Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Fallout Shelter – správce je mrtev, ať žije správce!

fallout-shelter-01

Nikdy jsem si nepředstavoval, že by k tomu mohlo dojít. Když jsem si přečetl dopis od společnosti VaultTec, připadalo mi to jako vtip. Ještě včera byl Andrew v pořádku. Dohadovali jsem se o výpravě za snahou o objevení nového vodního zdroje. Snažil jsem se ho přesvědčit, že teď není vhodná doba opustit bezpečí našeho krytu. Nenechal se přesvědčit. A teď je mrtev.

Mocenský boj o uvolněnou židli správce Vaultu přináší desková hra Fallout Shelter. Pod jejím vznikem je podepsané jméno Andrew Fischer, který je designérem hry a vytvořil ji s podporou společností Fantasy Flight Games a držitele licence původní hry, Bethesda Softworks. Českého hráče ale daleko víc zajímá fakt, že hra dostala (jako již druhá z tohoto světa) do vínku kompletní lokalizaci do češtiny od firmy ADC Blackfire.

V plechové krabičce by měli být všichni aktéři hry v bezpečí před všudypřítomnou radioaktivitou. Na víku je prolisovaný obrázek obyvatel, kteří prchají (s úsměvem) do atomového krytu. Uvnitř hráči najdou sadu startovných šesti místností, které rozloží do řady podle obrázku. Mezi levými třemi a pravými třemi vznikne výtah, ve kterém bude mít zastoupení jedné karty každý z účastníků. Za tímto účelem se musí tedy hráči rozhodnout pro barvu, od které dostanou desku se stupnicemi zdrojů a dvě figurky. Nad mapkou Vaultu vytvoří hráči zásobu kostiček, žetonů, karet hrozeb, zatímco z balíčku předmětů a ostatních místností odhalí po třech náhodných horních kartách.

fallout-shelter-07

Hráči prochází společně řadou kol a snaží se zavděčit co nejvíce obyvatelům Vaultu. Na začátku každého kola (s výjimkou prvního) se dočkají hráči hrozeb, se kterými se musí vypořádat. S pomocí dvou kostek, které vytvoří souřadnice, umístí karty hrozeb na každé z pater krytu. Taková karta překryje místnost, pokud se tam nachází. V případě, že tato oblast Vaultu ještě není objevená, hráči měli štěstí a nebezpečí se neprojevilo.

Jednotlivé karty místností mají pole, na které lze poslat pracovníky, jež mají hráči pod svojí kontrolou. Za jeho práci ale musí ještě navíc zaplatit cenu, která je uvedená červeně nad políčkem a získají za to natištěnou odměnu. Tu představuje zelená kostička, kterou si hráči přiloží do odpovídajícího řádku svojí destičky. Výjimkami jsou spokojenost, kterou představují žetony se smajlíkem, ale třeba i možnost získat nového dělníka. Vždy záleží na konkrétní místnosti.

fallout-shelter-03

Z ikon odměn na použitých místnostech lze ale získat i další karty předmětů (skýtají hráči jednorázové efekty k pozdějšímu použití) a především objevit a postavit novou místnost. V obou případech si může aktivní hráč zvolit z nabídky tří karet. Lokace se staví vždy na patře, které patří danému hráči podle umístěné karty výtahu. Místnost v tu chvíli patří tomuto hráči a za její využití některým ze soupeřů získá majitel kostičku suroviny.

 

Ještě ale zpět k hrozbám, které překrývají některé schopnosti lokací. Hráči je mohou s pomocí svých dělníků odstranit, ale je třeba zaplatit nebo je porazit. Tady nastává jediná šance na boj, která může vyústit v zranění dělníka, který musí na znamení zůstat ležet. Na speciálních místech se ale mohou vyléčit.

fallout-shelter-10

Partie pokračuje do chvíle, kdy jeden z účastníků dokončí na svém patře šestici místností nebo do vyčerpání zásoby hrozeb. Neporažené hrozby svým majitelům (podle patra, na kterém leží) odeberou body spokojenosti. A právě tyto žetony a jejich počet nakonec rozhodne o vítězi, tedy o tom hráči, který v lidech vzbudil nejvíce spokojenosti.

Fallout Shelter je zajímavou hrou s mechanismem vysílání dělníků, která na sobě má ale především důležitý sci-fi kabát populární herní série. Ostatně právě téma je výborně zvolené a dokáže odlišit hru, i když by se jinak nad ní dalo mávnout jako nad dalším worker-placementem. Ale právě umístění děje do postapokalyptické doby fantastického světa umožňuje tvůrcům přenést atmosféru na hráče.

fallout-shelter-16

 

Základem všeho je mapa s tolika patry, kolik je hráčů. Každý si staví na té své úrovni, ale při tom všechny karty jsou součástí jednoho velkého pohledu na atomový kryt. Právě s jejich pomocí je hra překvapivě kontaktní, protože ne všichni hráči mohou na svém patře mít všechny potřebné aktivity. A tak musí využívat akce v místnostech a úrovních protivníků. Díky tomu je volba lokace k postavení opravdu důležitá, protože hráč ušetří zdroje a současně může získat nějaké suroviny od soupeřů.

