Uctívání bohů je disciplína, ve které je lidstvo odjakživa skvělé. Dokazují to tisíce chrámů, které najdete po celém světě. Ovšem nejzajímavější je, že adresát na nebesích se často odlišuje, stejně jako jeho poselství a učení. Ale ve většině dnešních kultur už je jen jeden svrchovaný Pán.
Ve starověku tomu však bylo jinak. Zemi vládlo hned několik bohů, každý měl na starosti pouze část života na naší planetě. V období římské, egyptské či perské civilizace se prostě o přízeň muselo na nebesích prát více vznešených a nesmrtelných božstev. Těžko říct, jestli to bylo blíž k realitě, ale nakonec bylo toto náboženství vytlačené křesťanstvím.
Ale v době, kdy křesťanství teprve nabývalo na síle, postavil Marcus Vipsanius Agrippa v roce 27 před naším letopočtem chrám zvaný Pantheon. Budovu určitě znáte z mnoha obrázků s jejím nezaměnitelným sloupořadím šestnácti žulových sloupů. Jeho centrem je obrovská aula o stejném průměru i výšce – 43 metrů, do které proniká světlo otvorem ve středu. Pantheon je zasvěcený všem bohům a právě díky němu vzniklo, získalo také slovo panteon svůj význam: sdružuje všechny bohy uctívané v konkrétní společnosti.
A stejný název Pantheon nese také nová rodinná desková hra od oblíbeného autora Michaela Tummelhofera, který vytvořil také velice oblíbenou Dobu kamennou (recenze) a skvělý St. Petersburg. On vlastně Michael Tummelhofer neexistuje, jedná se o spojení několika jmen. U Pantheonu je však uvedené toto krycí označení jen ze solidarity, protože ve skutečnosti jej vytvořil Bernd Brunnhofer v podstatě sám. Ostatní členové týmu se podíleli pouze jako rádci. O grafiku celé hry a ilustrace se postaral Franz Vohwinkel.
Hru, která v originále nese stejný název, vydala v domovském Německu společnost Hans im Glück a u nás ji zaštítila její tradiční spolupracovnice, firma MindOK. Pantheon vyšel v roce 2011 a do české distribuce se dostal začátkem prázdnin. O český překlad se postaral Karel Lasák.
Krabice je obdélníkového tvaru a má stejné rozměry, jako již zmiňovaná Doba kamenná. A to nejen ve dvou rozměrech, ale je dokonce i podobně vysoká. Po odklopení víka však budete marně hledat kožený kelímek na kostky a dokonce i ty šestihranné neposedy, pro které v Pantheonu není místo.
Veškeré odhalování obsahu krabice začíná samozřejmě znovu s barevnou osmistránkovou příručkou pravidel. K ní dostanete ještě jeden zvláštní list se seznamem všech bohů a jejich speciálních pravidel. Jednotlivé mýtické postavy nemají oporu v realitě a tak se potkáte s takovými jmény, jako Surparit, Stonkus, Gaiviles nebo Depraccus.
Pod pravidly naleznete přeložený hrací plán. Jako každý správný zvědavec jej určitě rozložíte a prozkoumáte. Jeho grafika je trošku rozporuplná, najdete na něm mapku Evropy, severu Afriky, ale také kousek Asie tak, aby se na něj vešlo všech osm národů. Plán je nenásilně rozdělen na šestiúhelníková pole, z nichž některá jsou již předem obsazena ikonkami. Jejich významem se budeme zabývat později v pravidlech.
Pod deskou čeká v přihrádkách ukrytá spousta dalších součástek. Za pomoci připraveného kartonového dílku přehradíte krabici tak, že v ní vzniknou hned čtyři schránky na dílky. Do nich postupně roztřídíte všechno, co jste si s Pantheonem pořídili.
Samozřejmě nemůže chybět už tradiční kartonový arch, ze kterého vyloupete nějaké ty kulaté, šestihranné i čtvercové žetonky, a rozměrnější kartičky bohů a obětin. Některé z kartonových dílků pak budou ukryty v látkovém pytlíku.
V igelitu bez přístupu vzduchu čeká na rozbalení balíček hracích karet, které budete držet v ruce a ovládat s nimi téměř celou hru. Mezi nimi je přimícháno i osm karet národů, kterými si na začátku hry vždy vylosujete pořadí epoch.
Zbývají nám už jen dřevěné figurky nejrůznějších tvarů a velikostí. Určitě vás na první pohled zaujmou stopy (nebo šlápoty, jak je nazývají v pravidlech). Těch je ve hře 48, po dvanácti od každé hráčovy barvy. Navíc v krabici najdete zatoulanou ještě jednu bezbarvou velkou šlápotu. Ale i další dřevěné součástky pokračují v netradičních tvarech, ať už se jedná o barevné sloupy a čtyři figurky hráčů, jejichž místo bude na bodovací stupnici. Pro začínajícího hráče je připravený malý dřevěný chrám.
