Golemové bydlí v horách. To je přece nad slunce jasné. Stačí zabloudit mezi skaliska a vystavujete se nebezpečí, že ze stínu vystoupí kamenitá postava a zahradí vám cestu. Pak už není úniku. Golemy nezajímá, že jste obchodníci a hledáte partnery v jejich národě. Obrovskému monstru stačí natáhnout ruku, chytit vás do svého pevného sevření a je s vámi ámen.
Mezi kamenné golemy zavede hráče novinka Century: Golem Edition s podtitulem Eastern Mountains. Jedná se ale v první řadě o tematické přepracování hry, která vyšla ve své původní podobě v češtině jako Century: Zázraky Východu. Současně je to ale také pokračování Century: Golem Edition, kterou už jsme měli tu šanci okusit. Za vznikem hry stojí designér Emerson Matsuuchi, ale o novou grafickou podobu se postaral Chris Quilliams. Novinku měla ve vývoji dvojice firem Plan B Games a Nazca Games, o její distribuci se stará firma Esdevium Games.
Na víku menší krabice vidíme právě jednoho takového obrovského golema. Na rozdíl od těch z našeho příběhu ale vypadá velmi přátelsky. Uvnitř hráči objeví destičky hor, které lze s pomocí ikon rozdělit do sad. Z každého takového balíčku vyřadí náhodně jeden dílek. Z toho zbytku pak vytvoří herní plán a do jeho rohů položí dřevěné dílky vesnic společně s jednou náhodnou destičkou vítězných bodů.
Každý z účastníků dostane jednu desku, která určí barvu. Svůj hráčský plán zaplní figurkami dvaceti obchodních stanic a vezmou si také jeden vozík, který postaví na libovolný horský dílek. Vedle mapy vyloží náhodně sadu bonusových destiček. Všichni by měli mít na dosah čtyři přihrádky se spoustou krystalů. Jednotliví účastníci odsud dostanou do začátku pár kamenů.
Ve svém tahu hráč vždy nejdříve posune svůj vozík. Na sousední políčko to hráče nic nestojí, pokud by se ale chtěl posunovat dál, musí na každý opuštěný dílek položit jeden krystal ze své karavany. Lze se tedy dál pohybovat pouze v případě, že hráč ještě má k dispozici nějaké cenné kameny.
Na zásobu krystalů je třeba myslet také v souvislosti s tím, kde chce hráč ukončit svůj pohyb. Pokud by se na takovém místě nacházely jiné karavany, hráč musí zaplatit soupeřům po jednom kameni. Naopak správné plánování může vést i k zisku krystalů v situaci, kdy karavana zastaví na dílku, který už nějaké krystaly obsahuje.
Potom už má hráč na výběr ze tří možných akcí. V první řadě mohou na horském dílku postavit jednu ze svých obchodních stanic. Při tom se může na takovém místě nacházet i více staveb, až po jedné od každého z účastníků. První stavba nestojí nic, za druhou v pořadí je třeba už zaplatit jeden krystal, a tak se cena dále zvyšuje. Za uvolnění sloupce na svém plánu může dokonce získat ještě bonus.
Především je ale důležité mít na místě, kde hráč zastaví, postavenou budovu proto, že lze s jejich pomocí měnit krystaly za cennější. Je třeba zaplatit tři krystaly nižší barvy, aby se hráč kvalifikoval pro naložení kamene barvy hodnotnější.
Kromě hor jsou ale na mapě také vesnice. Zde je možné krystaly opět směnit, ale tentokrát za destičku, kterou sem na začátku partie umístili. Pro její zisk je třeba odevzdat zpět do banku předepsanou sadu krystalů. Ve vesnici ale okamžitě vznikne nová poptávka odhalením náhodného nového dílku.
Místo jedné z popsaných akcí může hráč se svojí karavanou zůstat stát a těžit v okolí krystaly. Získá vždy dva žluté, tedy nejméně cenné, krystaly. A tak střádají hráči krystaly a odevzdávají je ve vesnicích. Jakmile jeden z nich dokáže získat čtvrtý dílek, nastává konec partie. Jednotliví soupeři si nyní sečtou své body z destiček a teprve tato hodnota určí, kdo se stává vítězem.
Century zůstává i nadále optimalizační hrou, ať už se jedná o druhou hru v sérii golemů nebo koření (původní série). Hráči musí chytře používat všechny své možnosti, aby mohli převádět krystaly a získat vhodné kombinace dříve než soupeři. Současně je ale třeba také myslet pozičně, protože k čemu vám je sada krystalů pro vesnici, která se nachází na druhé straně mapy.
Díky náhodnému rozestavení políček vypadá grafika pokaždé trochu jinak. Samotné mechanismy ale zůstávají stejné a je to pouze o tom, jak hráči budou reagovat, a hlavně jaké nabídka, resp. poptávka, se v rozích plánu ve vesnicích objeví.
Interakce je tu na docela překvapivé úrovni, protože hráči musí dávat pozor na protivníky nejen proto, že by je mohli předběhnout. Jde ale hlavně o to, že cena za stavbu obchodních stanic roste a navíc si hráči přímo dávají krystaly, pokud skončí na stejném místě. Někdy je to ale nezbytné, takže je na každém, aby si vyhodnotil výhodnost daného tahu.
Díky zmíněné interakci je jasné, že vyšší počet hře svědčí lépe. A to přesto, že má rostoucí počet negativní vliv na herní dobu. Ta pak umí dosáhnout až jedné hodiny, pokud mezi hráči jsou přemýšlivé typy. Ta tendence delšího přemýšlení samozřejmě pramení ze zmíněné optimalizační povahy celé hry.
Speciální karta pravidel pak zvýhodňuje majitele i původní hry, protože nabízí dobrodružnou verzi. Zde se s mapou spojí ještě síla karet, které mají zase svoje vlastní úkoly. Více variability, více možností k bodování, to je všechno dobrou zprávou.
Zpracování je famózní. Nádherné ilustrace zaručují už samy o sobě parádní atmosféru a to přesto, že nijak nepodpoří téma nebo pocit z toho, že byste se kamarádili s golemy. Jenže k tomu je třeba přičíst také parádní barevné krystaly a spoustu dřevěných komponent.
Century Golem Edition Eastern Mountains je opět vynikající zábava, která boduje právě tím, jak mohou hráči získávat své body. Musí totiž těžit kameny, směňovat je a při tom ještě manévrovat se svojí karavanou. Hra vám udělá radost, pokud si libujete v jednoduchosti a eleganci, kde Century Golem Edition Eastern Mountains dominuje.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Emerson Matsuuchi |
Ilustrace | Atha Kanaani, Chris Quilliams |
Vydavatel | Arclight Games, Plan B Games |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Fantasy |
Mechanismy | Action Retrieval, Contracts, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Set Collection |
Rodina | Components: Gems/Crystals, Game: Century (Plan B Games) |
Alternativní názvy | Century: Edition Golem Montagnes orientales, センチュリー:ゴーレム 未知なる東方山脈 |
Více o hře.
+ celkové zpracování
+ varianta pro spojení obou boxů
+ interakce
+ jednoduchost
+ chytré mechanismy
+ poziční snaha
- může se protáhnout kvůli delším tahům
- téma je navzdory krásné grafice pouze na ozdobu