Hádes udělal se svým psem na bojišti pořádný zmatek. Jenže pak zmizel a vše se vrátilo zase k obyčejným lidským šarvátkám. Ale ty bohy nebaví, takže netrvalo dlouho a vymysleli nové zpestření. Vypustili titány!
A přesně takový podtitulek nese nové rozšíření populární hry Cyclades. Druhé rozšíření tedy dostalo název Cyclades: Titans a jeho autory zůstala dvojice Bruno Cathala a Ludovic Maublanc. Jedná se o novinku společnosti Matagot, kterou si pro všechny fanoušky nestárnoucí klasiky připravila a vydala v roce 2014. U kormidla ilustrací zůstal Miguel Coimbra, kterému pomohla ještě Emile Denis.
Soudě už podle rozměrů hnědé krabice s římským nádechem a obřími titány rozsévajícími hrůzu, bude tohle rozšíření většího rázu. A tyto domněnky potvrdí už zvednutí víka, pod kterým najdeme pravidla a hned v závěsu nový velký plán. Ten je první zásadní změnou, kterou Titáni přináší. Ten přináší ještě více konfliktu, protože na mapě se najednou nachází jen několik velkých ostrovů rozdělených do menších teritorií. A hráči nemohou kontrolovat celé území obklopené vodou, ale pouze jeho části obehnané hranicemi. Všechny klasické prvky známé z ostrovů v základní hře ale zůstávají stále v platnosti. Navíc při přípravě se na mapě už rovnou nachází několik budov, které jsou neutrální a čekají na svého právoplatného majitele.
Mapa samozřejmě má i svá slabší místa. Především zde zdaleka není tolik mořského boje a přesouvání, což znamená menší důraz na Poseidona. Není o něj zdaleka takový zájem, jako v původní hře. Jinak je ale nová mapa skvělá a velmi kontaktní.
V krabici ale najdete také druhý plán s deskami bohů. No a to samo naznačuje další změnu. V aukci je totiž pro všechny zájemce připraven nový bůh Kronos. A právě tato nová postava je otcem titánů, kteří vstoupí na zemi a začnou šířit zkázu. Pokud hráč získá aukcí audienci právě u tohoto boha, pak získá nejen budovu zdarma, ale také šanci si za dva zlaťáky koupit pro svoje vojsko jednoho titána až do maximálního počtu tří obrů na jednoho soupeře.
K pohybu samozřejmě ve hře používají všichni tolik známé řetězy a služby boha Área. S titány je ale najednou možné pohybovat armádou spolu s tímto obrem jako skupinku. Za každý takový krok je třeba zaplatit mince a cena se zvyšuje s počtem posunů. Pro účely boje se ale počítá stále jako jeden bojovník.
Už je tedy jasné, že titáni nejsou tak velkým přídavkem. Spíš jde tedy o kombinaci nového boha, který zajímavým způsobem rozšiřuje aukci (více řádků na desce) a ještě nabízí zisk budov. Titáni samotní jsou jen prostředkem pohybu a tedy dalším důvodem, proč je samotný jejich tatínek Kronos tak zajímavý.
Hráči se konečně nemají důvod tahat pouze o Área a mají více pozic v nabídce. To ale současně znamená, že se zvýšenou nabídkou jsou Titans výborní především ve vyšších počtech. Nejlepší je pokud hrajete alespoň ve čtyřech nebo ještě více soupeřích až do maximálních šesti. Ten šestý hrdina je nový a dostane svoje figurky v této krabici.
Generálové mohou nově mít jedinečné metropole. Tedy alespoň ti, kdo jako první tato velkoměsta postaví do svého území. Pokud se to někomu podaří, získá jednu ze dvou karet v nabídce speciálních prostředí města. Jakmile jsou obě karty rozebrané, už další v nabídce v partii nebudou. A jednotlivé nové metropole přináší znovu trvající efekty, pro které stojí za to na začátku bojovat.
Posledním zcela novým prvkem jsou artefakty. Jejich karty hráči na začátku partie přimíchají do balíčku příšer, které se postupně odhalují v nabídce. Hráč si tedy může i takový artefakt pořídit za snižující se cenu předměty, které mu dávají nemyšlené síly. Například projít neviděn přes nepřátelské území. Kartu má hráč před sebou až do konce partie a může využívat jejich schopností.
Tyto mocné předměty mají sílu naklonit jazýček vah ve vyrovnané partii. Jsou tím drobným dodatkem, který dále znestabilňuje celou partii a způsobuje, že hráči jsou stále více a více nejistí.
S artefakty se ale překvapivě pojí ještě jedno nové pravidlo – celou bitvu a partii lze vyhrát tak, že nasbíráte pět artefaktů. Pokud se to někomu podaří, stává se okamžitě pánem všech ostatních a vítězem partie.
Stejně jako v krabici s Hádem, i tentokrát je v pravidlech vyřazeno přednastavené rozestavení vojsk. Místo toho si hráči sami určí teritoria, kam umístí své startovní síly. Jenže i tento úvodní akt je proveden prostřednictvím aukce a podle získané boží služby si hráč může umístit jiné jednotky nebo budovy.
Ale v pravidlech je ještě jeden nový prvek a jmenuje se týmová hra. V suchých počtech (4 a 6) se mohou (respektive v šesti musí) rozdělit a mohou mezi sebou komunikovat a koordinovat své kroky. Hráči sice nic nesdílí a hrají za sebe, ale hodnocení jsou jako tým. Potřebují mít dohromady tři metropole k vítězství. Navíc je nově možné získat vojensky nadvládu nad metropolí a bitvy se tak posouvají ještě hlouběji do srdce zemí hlavních hrdinů.
Tahle nová možnost je naprosto skvělá. Hráči před sebou mají stále stejnou hru, ale domlouvání se u aukce, pohybu a bojích jen aby si partneři předali informace, je prostě úplně jiná hra.
Rozšíření má nádherné zpracování. Ilustrace jsou naprosto famózní, ale minimálně stejně velkou radost vám udělají také nové figurky titánů a především na sloupech stojící figurky božských artefaktů. Nejenže to všechno sedí do původní hry, ale zapluje to mezi ostatní komponenty tak elegantně, že si budete těžko vzpomínat, co tam patří a co ne.
Cyclades: Titans je naprosto precizním rozšířením, které dělá z původní výborné hry absolutní epický zážitek. Tohle rozšíření je povinností pro každého, kdo má Kyklády rád. Některými zásahy se výrazně mění celkový dojem a zážitek, ale v srdci to zůstávají stále klasické Cyclades. I když tentokrát jsou trochu titánsky velké.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bruno Cathala, Ludovic Maublanc |
Ilustrace | Miguel Coimbra, Émile Denis |
Vydavatel | Matagot, Asterion Press, CrowD Games, Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Ancient, City Building, Civilization, Expansion for Base-game, Fighting, Miniatures, Mythology |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Auction / Bidding, Dice Rolling, Open Drafting, Team-Based Game |
Rozšíření | Cyclades |
Rodina | Admin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Country: Greece, Game: Cyclades, Islands: Cyclades (Greece), Mythology: Greek |
Alternativní názvy | Cyklady: Tytani, Киклады. Титаны |
Více o hře.
+ týmová hra
+ silné karty artefaktů
+ zajímavá nová mapa
+ krásné zpracování
+ nový bůh
- důraz na vodu klesá