Křišťálová lebka byla na dosah. Už jsem skoro cítil její chladný dotek, ale kolem se mihnul stín a Alice Black mi moji zaslouženou odměnu vyfoukla. Teď už s ní mizí kdesi daleko ve větvích stromů. Vím moc dobře, že nemám šanci ji se svojí fyzičkou dohnat. Budu se muset znovu ponořit do šifer na zdech a doufat, že v nich objevím stopu k dalšímu pokladu. Podle pověr by tu někde měla být zakopaná ještě zlatá maska.
Hon za relikviemi nikdy nepřestane, jak nás letos přesvědčuje už druhá hra. Po Relic Expedition (recenze) tu je rodinná zábava Relic Runners od firmy Days of Wonder. Jejím autorem je Matthew Dunstan, což pro známou firmu znamená krok mimo vyšlapané cestičky prověřených autorů. To znamená, že musí být hra opravdu zajímavá. Na pohled rozhodně funguje a obrázky Julien Delval naplní všechny vaše vizuální smyslové kanálky radostí.
Už samotné víko barevnou ilustrací s dobrodruhy různých tvarů a schopností jasně naznačuje, oč ve hře půjde v první řadě. I tak budete po jeho nadzvednutí překvapeni. Ne pravidly nebo herním plánem protkaným cestičkami s táborem uprostřed, ale krásnými barevnými figurkami, které představují jednotlivé relikvie. Každá z nich leží na šedivém podstavci a dohromady jich je v krabici dvacet.
Z kartonových desek vycvakáte nejen žetony vítězných bodů čtyř hodnot (1, 3, 5, 10) nebo truhly, ale především destičky představující tři patra chrámů a kulaté ruiny. V každém poschodí chrámu narazíte na tři různé barvy, které odpovídají odlišným schopnostem. Některé jsou vhodnější pro závěrečné bodování, jiné vám poskytnou okamžitou výhodu.
Ve hře už tedy máme poklady i místa, kde budou ukrytá. Ale chybí nám hrdinové, které se za nimi vydají a jimiž se stanete. V různých barvách hráčů tak v krabici jsou tři truhlice s nářadím, desítka prozkoumaných cestiček a také postavička dobrodruha, respektive horní půlka jeho těla. Všechny tyto komponenty jsou vyrobeny z plastu, stejně jako hromada malých svačin (proviantů). Jednotlivým hrdinům také patří velké hráčské karty, které jsou oboustranné a od každého dobrodruha (amazonka, vědec) nabízí obě pohlaví. Kromě míst k položení žetonů najdete na kartě také tři stupnice.
Na začátku partie se tak každý z protivníků rozhodne pro jednu barvu a s ní spojenou kartu hrdiny. Vezme si k sobě do zásoby všechny dílky dané barvy a rozmístí je na určená místa na své hráčské kartě. Jednu z truhlic pak položí pod libovolný ze tří sloupečků s vylepšeními uprostřed karty. Postavičku položí do základního tábora, kde leží také zásoba potravin podle počtu hráčů.
Na mapě je ale nejdůležitější příprava chrámů. Každá z úrovní je zamíchaná zvlášť a patra na sebe hráči postupně položí, aniž by se dívali na jejich spodní stranu. Všechny budovy čekají na prozkoumání v průběhu partie. Dokonce i ruiny, u kterých ale na pořadí tří pater nezáleží, protože jsou všechny stejné. Na určená místa je třeba položit žetony s krabicemi nářadí, které svému nálezci pomohou. Vedle herního plánu vytvoří účastníci zásobu žetonů s body a především figurek relikvií a hra je připravena.
Jakmile hráč přijde na řadu, musí s postavičkou svého dobrodruha posunout na jiné místo na mapě. K pohybu může využívat cest nakreslených na plánu. Protože je ale nezná, může se posunout pouze na sousední místo. V průběhu partie se ale s džunglí obeznámí a některé cesty pečlivě prozkoumá. Po takové známé stezce (označené žetonem svojí barvy) se může pohybovat zdarma. Na začátku nebo na konci svého pohybu pak může projít i jeden neprozkoumaný úsek.
Teprve pak může prozkoumat místo, na které dorazil. V případě, že to je zřícenina, může nyní položit jednu destičku prozkoumané cesty do jejího sousedství a to na libovolnou cestu, která k ní vede. Jejím objevením získal povědomí o okolí a usnadnil si tak pohyb pro příští tahy. To prozkoumání chrámu hráči přinese rovnou destičku, kterou si může ponechat.
Po cestě pak dobrodruzi mohou narazit na krabici s nářadím. V takovém případě otočí nalezený žeton vyrabovanou stranou nahoru. Mohou si nyní posunout truhlici na svojí kartě o jedno patro nahoru v jednom konkrétním sloupci. Kdykoliv později může hráč využít tyto akce a například přesunout jednu už položenou stezku, získat vítězné body nebo novou bednu.
