Všichni si myslí, jak to my myšky nemáme v podhradí jednoduché. Všude samé zrní, sýr a jiné dobroty a my jsme tak malinké, že proklouzneme všude. To je sice všechno pravda, jenže nikdo už si neuvědomuje ta nebezpečí, která na nás všude číhají. Velcí lidé nejsou naším nepřítelem, pokud zrovna nezabloudíte na ulici a nemusíte kličkovat mezi jejich dupajícími podrážkami. Naším úhlavním nepřítelem jsou kočky. A protože jich tu žijí desítky, nikdy nemůžete mít jistotu, že volně ležící jídlo není jen léčka. Tím nejhorším a nejhladovějším je kovářův kocour Timmy, který zrovna dnes ráno slupnul dvě moje sestry.
Om Nom Nom je citoslovce pro žvýkání a současně se jedná také o název nové deskové hry od společnosti Brain Games, vydavatelů zajímavého simulátoru leteckého dispečera Air King (recenze). Novinka je dílem Meelis Looveer, který se i ve své druhé hře po Food Chain (recenze) vrací do světa zvířat a potravinového řetězce. Tentokrát jej na jeho cestě doprovázel ilustrátor Reinis Pētersons. Hra je horkou novinkou, která byla představena teprve nedávno na veletrhu Spiel 2013 v Essenu.
Co nás všechny trochu rozesmutní je přítomnost osmi různých pravidel, mezi kterými chybí čeština. A to přesto, že společnost Dino Toys letos vydala první hru od tohoto lotyšského vydavatelství pod jménem Predátor (původně již zmiňovaný Food Chain) a to dokonce s novou grafikou. Bohužel se ale naše řeč do základního balení nedostala.
Od malých krabiček v loňském roce (kdy představili celkem čtyři hry) se tvůrci posunuli v potravinovém řetězci výš a tentokrát nám představují klasicky carcassonovsky velký box, který ukrývá všechno důležité pro lov zvířat.
Uvnitř krabice s ilustrací rybníku s ježkem na čekané najdete tři herní desky odpovídající rozměry samotnému boxu. Každá z nich představuje jedno prostředí – máme tu podhradí, rybník a les. Každý plán je překrásně ilustrovaný a rozdělený na tři úrovně, ve kterých se nachází zvířata i jejich dobroty. Například ve sklepeních pod uličkami hradu se nachází sýr. Myšky běhají po ulicích a na všechno koukají ze střech hladové kočky. Tímto způsobem je každá deska rozdělená nerovnoměrně na třetiny a na každém dílu je nakreslené zvíře, jehož je toto místo teritoriem.
To ale není všechno, protože krabice obsahuje šest sad karet v barvách pro jednotlivé hráče. Každý takový balíček obsahuje přesně šest karet s obrázky všech zvířat, která na deskách najdete (spodní třetí řada je věnovaná potravě – sýr pro myšky, mrkev pro králíky a mouchy pro žáby). V článku tak nezazněla už jen jména dvou predátorů – ježka a vlka.
Soupravu potřebnou ke hraní doplňuje bloček s obyčejnou tužkou se šesti sloupci a čtyřmi řádky (tři kola plus celkový součet). A nesmíme zapomenout také na kostky, kterých je patnáct, a jsou všechny stejné. Najdete na nich červené obrázky sýra, mrkve, mouchy, ale také černé siluety zvířátek v potravinovém řetězci nad nimi – myšku, králíka a žábu.
Jejich barva naznačuje bodovou hodnotu, které vám mohou přinést – červená jsou dva body, zatímco černá pouze bod jeden. Současně také vyjadřuje riziko, které podstupujete, když se na lov takové kořisti vydáváte. Predátorům totiž sežrání nehrozí, ale menším tvorům ano. A právě to teď budeme dělat, když vyceníme zuby a pustíme se do hraní.
Na začátku partie položíte do středu stolu trojici plánů a každý z hráčů si vezme jednu sadu šesti karet. Jejich odehrání značí jedno ze tří dokončených kol pro všechny soupeře. Ještě je třeba nadepsat tužkou vaše iniciály do přiloženého bločku a stranou položit skupinku kostek. Nyní je všechno připraveno k prvnímu boji o kořist.
A že to bude opravdu pořádný boj, vám odhalí hned první hod kostkami, kterého se hráči mohou účastnit společně hodem nějaké části kostek nebo mohou nechat celý úkol na jednom z rivalů. Poté je třeba kostky podle hozeného symbolu rozdělit na plány mezi šest políček se zvířátky a potravou. Tím vznikne nabídka jídla pro aktuální kolo.
Ale ani v další fázi hry se nebudou hráči střídat. Všichni současně si tajně zvolí jednu kartu z šesti v ruce a položí ji před sebe. Snaží se sežrat co nejhodnotnější potravu na herním plánu, jenže musí současně myslet na to, že protivníci mohou jít po stejné kořisti. Jenže snadná kořist neplyne pouze z kostek, ale i ze zahraných karet. Ty se po odhalení přidají na herní plán ke kostkám a teprve pak následuje vyhodnocení celého tahu.
Zahrát ale musíte vždy kartu, která je na potravinovém řetězci o úroveň výš než vaše kořist. Na to, abyste sežrali sýr, musíte zahrát myšku, zatímco na spořádání myší musíte vyložit kočku. V hodnotě jednotlivého jídla ležícího na plánu v podobě kostek se zorientujete snadno – každá kostka s černým symbolem znamená jeden bod pro vás, zatímco červená má hodnotu dvou.
