Už dlouho mám dojem, že žiju ve městě šílenců. Ale teprve včera se naplnily moje nejtajnější obavy. Kdo jiný než blázen by postavil továrnu na zpracování radioaktivního odpadu hned vedle obytné zóny? Chodí od domu k domu s letáčky, argumentují nám všemi bezpečnostními opatřeními. Ale já vím dobře, že žádné, byť sebelepší úmysly, nemohou zabránit lidskému selhání. A tak teď už vím dobře. Žiju ve městě šílenců..
A tohle šílenství si našlo svoji cestu i do deskové hry. Zásluhu na tom má Kane Klenko, který vytvořil v roce 2014 deskovou hru s názvem Mad City. S ilustracemi mu pomohli Pat Raubo a Jarred Blando a dohromady jejich přispěním vznikla hra, která nese loga společností Mayfair Games a FunFair.
V klasické menší krabici carcassonovského stylu dostaneme všechno, co budeme potřebovat ke stavění. Ale nejdřív musíme zatím nepozorování proklouznout kolem zvířecích stavitelů, kteří tu tomu všemu velí. Uvnitř na hráče čekají především archy s celkem 54 čtvercovými dílky města. Ty na sobě mají nakreslené různé zóny, ať už obytné, továrenské nebo obchodní. Dílky protíná také silnice a čas od času také vody nebo park. Na většině z nich jsou také nakreslené symboly budov, které hrají důležitou roli.
Tím ale výčet nekončí. Karton ještě tvůrce využil k dvěma tuctům žetonů kontraktů a také 54 bodovacích žetonů. Obě tyto skupiny jsou rozdělitelné na šest skupinek pro maximální počet soupeřů. Hru doplňují přesýpací hodiny, jeden dřevěný strom, po jedné kostice pro každého hráče, ale především šest oboustranných papírových plánů. Ten obsahuje soukromé počítadlo bodů, ale také bodovací přehled a to vše ve dvou verzích – základní a pokročilé (podle otočení).
Na začátku základní partie si hráči nerozeberou nic. Jenže protože hra má poměrně jednoduchá pravidla, my skočíme hned do náručí té pokročilé verze. Proto si všichni vezmou svoje sady žetonů kontraktů (rozloží si tyto čtyři kolečka před sebe) a také devět bodovacích žetonů. Z těch vytvoří čtverec a dají si dobrý pozor na jejich správné natočení, aby nejvyšší hodnota směřovala k nim. Na svoji bodovací kartu pak položí žeton na hodnotu nula. Do středu stolu položí strom i zamíchané dílky.
A teď už před sebou mají hráči začátek prvního kola, který je stejný, jako u všech následujících. Všichni si náhodně vyberou devět kartiček a jako hromádku je podají svému sousedovi. Jeden z hráčů otočí přesýpací hodiny uprostřed a kolo začíná.
Úkole je v podstatě jednoduchý. Libovolným natočením vytvořit co nejefektivnější rozestavení celého města. Hráči se snaží složit sady budov propojených na územích stejné barvy, ale jde jim také o nejdelší cestu. Každá úroveň má svoje bodové hodnocení, ale než hráči vůbec začnou získávat body, přijdou na řadu bodovací žetony. Ty mají různý počet vrcholů a budou stát v cestě mezi hráčem a ziskem bodů.
Prvních několik kol totiž musí hráči ukázat svoji všestrannost. Nejde jen o to poskládat k sobě zóny s nejvíce domy. Naopak plní poměrně jasné zadání, kdy musí získat území o konkrétní hodnotě. Teprve poté lze bodovací žeton otočit o jeden vrchol dál. Až když jsou všechny překážky splněné, může za tuto kombinaci hráč získat body.
Zisk bodů závisí na počtu budov, které se na území nachází. Malý počet dokonce nepřináší vůbec nic (například do dvou budov obytného charakteru). Cesta slouží jako předěl, ale zase ji lze zvlášť obodovat. Body za lesy a jezera naopak dostane pouze ten, který skončí jako první kolo a vezme do ruky žeton stromu uprostřed.