Pravý hon za relikviemi ale nastane až ve chvíli, kdy některý z chrámů je prozkoumán od úpatí až po špičku a nezbylo po něm ani stopy. Takové místo musí hráč okamžitě nahradit soškou takové barvy, jaký chrám se zde nacházel. Na to, aby relikvii získal, musí být ale odkryté dvě a dobrodruh musí být schopný se mezi nimi přesunout v rámci jednoho tahu. Za to dostane okamžitě vítězné body odpovídající dvojnásobku vzdálenosti, kterou urazil.
Partie končí ve chvíli, kdy hráči dohromady posbírali předem stanovený počet relikvií. Jejich množství záleží na počtu hráčů, kteří se partie účastní. Poté ještě odehrají všichni poslední kolo a nastává čas na závěrečné bodové zúčtování. Do toho se počítají jak již nastřádané body, tak také bonusy za relikvie a chrámy, které poskytují bonusy pro konec partie. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.
Relic Runners nabízí zajímavý a nenáročný pohled na lov pokladů. Přes svoji jednoduchost si ale zachovává dostatek taktických možností a voleb, které na hráče čekají v každém tahu. Všechno začíná už pohybem, který je vždy možný hned několika směry. Z každého místa na mapě vedou alespoň tři cestičky.
Je pouze na hráči, jak si dokáže dobře naplánovat a pospojovat cestičky. Ruin je na mapě dostatek a u každé z nich mohou btý připojené až tři prozkoumané trasy. Hrdinové se mohou ale prohánět libovolně po plánu, jen jim přesun po neznámých stezkách trvá déle a zpomaluje je. Současně tím také klesá konkurenceschopnost hráče, který danou figurku kontroluje.
V popisu pravidel jsme zapomněli, že za každý takový průzkum musí hrdina zaplatit žetonem proviantu, který odevzdá. To dělá cestování ještě těžší, protože čas od času se musíte vrátit do tábora a nabrat síly. Ve hře je zásadní také možnost přesouvat některé cestičky zásluhou beden s nářadím, čímž si zpřístupníte dosud nedosažitelná místa. Z toho všeho vidíte jasně, že hra klade velký důraz na plánování a taktiku. Díky tomu mohou desetiletí hráči na dospělé ztrácet, stejně jako v množství různých bonusů z chrámů, které by měli udržet v tajemství před soupeři.
To ale nic nemění na tom, že Relic Runners jsou především rodinnou hrou a právě jako taková excelují. Jsou krásné na pohled, přitom jednoduché a mají lákavé téma. Těžko budete hledat někoho, kdo by si hru po prohlédnutí jejího obsahu nechtěl vyzkoušet. Naštěstí hratelnost jde ruku v ruce se vzhledem a funguje výborně.
Ze hry máme velkou radost také proto, že ačkoliv se herní plán s počtem soupeřů nezmenšuje, všechno funguje klidně i ve dvou protivnících. Celá partie je hodně samotářská a to přesto, že se dobrodruzi na mapě potkávají. Navzájem si zase tolik škodit nebudou a nejvíce zamrzí asi situace, kdy vám někdo vyfoukne relikvii, na kterou jste si dělali zálusk v příštím kole.
Ve hře jde znovu především o propojování míst. To je v pravidlech popsané názorně a přesto jsme jej hráli v první partii špatně. Pokládali jsme objevenou cestu po každém pohybu, čímž nám brzy destičky došly a my se ocitli v bezvýchodné situaci. Proto si dejte dobrý pozor – novou cestu lze položit pouze ve chvíli, kdy objevíte zříceninu.
Atmosféra hry je pěkná a může za to především její zpracování a vícepatrové chrámy, které po složení vypadají také hezky. Samotné mechanismy sice vzbuzují pocit honu za pokladem, ale krabice s nářadím a jejich speciální dovednosti trochu narušují jinak výborný pocit z objevování a zabírání stezek. Bez těchto bonusových akcí by ale hráči nemohli upravovat taktiku, takže jsou zde zásadní, jen nezapadají tak dobře do celého konceptu hry.
Relic Runners je krásnou rodinnou hrou, které vévodí vzhled. Čokoláda je ale sladká i v nitru a rozhodně nebudete chtít skončit u jedné partie. Lehká obtížnost pravidel zaručuje přístupnost pro všechny, ale přitom je dostatečně variabilní a takticky náročná. Relic Runners je tak další hrou, která se řadí do kategorie „vstupní hra pro všechny, kdo o deskové hry projeví zájem“.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Matthew Dunstan |
Ilustrace | Cyrille Daujean, Julien Delval |
Vydavatel | Days of Wonder |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 80 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (3 voters) |
Kategorie | Exploration |
Mechanismy | Network and Route Building, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Set Collection, Variable Player Powers |
Rodina | Theme: Archaeology / Paleontology, Theme: Tropical |
Více o hře.
+ možnost plánování dopředu
+ jednoduchá pravidla
+ vhodné pro začátečníky
+ překrásné zpracování
+ budujete cestičky
+ jídlo
- truhlice nářadí nesedí do celkové atmosféry hry
- menší děti se ztratí v množství bonusových destiček
- malý podíl interakce