Hráči si pochopitelně mezi sebe rozeberou všechny barevné dřevěné dílky, figurku postaví na nulu na počítadle na plánu. Ze sloupů a šlápot své barvy si může nechat pouze tři sloupy a čtyři šlápoty. Ostatní vrátí do banku, protože si je bude moci dokoupit v průběhu partie. Do začátku dostane také náhodných pět karet z dobíracího balíčku, jeden náhodně vylosovaný bonusový žeton (který mu umožní jednorázovou výhodu; každý hráč dostane jiný typ) a přehledovou kartičku.
Teď ještě chybí připravit prostředí, ve kterém se budou moci hráči utkat. Šestihranné žetony vložíte do pytlíku, odkud je budete losovat. Čtyřicet kartiček bohů zamícháte a připravíte na hromádku k dobírání, stejně jako karty národů a akční karty. Vedle plánu připravíte také hromádky kulatých polobohů, speciálních karet peněz a žetonů národů. Na hromádky roztřídíte žetony obětin podle typu a hodnot. Z akčních karet vyložíte horní čtyři karty a vytvoříte otevřenou nabídku. Tím je partie připravena k zahájení.
Pantheon se skládá z šesti epoch, každému z národů patří jedna z nich. Pořadí pak je náhodné a závisí na zamíchaných kartách národů. Na začátku každé epochy otočíte jednu z hromádky a podle ní připravíte na odpovídající část mapy odpovídající prostor: kolem ikony daného národu rozmístíte do kruhu čtyři žetony s bonusy. Do nabídky v horní části plánu přibude také pro každou epochu čtveřice bohů, které můžete uctít obětinami a získat tak jejich přízeň na svoji stranu.
Hráči se nyní střídají v klasických tazích a mohou si vybrat hned ze čtyř možností. Nejjednodušší je doplnění ruky s kartami o tři nové a to buď z otevřené nabídky, nebo naslepo z balíčku. Těmito kartami pak mohou platit další akce. První z nich je pohyb po plánu. Pokud hráč tuto akci zvolí, hrají ji nakonec všichni soupeři, ale on má výhodu jednoho bonusového pohybu navíc. Za každý krok ale musí zaplatit kartami stop z ruky.
Na hrací plán při pohybu účastníci pokládají od centrální ikony šlápoty směrem k žetonům nebo obrázkům sloupů. Když na některé z míst dorazí, mohou si vzít žeton nebo postavit sloup. Právě sloupy mají ve hře velkou roli a jsou za hodně bodů. Také jako jediný materiál zůstávají stát na hracím plánu i po skončení epochy.
Samozřejmě soupeři se snaží získat zároveň stejné, výhodnější, žetony, takže o ně na hracím plánu vznikají souboje. Na jednom šestiúhelníku nemůže stát více než jedna šlápota a hráči se mohou za vyšší cenu přeskakovat. Rozhodnutí o zvolení pohybu je těžké, protože vám ubírá jiné možnosti, přitom se lze pohybovat i při soupeřových akcích pohybu. Ale tímto způsobem nikdy nebudete u žádného z pokladů první, což může být problém.
Třetí a čtvrtou akcí jsou nákupy. V obyčejném nákupu platíte kartami peněz z ruky za nové dílky šlápot a sloupů nebo za čtverečky obětin. Druhý nákup je spíš uctívání, díky kterému si můžete vzít kartu boha z vyložených čtyř. Bohové vám přináší výhody a také vítězné body.
Jakmile dojde na hracím plánu zásoba bohů nebo rozložených šesti žetonů, epocha končí. Hráči odstraní všechny dílky z plánu a připraví k hraní nový národ stejným způsobem. Po třetí a šesté epoše následuje bodování, kde můžete získat body téměř za všechno. Největší vliv na výsledek má počet postavených sloupů na plánu, body za nakloněné bohy a také získané žetony polobohů. Hráč, který získal nejvíce bodů, se stává vítězem celé partie.
V obětinách nalezneme jediný spojovací bod mezi Pantheonem a Dobou kamennou. I obětiny mají čtyři úrovně a jejich účelem je snižovat nákupní cenu bohů. Příliš je však ve hře nevyužijete, protože se často budete honit za jinými cíly a tyto kartičky zůstávají tak trochu v pozadí celého soupeření.
Náhodný výběr bohů, karet a bonusových žetonů může vypadat jako příliš velká náhoda pro každou epochu, která ovlivní hratelnost. Ale není tomu tak. Právě naopak svým náhodným nalosováním určují komponenty obtížnost jednotlivých epoch, ale rozhodně nenarušují vyrovnanost hry jako takové. Hráči mají nestále stejné šance k získání všech nabídek a všechny drobné důvody pro a proti je třeba dát na váhu a nechat jazýček rozhodnout.
