Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Elemental Clash Starter Pack – bitva živlů

Už jste slyšeli tu zprávu, že živly bojují zásadně ve dvojici? Ona je to pravda a neplatí to jen v našem světě, ale i v magické říši Elemental. Právě v ní mají živly nadvládu nad vším živým i neživým, všechno vzniklo a zaniká jejich silou. Tuto říši obývají elementálové, bytosti vytvořené z jednoho živlu, kteří zde mají postavení našich bohů.

Právě v této říši poprvé uzavřeli spojenectví elementálové Oheň se Vzduchem. Oheň totiž měl velké choutky po vládě a snažil se pohltit všechno živé na světě. Ale uvědomil si, že není vůbec ničím, pokud na své straně nebude mít Vzduch. Právě proto mu nabídnul mír a dohromady chtěli získat vládu nad planetou pro sebe.

Jenže jejich dohoda vyvolala nečekanou reakci. I další dvojice elementálů, Země a Voda, se spojily a rozhodly se společnými silami odrazit útok. A podařilo se jim to. Jenže tento souboj navěky poškodil rovnováhu. Nezáleží na tom, kdo vyhraje, druhá strana se vždy vzchopí a vrátí úder ještě větší silou. Jenže tyhle souboje mají velmi špatný dopad na prostředí říše. Na planetě Elemental nyní panuje nejistota, jestli vůbec může být tato nekonečná řada bitev někdy skončit.

Právě za této situace, možná to bylo výsledkem zásahu přírody do toho neustálého koloběhu ničení, se v říši zrodila nová síla – hráči. Měli neuvěřitelnou sílu a za pomoci sesbíraných kamenů moci mohli elementálům poroučet. Zdálo se, že se válka přiblížila ke konci.

Takhle by mohl začít příběh hry Elemental Clash, od které jsme získali recenzní vzorek takzvaného Starter Packu. Hra se u nás neprodává v klasické distribuci s českými popisky karet a pravidly, ale přesto ji dováží například společnost Černý rytíř. Právě v jejich obchodě si můžete Elemental Clash koupit.

Jejím autorem i ilustrátorem je jediný muž jménem Andreas Propst. Ten hru také vlastními silami vydává a distribuuje do celého světa, což je velice záslužný čin. Svým jednáním připomíná společnost Sirlin Games, která si získala hráčskou obec karetní hrou Yomi a žetonovou obdobou Dominionu s názvem Puzzle Strike.

Elemental Clash patří do rodiny takzvaných Living Card Games, což jsou znovuzrozené sběratelské karetní hry. S tímto formátem přišla v roce 2007 společnost Fantasy Flight Games, když představila skvělou karetní hru A Game of Thrones LCG.

Living Card Games, tedy LCG, jsou karetní hry, u nichž koupíte základní sadu, se kterou můžete hrát. Pokud se vám hra líbí a chcete rozšířit svoje hráčské možnosti, pak můžete dokupovat další rozšiřující balíčky. Zatím to tedy zní jako opravdová sběratelská karetní hra (collectible card game = CCG). Jenže tady se nehraje na žádné vzácné karty ani náhodně namíchané balíčky (pamatujete sbírání hokejistů či basketbalistů?). Každá krabička má vždy jasně a pevně daný obsah a zákazník ví přesně, co kupuje.

Nový formát zajišťuje i nadále přísun peněz do kapsy vydavatele za relativně nízké náklady na výrobu rozšíření, ale přitom netahá zcela zbytečně a bezúčelně peníze ze zákazníků. Pokud vás koncept zaujal, můžete si o něm i o dalších hrách, které v něm jsou dostupné, přečíst v našem dřívějším článku o Living Card Games.

Ale teď už zase zpátky k Elemental Clash. Teď už víte, co je to LCG a víte tedy, že když redakce dostala takzvaný Starter Pack, dostala základní sadu karet. S tou lze tedy hru bez problémů hrát a začátečníci si s touto skladbou karet zatím vystačí.

Elemental Clash Starter Pack dostanete v malé papírové krabičce. Bohužel tato krabička není příliš trvanlivá a už zaslání poštou ji dost pomuchlalo. Je pravdou, že skutečnost, že byla v krabici s bumbrlíčkem Dominant Species jí asi moc na životnosti nepřidalo. Krabička ale bez ohledu na příchozí stav nevydrží příliš dlouho a máme obavu, že při častějším otevírání ji budete muset nahradit nějakou pevnější plastovou (nebo jinou dle vkusu).

