Když nějaké monstrum nahání strach, je potřeba jej zahnat. Některé děti to dokáží samy, jiné s tím potřebují pomoc. Především ty úplně nejmenší se potřebují ale naučit, jak se s těmi zubatými příšerami pod postelí, ve skříni a za oknem vypořádat. Pěkně rychle a jednou provždy, aby mohly v klidu spát.
Tuhle nenápadnou krabici si pro všechny špatně spící děti připravili ve firmě GameWright. Pod krabičkou není z hlediska autorství podepsaný žádný konkrétní designer, ale najdeme zde pouze jméno ilustrátora Michaela Robertsona. Celá krabička je pak novinkou roku 2016.
Stejně jako příšery, i krabice má pořádně tuhý kořínek. Je vyrobena z pevného lesklého kartonu a na jeho víku uvidíme hned tři příšerky, jak obklíčily samotného klučinu. Ten se jich ale viditelně nebojí a místo toho jim ukazuje, kde je jejich místo. Uvnitř krabice najdou hráči čtyři plány s různými dětskými pokojíčky, každý pro jednoho ze soupeřů. Tyto plány si tedy protivníci rozeberou. Všechny obludy se utíkají schovat do plátěného pytlíku, ale ještě předtím si je hráči stihnou ohmatat a pořádně prohlédnout jejich tvary a rozměry. Teprve poté všechny kartonové figurky spolu s předměty nasypou do pytlíku a partie začíná (v případě méně hráčů některé žetony hráči z partie odstraní).
Ve svém tahu má vždy hráč možnost strčit ruku do pytlíku a pokusit se najít jeden z předmětů, který momentálně chybí v jeho pokojíčku. Podle tvaru by to nemělo být zase tak obtížné, nemyslíte? Jenže mezi dílky se ukrývají také záludné příšery, které čekají na svoji šanci, aby děti nečekaně chytily za volný prstík.
Některé předměty se hodí na více plánů a nezáleží na tom, jaký hráč vylosuje. Pokud sedí tvarem, pak si jej může ponechat a položit na svoji desku. V případě, že dítě vytáhne předmět, který už v pokojíčku má, musí jej darovat jednomu ze soupeřů.
Ale kdyby příšerky věděly, co se s nimi stane, když je někdo vylosuje, pak by také nechtěly vyjít na světlo. Jakmile je některý z hráčů vytáhne (omylem místo hledaného předmětu), vykřikne „Zmiz, příšero“ a schová ji, kamkoliv zrovna chce. Pravidla navrhují třeba si na žeton sednout, schovat jej pod víko krabice nebo jej dokonce vyhodit dveřmi. Tak se děti zbaví příšery navěky (tedy alespoň pro tuto partii), ale přišly svojí chybou o tah.
Partie pokračuje, dokud děti zdárně nenasbírají všechny předměty do svého pokojíčku. Úkol byl splněn – příšery byly zahnány a všechny děti mohou v klidu jít spát. To vše ale pouze v případě, že se nerozhodly hrát soupeřivou verzi, ve které se každý snaží být první, kdo zaplní svůj pokojíček. V této verzi ale hráč nepodává žeton soupeři, ale místo toho jej vrátí do pytlíku. Vítězem se stane ten, kdo se nejúspěšněji vyhýbal obludám a zaplnil svůj plán předměty.
Go Away Monster je krásnou dětskou hrou na dobrou noc. U dětí prověří v první řadě hmat. Schopnost rozeznat tvary je naprosto základní pro úspěch. Ale naštěstí v základní variantě děti nesoupeří spolu, ale pouze s monstry.
Právě tady krabice skvěle nahrazuje pohádku na dobrou noc. Děti totiž končí celý příběh s vybaveným rozsvíceným pokojíkem, zatímco všechny obludy byly zahnány pryč. Nyní je rychle z těch úkrytů přemístí do pytlíku, aby neměly šanci utéct. A je to. Děti už se nemají čeho bát, protože už není žádná další příšera, která by se mohla někde ukrývat. A tak mohou v klidu spát.
To všechno krásně funguje už od tří let. Takže pokud se vaše děti něčeho bojí, pak toto je skvělý nástroj, jak jim jejich boj s neznámem a stíny usnadnit. Alespoň trochu. A na trhu je opravdu málo her pro takováto škvrňata a tahle má ještě myšlenku. Je to tedy vlastně přímá konkurence pro Příšerky ze skříně. Ale tyto dvě krabičky mohou v klidu koexistovat vedle sebe, protože jsou dostatečně odlišné. Tato novinka je totiž zaměřena ještě na menší děti.
Všechno je to opravdu hodně jednoduché, ale i tak nabízí pravidla variantu pro soupeření. To je ideální zábava v průběhu dne, kdy ještě nejdou děti spát. Jen tak pro zpestření dne a pobavení.
V kooperativní zábavě je vlastně úplně jedno, kolik hráčů se partie zúčastní. Užijí si to tak i tak a navíc jim to i pomůže usnout. V kompetitivní verzi je pak bitva jen o hmatových schopnostech. Právě v těch a jen v nich je cesta k vítězství. Tvary jsou dostatečně podobné, aby se děti musely soustředit. Ale současně mají vždy pomoc v podobě tvarů, které vidí před sebou na plánu své ložnice.
Go Away Monster je krásná pohádková hra, ve které děti zahání příšery. To je ideální téma pro všechny prcky, kteří neustále v každém stínu vidí nějakou obludu. Go Away Monster se skvěle hodí pro ty úplně nejmenší a jedinou nevýhodou tak je snad jen to, že s nimi hra neporoste. Ale ty zážitky s obludkami, ty v nich určitě zůstanou.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Monty Stambler, Ann Stambler |
Ilustrace | Dana Regan, Maciej Szymanowicz |
Vydavatel | Gamewright, HUCH!, Nasza Księgarnia |
Rok vydání | 1997 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 3 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (12 voters) |
Kategorie | Children's Game, Puzzle |
Mechanismy | Cooperative Game, Pattern Recognition, Set Collection |
Rodina | Creatures: Monsters |
Alternativní názvy | Potworne porządki |
Více o hře.
+ barvité ilustrace
+ už od tři let
+ kooperace i soupeření
+ rychlé a zajímavé
+ výtečně zvolené téma
- děti ze hry vyrostou rychle