K zisku dalších bodů mohou hráči využít i svoje žetony kontraktů. Kdykoliv mají pocit, že právě v tomto kole mají největší počet budov daného typu, mohou vzít do ruky jeden (ale třeba i více) žeton odpovídající barvy. Pokud se ukáže, že opravdu mají nejvíce, dostanou jako bonus další tři body. Kola se střídají až do chvíle, kdy některý z účastníků dosáhne konce bodovací stupnice, která je nastavena na stovku.
Mad City je jednoduchou hrou a hlavolamem v jednom. Každé kolo před sebou mají hráči trochu jiný úkol. V základní verzi se mohou postupně opakovat, ale pokročilá verze tuto situaci ještě vylepšuje. Protože se všichni musí nejdříve poprat se základním počtem úkolů, než mohou vůbec začít získávat body. Čím složitější skupina, tím méně stran (a tedy i požadovaných splnění) dílek má. Výjimkou jsou nejvyšší bodované skupinky, které nijak omezené nejsou.
Žetony kontraktů jsou často velmi riskantní a záleží pouze na hráčích, jestli je vůbec budou používat. U nás v partiích jsme je většinou nechávali ležet. Na druhou stranu mají potenciální sílu rozhodnout celou partii, pokud třeba útočíte zezadu, tak tyto tři body mohou znamenat rozdíl mezi prohrou a vítězstvím. Jen dávejte dobrý pozor, protože špatný tip vede naopak ve ztrátu dvou bodů!
Pozice rangera (žeton stromu) naopak nutí hráče o co nejvyšší rychlost. Nestačí tedy vše dokončit do přesypání písku (hodiny hlídá ten, kdo jako první skončí), ale může být zásadní být první. Někdy třeba i za cenu nepříliš dokonalého rozestavení, pokud dílky mají dostatek parků a vody. Když někdo nestihne ve vymezeném čase stavbu dokončit, zbývající destičky jsou do města náhodně rozmístěny.
Ve hře v podstatě není žádné soupeření jako takové, proto je výsledný dojem z partie shodný ve všech dostupných počtech. Výjimkou je partie ve dvou, která si rovnou v pravidlech vynutila úpravu kvůli žetonům zakázek. Soupeři by si navzájem neměli na svá města vidět, aby museli s žetony riskovat!
Další varianta se týká všech počtů a snižuje vliv náhody, který bychom jinak chtěli hře trochu vytknout. Dílky jsou dobře rozložené, takže vždy je šance postavit konkurenceschopné město, přesto je dobré mít možnost vybírat rovnou z deseti destiček a použít pouze devět.
Na Mad City se nám líbí, že se jedná o rychlou hru, které se účastní všichni současně. Její prvek hlavolamu, který je třeba složit v požadovaném čase, kazí pouze dojem, že každý má jiné podmínky. Není tedy snadné porovnávat výsledky, protože šance na bodový zisk jsou trochu odlišné. Tady se promítá vliv již zmiňované náhody.
Grafika hry není nijak dechberoucí, ale spíš základní. Přesto oceňujeme dobré volby barev, díky kterým je možné od sebe jednotlivé oblasti rychle odlišit. To je zásadní, když hráčům jde o každou vteřinu.
Mad City doprovází příjemné zjištění. I hlavolamy mohou být zábava, když je řešíte simultánně s ostatními. Ne, není to nic nového, ale není snadné, aby hra byla opravdová výzva. Různé způsoby bodování ale mohou za to, že i tady se Mad City daří udržet vaši pozornost až do konce.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kane Klenko |
Ilustrace | Jared Blando, Patricia Raubo |
Vydavatel | Mayfair Games, FunFair |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 1 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | City Building, Real-time |
Mechanismy | Tile Placement |
Rozšíření | Mad City: General Contractor, Mad City: The Capitol, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #14, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #8 |
Rodina | Components: Sand Timers |
Více o hře.
+ simultánní řešení hlavolamů
+ na rychlosti záleží
+ riskování s žetony kontraktů
+ odložené bodování
+ různé způsoby bodování
+ dobrá volba barev
+ zavaří vaše kombinatorické závity
+ výborné pro začátečníky
- žetony kontraktů použijete jen výjimečně
- náhoda může rozhodovat o vítězi
- nezajímavá grafika