Obohacením celého zážitku jsou hrozby, které narušují ten klasický systém položení figurky, vyhodnocení akce a její stažení zpět do zásoby. Najednou se některé z možností na plánu ztratí a její odhalení proběhne pouze za cenu boje. Skoro byste čekali, že do přemýšlivého worker-placementu něco takového nepatří, ale ono to celé funguje až překvapivě skvěle.

fallout-shelter-17

 

Každý hráč má jasně daný svůj limit kostiček zdrojů, který je daný prostorem na destičce. Navíc je tu ale spousta drobných detailů, které pomrkávají na fanoušky série, jako třeba akce s písmeny S.P.E.C.I.A.L., které poskytují hráčům speciální výcvik a jednorázově získat některou z odměn v dvojnásobném množství.

Jednoduchost je tady základem všeho. Pravidla jsou opravdu nenáročná, všechno je přehledné a jasné na první pokus. Díky tomu se ze hry stává vynikající zábava pro začátečníky, kteří mají málo zkušeností s hrami obecně. Tady je nemá co překvapit, ale při tom hra poskytuje dostatek možností vyžití, aby ukázala možnosti a lákavost světa deskových her. Současně tu ale nechybí ani náhoda, která nás opět vrací k hrozbám. Jejich rozmístění závisí na kostkách a díky tomu může brzy dojít k nerovnosti mezi hráči pouze zásluhou štěstí nebo smůly.

fallout-shelter-19

Nikoho asi nepřekvapí, že zpracování hry je skvělé. Potěší nejen grafika karet, řešení destiček pro suroviny, ale především figurky. Ty mají totiž různé pózy, a to je třeba ocenit. Hra vypadá skvěle, ačkoliv ve skutečnosti její herní plán vytváří pouze karty.

Fallout Shelter je nenápadnou malou hrou, která nás přesto dokázala nadchnout. A nemusíte pro to nutně být fanouškem série Fallout, protože celý průběh funguje i samostatně. Hra je to vynikající, ačkoliv ji někdo může vnímat jako příliš jednoduchou nebo nečekaně dlouhou. Fallout Shelter je hra, která pobaví různé počty hráčů a nabízí pěknou náplň partie.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAndrew Fischer
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Delta Vision Publishing, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Hobby World, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 4
Herní doba90
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(9 voters)
KategorieVideo Game Theme
MechanismyDice Rolling, End Game Bonuses, Layering, Modular Board, Turn Order: Claim Action, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RodinaGame: Fallout, Theme: Post-Apocalyptic, Theme: Retro
Alternativní názvyFallout Shelter: A társasjáték, Fallout Shelter: Das Brettspiel, Fallout Shelter: Desková hra, Fallout Shelter: El Juego de Tablero, Fallout Shelter: Gra planszowa, Fallout Shelter: Il Gioco da Tavolo, Fallout Shelter: le jeu de plateau, Fallout Shelter: Настольная игра, ฟอลเอาท์ เชลเตอร์, フォールアウト:シェルター ボードゲーム

Více o hře.

Recenze: Fallout Shelter – správce je mrtev, ať žije správce!
Fallout Shelter je plechová krabička, která rovnou zahajuje prohlubování zážitku a ponoření se do tématu. Hráči mají každý svoje figurky, které mohou posílat do místností v atomovém krytu. Ten je na začátku malý, ale postupně se rozrůstá a tím přibývá i možností. Při tom ale jednotlivá patra náleží různým hráčům, což má velký vliv na kontaktnost partie. Ta je docela překvapivě dlouhá, ale na hru se moc dobře dívá a sbírání surovin a spokojenosti obyvatel díky tomu ubíhá pěkně. Hlavním zvratem jsou hrozby, které hráčům hází klacky pod nohy docela náhodně s pomocí kostek. Fallout Shelter je výborná hra pro začátečníky, která má jasně dané a parádně zpracované téma.
Klady:

+ atmosféra
+ hrozby
+ kontaktní hra
+ i pro začátečníky
+ zpracování (
+ plechová krabička)
Zápory:

- na rozměry a cílové publikum dlouhá partie
- někomu připadá až příliš jednoduchá
- kostky rozhodují o umístění hrozby (= náhoda)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hluboké lesy –myriorama mezi stromy