Právě tíha rozhodnutí je v každém tahu velice důležitá. Můžete mít pocit, že když zrovna teď nepostavíte sloup, soupeř vám ho vyfoukne. Ale co když se chystá koupit toho skvělého boha, který je zrovna v nabídce? A ty karty.. tyhle tři by se mi zrovna hodily do ruky, protože těchhle obětin mám právě málo. Navíc se ve všem nesmíte příliš zdržovat, protože všichni se ženou za koncem kola a tříbodovým bonusem.
Často se tak rozhodujete opravdu velmi těžce a s těžkým srdcem necháváte soupeřům některé snadné úlovky. A právě v tom je největší síla Pantheonu, že prostě nemůžete chtít všechno a nikdy to ani mít nebudete. Je to soupeření na ostří nože až do poslední chvíle, protože body jsou zde prakticky za vše. Negativní vývoj partie lze snadno zvrátit i v poslední epoše.
Ale hlavní je, že vždycky máte co dělat. Pokud vám zrovna nepřichází karty na pohyb, můžete nakupovat bohy nebo utrácet finance za nákup dřevěných součástek pro další kola (sloupy a stopy). Nebude tak tah, ve kterém byste se nudili. A neustále je třeba sledovat ostře soupeře a předvídat jejich úmysly a přizpůsobovat se situaci a náhodnému nalosování národů a bohů. Právě výběr epoch v jednotlivé hře může hodně ovlivnit výsledek, protože některé národy spolu sousedí a lze využít již postavených sloupů, zatímco jindy budete bloudit roztroušeně po mapě.
Přitom je všechno zcela jednoduché, všechny herní principy na sebe navazují a doplňují se na hracím plánu. A proto také celá partie rychle plyne a během hodinky je po všem. A ten čas vám uteče velice rychle a budete se u něj dobře bavit.
Bohužel na rozdíl od tolikrát zmiňované Doby kamenné je zážitek z Pantheonu závislý na počtu hráčů. V nejnižším počtu dvou je hrací plán výrazně prázdnější a hráči si razí každý svoji cestu a příliš se nepotkají. Nemohou pak tolik využít blokování nebo schopností některých bohů (přeskakování stop soupeře). Pro někoho však může být fakt, že si hráči nezasahují do svých úmyslů výhodou.
Takové hráče, kteří nemají rádi konflikt a blokování, bude právě hra pro dva hráče bavit nejvíce. Pro ostatní však bude Pantheon lepším zážitkem, pokud seženou alespoň třetího do party. Už v tu chvíli se hrací plán začne naplňovat a na pořad dne přijde blokování a sbírání žetonů před nosem a podobné vychytávky. Pochopitelně hře nejvíce sluší plný počet čtyř účastníků.
Vzhledem k variabilní délce epoch se pak naštěstí doba potřebná k dokončení celé hry s počtem hráčů nijak závratně nenavyšuje, protože naopak každý hráč má o to méně tahů na každou epochu. O to je pochopitelně hra náročnější. Nějaký rozhodovací čas pro soupeře navíc sice bude potřeba, ale hodina (maximálně 75 minut) stále bude obvykle konečnou stanicí pro závěrečné bodové sčítání.
U Pantheonu se těžko určuje obtížnost. Určitě byste si ji neměli pořídit jako svoji první deskovou hru, pokud s deskovými hrami nemáte žádné zkušenosti. Je určena mírně pokročilým hráčům, kteří už mají za sebou nějaké ty partie. Přesto ji zařazujeme do kategorie pro začátečníky, protože pravidla jsou stále dostatečně jednoduchá a intuitivní, jen ve hře je na rodinnou hru nezvykle hodně komponent a voleb.
Pantheon je příjemnou hrou od autora Doby kamenné, se kterou však příliš herních principů společných nemá. Ovšem to rozhodně není špatně! Co do zábavnosti se může Pantheon pravěké hře téměř rovnat a to je velmi dobré znamení. Poskytuje spoustu zajímavých strategických voleb a taktického přemýšlení. Starověké národy vás zvou na prohlídku svých dějin a bohové otevírají svoji náruč. Tak na co čekáte?
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bernd Brunnhofer |
Ilustrace | Franz Vohwinkel |
Vydavatel | Hans im Glück, 999 Games, Bard Centrum Gier, Filosofia Éditions, MINDOK, Rio Grande Games |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (15 voters) |
Kategorie | Ancient, Mythology |
Mechanismy | Hand Management, Network and Route Building, Open Drafting, Set Collection, Variable Phase Order, Variable Player Powers |
Rozšíření | Pantheon: Neue Untermieter |
Alternativní názvy | Panthéon |
Více o hře.
+ pěkné téma
+ dřevěné stopy
+ hra pokrývá více národů
+ variabilní partie
+ přehledná pravidla
+ pokročilejší rodinná hra
+ neustále nová rozhodování
- graficky neladící bodová stupnice
- málo využitelné žetony obětin
- slabší ve dvou hráčích