Existuje spousta škál. Dokáží popsat rozložení barev, vzdálenosti nebo tón zvuku. Jenže když vás někdo požádá o to, abyste sestavili žebříček svých nejoblíbenějších věcí, žádná z těchto vědeckých hodnot vám nepomůže. Potřebujete nějakou škálu, která má jen pár úrovní a nabízí jasné rozdělení, do kterého se dokážete trefit, aniž byste měli absolutní sluch, barevní cítění nebo uměli přepočítávat jednotky všech délkových soustav. A tak přichází na řadu jedinečné a základní rozmezí, které začíná u malého hovínka a končí u něčeho naprosto jedinečného. Třeba u jednorožce.
A přesně takové rozhodování mezi dvěma naprosto odlišnými stranami nám nabízí desková hra TOP 10, kterou vytvořili ve firmě Cocktail Games. Jako designér je podepsaný pod hrou Aurélien Picolet a jeho tvorbu doplnila ilustracemi Laura Michaud. A my můžeme být rádi, že si budeme moci hovínkem a duhovým jednorožčím ocáskem označit své názory i my. Poděkovat za to můžeme společnosti REXhry, která tuto party hru přináší v kompletní lokalizaci.
Malá tmavě zelená krabička nabízí tachometr, který se dokáže pohybovat právě mezi těmito dvěma extrémy. A totéž bude po hráčích chtít i obsah. Vše to začíná už u měkké pěnové podložky, kterou hráči připraví stranou a na obrázek jednorožce sem položí pět žetonů. Střed stolu zůstane ale rezervovaný pro pět náhodných karet témat, které vytvoří dobírací balíček. Jeden z hráčů pak na sebe musí vzít roli kapitána pro první kolo a vše může začít.
Právě hráč v roli kapitána se podívá tajně na horní kartu zadání a vybere si jedno ze dvou možných témat pro aktuální kolo. Potom rozdá každému z účastníků, včetně sebe, jednu číslici. Jakou hodnotu dostal ale ví pouze obdarovaný hráč. V rámci zadaného tématu pak musí vymyslet takovou odpověď, která podle něj patří na škále od jedničky do desítky právě na toto místo. Všichni svůj pojem řeknou nahlas v libovolném pořadí.
Úkolem kapitána je seřadit odpovědi od nejnižší po nejvyšší hodnotu. Za každou chybu musí hráči položit jeden žeton do sekce s hovínkem. Hráči spolupracují a snaží se přežít pět kol se zásobou tolika žetonů, kolik je hráčů. Každý tak může udělat jednu chybu. Pokud tým přesune pátý žeton na stranu hovínka, jeho snažení je u konce, a končí porážkou. Jestliže alespoň nějaký žeton zůstává i po pátém kole v levé části plán, tým vítězí.
TOP 10 je nápaditou slovní hrou, která vyniká extrémní jednoduchostí. Současně nechává obrovskou volnost hráčům a jejich kreativitě. Právě díky tomu vznikají při hraní situace, které nutí k výbuchům smíchu.
Ono vymyslet slovo, které bude jasně patřit na některý bod desítkové škály, není nic jednoduchého, i když by se to mohlo zdát. Jen si představte, že si kamarád přečte SMSku od mámy a vy máte vymyslet obsah podle úrovně trapnosti. Jindy zase můžete vymýšlet nová pravidla pro fotbal tak, aby jej fanoušci milovali nebo nenáviděli.
Ale to není vše. Někdy slova nestačí. A tak některé karty jsou uvedené také slovem předveď, kdy se jednotliví spoluhráči budou snažit zahrát scénku se správným zapálením. Například tak mohou předvádět pejska, který plave přes řeku. Úkolem kapitána je uhodnout, jak moc je ta řeka klidná nebo rozbouřená.
Škála deseti bodů je dost detailní a někdy dá hráčům pořádně zabrat. Možná dokonce je role vymýšlejících hráčů těžší. Samotný kapitán pak už pouze následuje svůj instinkt a doufá, že se trefí. Nic víc pro úspěch týmu jednoduše udělat nemůže, takže na něm překvapivě neleží ani takové břemeno.
Zajímavé je, že ačkoliv jde o hru kooperativní, jsou k správnému zážitku potřeba alespoň čtyři účastníci. To proto, že teprve v tu chvíli je číselné pořadí zajímavé a u řazení je potřeba přemýšlet. Jenže jak počet účastníků roste (až k maximální devítce), zvyšuje se také obtížnost pro každého kapitána.
Něco jiného je seřazení čtyř slov, kdy můžete mít i trochu štěstí. U devíti je ale potřeba už vše pořádně promyslet. To ale má vliv samozřejmě také na druhý jinak velmi výrazný klad. Herní doba totiž standardně nemá důvod s pěti koly atakovat delší čas než patnáct minut. Ve vyšším počtu se vše může protáhnout, pokud si mezi sebe pozvete přemýšlivé kapitány. Navíc s takovým počtem odpovědí je třeba vše někam značit, třeba na kousek papíru, aby kapitán mohl pracovat v klidu a nemusel lovit z paměti jednotlivé možnosti. Tak i tak se ale právě tímto zaměřením na rychlost stává ze hry TOP 10 dokonalá výbava do hospody, na party, nebo jen tak mezi kamarády. Všude způsobí pozdvižení a spoustu zábavy, protože od hráčů vyžaduje opravdovou tvořivost. Otázky jsou zábavné a je jich spousta (navíc použijete jen pět na partii!), takže o legraci nebude nouze po mnoho večerů. TOP 10 je podle nás ideálem odlehčené hry, pokud se chcete opravdu od srdce zasmát.
+ spousta zadání
+ zábavné úkoly, někdy nejen slovní
+ jednoduchost
+ rychlost hry