Krabička je pokreslena zajímavými ornamenty, které upozorňují na elementály. Uvnitř se neukrývá žádné překvapení. Najdete zde dva balíčky karet po čtyřiceti – jeden pro reprezentanta živlu ohně a vzduchu, druhý pak pro zastánce země a vody. Jedinou další součástkou v celém balení je malá barevná brožurka s návodem.

Každý ze soupeřů si tedy vezme jeden balíček a před sebe si položí kartu označující jeho zaměření – tedy zobrazující jeho dva elementy. Všechny ostatní karty v balíčku je třeba pořádně promíchat, ať už je to vaše první partie (v takovém případě jsou karty podle druhů) nebo ne. I v druhém případě je totiž seskupíte podle druhů v rámci hry, hlavně pak kameny elementů.

Než vyložíme první kartu na stůl, podíváme se, co vlastně na jejich lícových stranách najdeme. Mohou zde být kameny, které poroučí elementům, ale také kouzla a příšery zrozené ze síly živlů. Všechny karty s výjimkou kamenů mají uvedenou v horním rohu určitou cenu, kterou musíte zaplatit za jejich vyložení, postavy pak mají navíc i hodnotu útočného a obranného čísla. Kouzla i příšery mohou disponovat i nějakou speciální vlastností, kterou můžete v boji použít.

Oba hráči si doberou ze svého zamíchaného balíčku sedm karet. Jelikož recenzujeme již druhou, odladěnou verzi Elemental Clash, v pravidlech najdete možnost si karty vyměnit. Počáteční ruka totiž výrazně ovlivňuje celý průběh hry, a pokud vám přijdou zrovna třeba jen samé příšery, těžko z této partie vybruslíte ještě směrem k vítězství.

Můžete tedy vyměnit celou ruku sedmi karet a nalíznout si karty znovu. Ale za toto rozhodnutí zaplatíte cenu v podobě jedné karty. V ruce tedy nebudete mít sedm karet, ale šest. I ty můžete znovu vyměnit, ale opět získáte o jednu kartu méně, a tak dále, dokud nebudete spokojení. Nutno dodat, že do sedmi karet si dolíznete na konci prvního kola, takže v případě menšího počtu karet se jedná o nevýhodu pouze pro první kolo.

Hráči před sebou na stole mají hned tři řady (zatím pouze ve svých představách), do kterých mohou vykládat karty. Každá z nich může měřit na šířku maximálně pět karet. První, nejbližší, představuje jejich základnu, do které vykládají karty elementálních kamenů. V rámci svého tahu může hráč vyložit vždy pouze jeden kámen z ruky.

Z kamenů živlů lze vytvářet hromádky. Na sebe můžete pokládat i jiné živly, na vodu můžete tedy položit i zemi. Barvu a hodnotu hromádky však určuje vždy spodní karta, takže v našem příkladu má hromádka hodnotu dvou vodních živlů.

Právě na tyto hromádky můžete vyvolávat v rámci svého tahu příšery, které za vás budou bojovat. V rámci jednoho kola můžete vyložit tolik monster, kolik máte hromádek živlů. Na každou z nich však můžete položit pouze takovou obludu, pro kterou máte dostatečně velkou hromádku živlů. Pokud je tedy příšera úrovně III, pak potřebujete mít hromádku o velikosti tří živlů.

Tito bojovníci v rámci přípravy dalšího kola přejdou do boje, tedy do dalších dvou řad, které zatím zely prázdnotou. Přední řada představuje útočnou linii, zatímco řada blíže k hráči je linie obranná. Ty mají svůj smysl v poslední části tahu, kterou jsou souboje.

Každý z hráčů může totiž zaútočit příšerami ve své útočné řadě a to hned dvěma způsoby. Buď může zkusit zlikvidovat nepřátelskou obludu v útoku, nebo může zaútočit přímo na svého protivníka hráče. V prvním případě se musí bránit přímo příšera, porovnají se útočná a obranná čísla a případně zabitá příšera se odhodí na odkládací balíček.

Pro vítězství se však hráči musí snažit útočit i druhým způsobem. Pokud totiž útočné číslo přímého útoku na soupeře přesáhne možnosti obrany, musí obránce rozdíl doplatit v kartách. Ty odhazuje ze svého dobíracího balíčku, takzvané kouzelné knihy. A právě zde je háček celé hry, protože ten účastník, kterému jako prvnímu dojdou karty v jeho knize kouzel, prohrál.

Už z těchto slov je jasné, že Elemental Clash je o přímém konfliktu a souboji. Hráč zde nemá příliš šancí zvítězit pouze tím, že se bude dobře bránit. Ale právě v tom, že se soupeři neustále napadají, připomíná hra souboj opravdových čarodějů. Útok stíhá útok, jakmile je to jen trochu možné.

