Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Představení Spielbox 7/2010

Spielbox 7, a tedy poslední nesoucí číslovku roku 2010, se zabývá výrobou deskových her pod tlakem. Všechny firmy se ocitly několik dnů před veletrhem ve zpoždění a na poslední chvíli se dodělávala spousta drobností. Proto také v některých svých kusech mohli návštěvníci nalézt duplicitní kousky některých dílků, zatímco jiné marně hledali. Ostatně i naše česká Verona (recenze) ukázala vliv časového presu na konečný výsledek. Před Essenem prostě jde kvalita stranou, hlavně aby firmy stihly představit novinky návštěvníkům.

A právě Essen se rozkládá na většině tohoto sedmého čísla, ale reportáž se nikde nezastavuje na dlouho a projde opravdu pěknou řádku zajímavých her. Ale začneme pěkně popořádku, jako bychom společně listovali časopisem.

Hlavním tématem čísla, které otevírá celý časopis je pochopitelně tolik skloňovaná Asara. V recenzi se dozvíte v podstatě jen to, jak se hraje a že ve čtyřech se jedná opravdu o dynamickou zábavu, ale o stránku dál je mnohem zajímavější rozhovor s jejím autorem Wolfgangem Kramerem. Zajímavé je, že Asara původně byla projektem, který měl zahrnovat cestování v čase. V průběhu času se však vyvinula v rámci komunikace s Michaelem Kieslingem v něco úplně odlišného.

Téma Asary bylo nakonec vybíráno až jako poslední k hotovému hernímu principu a v hledáčku byly i mrakodrapy v Dubaji, pagody, fantasy hrady nebo starověký Řím. Výběr tématu pokračoval dokonce vytvořením obrázkových materiálů k nejslibnějším tématům, až nakonec Asara dostala kabát, ve kterém opravdu vznikla.

Ačkoliv autoři stáli před úkolem vytvářet hru pro široké publikum, opět se jim podařilo vytvořit trošku obtížnější systém. Vývoj od prvního prototypu do finálního vzhledu trval v Ravensburgeru jeden rok.

První nahlédnutí do zákulisí Essenu vypráví příběh o tom, že deskové hry nevznikají jen v Evropě a Americe, ale do tvorby začínají zasahovat i jiné země. Proto článek o sedmi nejzajímavějších korejských hrách.

Blok klasických recenzí se zabývá netradičními hrami. Třeba v polské hře K2 od Adama Kaluźy se pokusíte vystoupit na druhou nejvyšší horu světa. Ve hře se podle recenzenta Matthiase Hardela držíte na pomezí mezi životem a smrtí a jedná se o zatraceně chutný mix.

Po krátkém odskočení do Bradavic postavených z LEGA pak konečně následuje společná výprava do Essenu. Článek je rozdělen na kapitoly podle vydavatelských firem a začíná varováním, že v návštěvnících zdárně budili děs nebezpeční mafiáni ze hry Famiglia. V hardcorové Toscaně pěstujete „finské víno“, zajímavý na ní je však především netradiční příběh jejího vzniku. Finský autor Paul Laane totiž hru vytvářel jako předělávku své srdeční zábavy ze stařičké počítačové hry M.U.L.E. pro C 64. Původně zasadil děj na Mars a až jeho žena navrhla téma s vínem, které tenkrát bylo vzácností. Bohužel si zároveň vybral téma, které se loni vynořilo hned na několik způsobů.

Vtipná poznámka o tom, že hra 20. století od Vladimíra Suchého, kterou v Essenu představovala firma Czech Games Edition, měl vydat Hans im Glück, protože je z části podobná Carcassonne, i zde totiž přikládáte k sobě jednotlivé dílky hracího plánu.

