poměrně nekompromisní násilí. Hra je tedy doporučena od osmnácti let a my to jednoznačně podporujeme. Hra už svým samotným příběhem (který není zrovna tím největším lákadlem) jasně stanovuje věková pravidla.
Detektivní únikovka je přesně tím, co jasně hlásá název. Hráči mají k dispozici vždy pouze několik karet a musí vymyslet způsob, jak se posunout kupředu. Na začátku je to pouze spojování čísel, postupně ale hádanky začnou být důmyslnější a jsou zábavné. Nakonec nám tedy ani tolik nevadí, že hra zcela zkopírovala již existující mechanismus, protože Detektivní únikovka má dobrou atmosféru a baví.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jeppe Norsker |
Ilustrace | Jeppe Norsker |
Vydavatel | Norsker Games, Albi, Albi Polska, Blackrock Games, BlackSands Games, Game Factory, Gen-X Games, Geronimo Games, Mandoo Games |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 16 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (4 voters) |
Kategorie | Card Game, Deduction, Horror, Mature / Adult, Murder / Mystery, Puzzle |
Mechanismy | Cooperative Game, Storytelling |
Rodina | Category: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Series: 50 Clues, Series: 50 Clues – The Leopold Trilogy |
Alternativní názvy | 50 Clues: Het Lot van Leopold, 50 Clues: Il destino di Leopold, 50 Clues: Le destin de Léopold, 50 Clues: Leopolds öde, 50 Clues: Leopolds Schicksal, 50 Clues: Leopolds skæbne, 50 Clues: Przeznaczenie Leopolda, 50 Pistas: El Destino de Leopoldo, 50 클루즈: 레오폴드의 운명, 50迷踪:邪神末途, Detektivní únikovka: Leopold 3. díl – Leopoldův osud |
Více o hře.
+ absence časomíry
+ detektivní nádech
+ dobré úkoly
+ výborná zábava
+ univerzální webová aplikace
+ systém nápověd i hodnocení
- některé úkoly už tu byly
- zoufalá neoriginalita fungování celé hry
- násilí