Hop, hop, hop. Z leknínu na leknín přeskákala žába tak, aby měla nad hlavou hejno komárů. Jenže pořád není se svojí pozicí spokojená. Tahle žába je totiž velmi vybíravá. Aby si opravdu pochutnala na svém bzučícím jídle, potřebuje je spořádat ve správném pořadí. Musí tedy najít správnou pozici a místo, aby se na poletující hmyz mohla dostat svým jazykem.
A jedna taková žába čeká také uvnitř tmavě modré krabice, kterou nám přináší značka Janod. Jedná se o hru, která nese jednoduchý název Algoritmy. A uvnitř tištěných pravidel je také čeština zásluhou oficiálního distributora značky Janod pro ČR a SR.
Uvnitř na děti čeká dřevěná figurka žáby, která má v místě pusy malý otvor. Do něj lze zasunout jednu z destiček, která představuje jazyk a vede nezastavitelně právě do otevřených hladových úst. Na jazyk pak patří kulaté žetony much, které přiletěly a nechaly se ulovit. K nim nerozlučně patří také karty se zadáním.
Právě mezi kartami si vyberou děti zadání a mají na výběr hned ze tří obtížností. Jakmile mají kartu a spojí figurku žáby s jejím jazykem (délka jazyka závisí na obtížnosti), zbývá už jen rozložit barevné žetony s mouchami.
Podle zvolené obtížnosti se bude lišit náplň samotného snažení a také se mění doporučený věk, ve kterém by mělo dítě danou sadu karet zvládnout vyřešit. První sada je určena pro děti od tří let a umožňuje trénovat barvy a řadit je do správného pořadí podle karty. Nic víc není potřeba, snad jen je dobré nechat dítě každou barvu také pojmenovat.
Teprve v druhé obtížnosti, cílené na o rok starší publikum, začne úřadovat logická dedukce. Podle opakování na kartičce musí děti pochopit, jaké barvy se mají opakovat a v jakém pořadí. Protože se ale jedná o nižší nároky, jde o dvě barvy, které jdou jedna za druhou. Poslední a nejvyšší úrovní je opakující se trojice barev. To už je pro děti na první pohled docela obtížné a věkové doporučení se blíží hornímu věkovému rozmezí krabice.
Celkově je zábava příjemně poučná. Děti mohou bojovat s kartami samy. Mají dostatek času na analýzu a mohou si jednoduše prohlížet kartu. Pokud ale chcete zvýšit obtížnost, pak lze nechat rodiče, aby jim úkol předčítali nahlas. Tím do boje přibývá také představivost a schopnost si vše přehrát v hlavě.
Nezaměnitelným plusem je zpracování. Vše je pevné a dřevěné. Hra působí opravdu solidně a zabaví děti i ve chvíli, kdy jim poměrně malá zásoba karet dojde. Jde totiž docela snadno vymýšlet vlastní zadání a úkoly, se kterými by se měly děti trápit.
Ale i řešení připravených úkolů děti prověří. Jedná se o velmi podařený způsob, jak děti naučit dedukci a vidění vzorů. Název krabice, tedy Algoritmy, velmi dobře sedí a nabízí rytmické opakování. A děti se tak budou muset zamyslet a nechat si třeba i poradit od dospělých. To proto, že cílové publikum jsou stále jen školkové děti. To ale nic nemění na faktu, že Algoritmy jsou fajn přemýšlivou hračkou.
Facebook: @JanodCeskoSlovensko
Instagram: @janod_cesko_slovensko
YouTube: @PLAYATELIER