Svoje patnáctileté výročí oslavila v Essenu firma Eggertspiele a to vydáním hry Rummelplatz, která je snůškou hned osmi různých miniher. Jako nejzajímavější je zmíněna hra Ghost Train, ve které si hráči mohou vykřičet svoje hlasivky. Na začátku totiž dostanou do ruky kartu s předmětem, kterého se bojí (například pavouk). Postupně se pak otáčí karty, které zobrazují spoustu různých objektů. Kdokoliv uvidí objekt svého strachu, musí začít křičet a na ostatních je, aby uhodli, čeho se bojí.

Na firmě Igramoon jsou pro změnu zajímavé okolnosti jejího založení, za kterým stojí Britta Stöckmann a Jens Jahnke. Ti vytvořili společně v roce 2009 hru s překlápěním kostek s názvem Kazaam Dice pro firmu Wolf Fang. Rozhodli se však osamostatnit se a vytvořili hru Expedition Sumatra, ve které se snažíte naložit vzácná zvířata na svoji loď.

Neobvyklá historie se váže i ke hře SchwarzerFreitag (Černý pátek) od Friedemanna Frieseho, který v roce 2010 představil neuvěřitelných deset her. Práci na projektu „pátek“ ohlásil už v roce 2008 s tím, že se mu bude věnovat každý pátek alespoň pět minut po následujících pět let. Hra měla být představena v pátek na výstavě Spiel, ovšem až v roce 2013. Nakonec jej přesvědčili pánové z Kosmosu a hra spatřila světlo světa už na této výstavě.

Dozvíte se také, že německý distributor Forbidden Islandu, kooperativní deskovky od Matta Leacocka, firma Schmidt Spiele označuje svoji hru raději jako „týmovou hru“. Pro německý trh navíc vznikla speciální edice, ve které místo klasických figurek dostanete ke každému hrdinovi krásnou postavu.

Essen viděl zajímavou situaci i u stánku Tuonela Productions, kde vystavovali hru Phantom League od Timo Multamäkiho a Henriho Sareskiviho. Hra prošla bez problémů vývojem a přípravou a vše se zdálo být v pořádku. Jenže až v německém hlavním městě deskových her zjistili, že se jim komponenty nevejdou do krabice a že samotné herní plány zaberou celý její prostor. Ostatní součásti si museli zájemci odnášet v rukou mimo krabici.

Samozřejmě v celé 25ti stránkové reportáži je her mnohem, mnohem více, ale snažili jsme se vybrat pouze ty nejzajímavější informace, které nezahrnují jen popis pravidel nebo vzhled samotné hry. Pokud vás zajímá kompletní výčet, pak vám nezbývá, než si pořídit Spielbox. Pokračování reportáže se navíc dočkáte i v příštím čísle časopisu.

Z řady se o pár stránek dál podařilo vystoupit hře Dominant Species, ve které se budete starat o různé druhy savců, získávat potraviny. Na podrobné čtyřstránkové recenzi autor Matthias Hardel kritizuje pouze její délku a chválí vyváženost a důkladně promyšlené herní prvky.

V seriálu o slovech se podíváte na kombinaci šachů s písmeny, ale najdete zde i další netradiční písmenkové hry, ve kterých si písmena kupujete nebo posouváte tyčinky na křížovkovém hracím plánu.

Mezi dětskými hrami zaujme určitě hra Tři mágové, což je hra založená na magnetismu. Uprostřed hrací plochy naleznete velké ohniště, které se snažíte zapálit za pomoci tyčinek a kuliček. Oproti tomu třeba malá žabí muzika je legrační jednoduchá karetní hra.

Nesmíme zapomenout na rozšíření Zooloretto Vánoční stromek, který lze využít k vytažení tří dílků z jakékoliv hromádky. Jeden z nich si může vybrat a okamžitě jej umístit do svojí zoologické.

Tím jsme se společně propracovali na konec tohoto čísla. Věříme, že jsme vám poskytli zajímavý náhled do nejčtenějšího deskoherního časopisu v Německu. Tak na shledanou zase za měsíc u prvního čísla pro rok 2011.

Představení Spielbox 7/2010
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dead Men Tell No Tales – The Kraken