Pokud navštívíte některá místa jako první a osamotě, můžete se ocitnout v ráji s dostatkem potravy. Shrábnete všechny kostky a je to. Často ale nastane shoda, kdy se na společnou kořist vrhnou hned dva nebo i více zájemců. V takovém případě se úlovek dělí rovným dílem. Co nejde rozdělit, propadá, takže pokud se tři kočky vrhnou na dvě myšky, nikdo nedostane nic.
Jenže takový výlet králíka na mrkev může být neúspěšný, protože se za humny skrývá vlk. A potravinový řetězec vyhodnocujete odshora dolů, takže pokud vyložený vlk sežere králíka, ten už se k mrkvičce nedostane.
Tak hráči vybírají vždy jednu kartu z ruky až do chvíle, kdy jim už žádná nezbude. Kořistí v průběhu kola ubývá stejně jako karet a je těžší ji urvat jen pro sebe. Na konci kola následuje sčítání bodů, do kterého se zahrnují nejen sežrané kostky, ale i soupeřovy karty, které mohou být stejně tak dobrou potravou pro některého z výše postavených predátorů.
Součet si poznamenáte do bločku, hráči si rozeberou zpět svoje barevné karty, znovu hodíte patnáctkou kostek na nový náhodný výběr a partie může pokračovat druhým kolem. Po odehrání třetího dne bitvy o potravu si všichni soupeři sečtou svoje bodové zisky a ten s nejvyšší hodnotou se stává vítězem.
Om Nom Nom je jednoduchou karetně-kostkovou hrou, ve které se snažíte odhadnout úmysly svých soupeřů a sežrat jejich karty. Podobných her se v poslední době vyrojilo víc (například česká Malacca – recenze), ale tahle má opravdu překrásné zpracování. Navíc téma potravinového řetězce je opravdu věrné a funguje velice dobře. Hratelností je podobná nejvíce asi karetní hře 6 bere, která je dostupná i v našich obchodech, ale bez toho pěkného tématu.
Nejdůležitější je ale samotný mechanismus, ve kterém všichni účastníci musí dobře vážit svoje rozhodnutí. Půjdete s žábou po nejhodnotnější kořisti much a budete riskovat, že soupeř zahraje ježka a sežere vás?
Pro úspěch v partii je důležité pečlivě sledovat, který hráč už vyložil jaké karty. Můžete pak lépe odhadnout, kde je pro vás na herním plánu více bezpečno. Někdy je lepší se spokojit s menším úlovkem, ale jindy zase je třeba neústupně bojovat o ten největší úlovek na plánu. Záleží pouze na tom, jak situaci vyhodnotíte.
Hra je opravdu rychlá a všichni jsou neustále zapojení do jejího průběhu. Nejsou zde žádné tahy, kdy by na sebe protivníci čekali. Díky tomu vám čas u téhle jednoduché zábavy opravdu uteče a během dvaceti minut máte bez problémů celou partii odehranou.
Ve dvou je na herním plánu možná až příliš místa a neucítíte takový tlak na rozhodování. Bylo by lepší vyřadit z partie jeden herní plán, a kostky s výsledkem, který by šel na něj prostě vyřadit. Tím se zvýší šance, že se hráči při výběru kořisti potkají. Ovšem ve více soupeřích už situace začíná být opravdu napínavá. Hra nabízí i variantu pro jednoho hráče, která ovšem závisí jen a čistě na náhodě.
Velkou výhodou samozřejmě je i jednoduchost pravidel, která hru dělá přístupnou úplně každému. Na herním plánu máte neustále přehled o tom, jak situace vypadá a není složité si spočítat, které místo je nejvýhodnější. Dělení kořisti je přehledně a detailně popsané v pravidlech, takže ani na chvilku nezapochybujete. Právě pravidla je třeba tentokrát pochválit, protože nevzbuzují jedinou otázku. Je znát, že tentokrát někdo věnoval jejich doladění hodně práce.
Om Nom Nom si vás získá na první pohled krásně ilustrovanými herními plány a jednoduchou hratelností vás pobaví. Nepřináší žádný novátorský mechanismus, ale všechno co dělá, dělá dobře. A to z ní dělá opravdu pěknou rodinnou hru, kterou budou milovat především děti. Když se necháte unášet jednoduchou hratelností této novinky, bude se od stolu ozývat jen spokojené „om nom nom“.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Meelis Looveer |
Ilustrace | Reinis Pētersons |
Vydavatel | A-games (Board Game), Brain Games, Distribution LeValet, G3, Gigamic, Lautapelit.fi, 놀이속의세상 |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 1 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (5 voters) |
Kategorie | Animals, Bluffing, Card Game, Dice |
Mechanismy | Dice Rolling, Simultaneous Action Selection |
Rodina | Animals: Cats, Animals: Frogs / Toads, Animals: Hedgehogs / Porcupines, Animals: Mice, Animals: Rabbits, Animals: Wolves, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia |
Alternativní názvy | Hamm Nyamm Nyamm, Mange qui peut!, Mniam Mniam, Qui bouffe Qui, 음냠냠 |
Více o hře.
+ nutnost odhadovat, co udělají ostatní
+ krásná grafika
+ těžké rozhodování každé kolo
+ rychlá herní doba
+ jednoduchá pravidla
+ výborná rodinná hra
+ mechanismus potravinového řetězce
- někomu hádání voleb ostatních vadí
- výrazný vliv náhody