Kromě příšer lze vyvolávat i jednorázová kouzla, která poškozují soupeře (například mu vrací již vyložené kameny živlů zpět do balíčku) nebo naopak pomáhají vašim příšerám (dočasně jim zvýší útočnou sílu, apod.).

Každý souboj je velice napínavý a taktický, protože je velice důležité mít šikovně rozmístěné příšery v obranné a útočné linii. Pokud budete mít málo příšer v útoku, nepředstavujete nebezpečí pro soupeře a ten může v klidu útočit na vás, jako hráče. Ale pokud zase všechno vrhnete do útoku, nemáte čím bránit a jste velmi zranitelní vůči protivníkovým útokům.

Obě strany mají ve svých balíčcích spoustu podobných karet, ačkoliv je k jejich vyvolání třeba vždy těch jejich elementů. Ale obě kombinace elementů jsou jiné a hraje se za ně odlišně. Jenže tím se dostáváme k problému, který přináší základní balíček Elemental Clash. Jak jsme již řekli v popisu balení, uvnitř najdete čtyřicet karet pro každou stranu, což je zároveň autorem doporučený rozsah balíčku pro hru.

Z toho je jasné, že jste hned od začátku připravení o jednu vlastnost LCG, o níž jsme ještě nemluvili – sestavování balíčku. Rozsahem karet jste vázaní pouze na ty karty, které máte, nemůžete žádné nahradit nebo doplnit jinými, aby vyhovovali vaší taktice. Můžete se totiž zaměřovat třeba na likvidování soupeřových zdrojů, nebo se snažit všechno usměrňovat do přímého útoku.

K tomu si musíte dokoupit nějaké nové balíčky. Ty pak přidají nejen nové příšery a kameny, které můžete do vaší sady přidat, ale především nové herní možnosti. V základní verzi Elemental Clash pohybujete svými příšerami pouze mezi útočnou a obrannou řadou, ale v rozšířeních vás čekají další taktické výzvy pro jejich rozmístění.

Zdánlivý nedostatek karet ovšem nic nemění na tom, že i se Starter Packem je hra zábavná. Pokud neznáte kouzlo sestavování vlastního balíčku, pak vás asi ani nic chybět nebude. Čtyřicet karet je dostatek a zároveň dobrý počet, abyste za chvilku znali svůj balíček nazpaměť a mohli do partie přinést ještě další úroveň strategie.

Pro někoho může být překážkou angličtina na kartách. Všechny kouzla a mnoho postav má na kartách popsané svoje efekty a bez pokročilejších znalostí jazyka si hru nevyzkoušíte. Zpracování ilustrací je poměrně netradiční, někomu nemusí až tak docela sednout. Ovšem hru elementů velmi dobře vystihuje a to především díky kamenům živlů.

Elemental Clash je zajímavá a netradiční soubojová hra, kterou zdobí krátká hrací doba a zajímavé myšlenky. Její vyváženost pro partii dvou soupeřů je cítit už po několika odehraných soubojích. Pokud vám vyhovuje systém, ve kterém musíte napadat přímo soupeře, a neexistuje žádná mírumilovná cesta k vítězství, pak se nechte pohltit živly a vzhůru do boje!

Pokud si v budoucnosti plánujete dokoupit další rozšíření, pak si můžete k hodnocení přičíst 5 %.

Hru pro účely recenze věnovala společnost Černý rytíř.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAndreas Propst
IlustraceDouglas Harvey, Sven Nemet, Andreas Propst, Michael Rasmussen
Vydavatel(Web published), The Game Crafter, LLC, T.O.G. Entertainment, Inc.
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 2
Herní doba30
Minimální věk10 and up
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Print & Play
MechanismyArea Movement, Campaign / Battle Card Driven, Variable Player Powers
RozšířeníElemental Clash: Spellforce, Elemental Clash: Tribes, Elemental Clash: Underworld, Elemental Clash: Unicum
RodinaGame: Elemental Clash, Players: Two-Player Only Games

Více o hře.

Recenze: Elemental Clash Starter Pack – bitva živlů
Klady:

+ cena
+ elegantní dvojřadový systém boje
+ rozšíření s novými principy a postavami (je to LCG)
+ vyvolávání na základě elementů
+ rychlá hrací doba
+ skvěle vyvážená pro dva
Zápory:

- nekvalitní krabička
- pro hlubší zážitek musíte dokoupit další balíčky (je to LCG)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Titan Race – na velikosti záleží