Celý svět je závislý na ropě. Máme ji na talíři všichni, ať už chceme nebo ne. A co až naše talíře budou prázdné a všechna známá ložiska vyschnou? Obrátíme se k elektřině, vodíku nebo jinému zdroji? Ale kdeže! Budeme hledat jinde, hlouběji a s větším úsilím, dokud nevyčerpáme úplně veškeré zásoby, které nám naše planeta poskytuje!
Za takovou honbou za černým zlatem nás zve nová desková hra Antarctica, kterou si pro nás připravil autor Charles Chevallier. Svůj výtvor svěřil produkci zkušené firmy Argentum Verlag, která má ve stájí skvělé strategické hry, jako Hansa Teutonica. Antarctica je ovšem hrou novou pro rok 2015 a s ilustracemi zkušeného Dennise Lohausena.
Na víku už vidíme připravenou základnu, ale to je pouze vize. Hráči samotní zahájí své snažení na prázdné mapě složenou z osmi výsečí, které jsou plné siluet. Do začátku sem hráči umístí destičky kempů, výzkumných center, ale také dřevěný jeřáb, turbínu i věž. A také žeton slunce na startovní výseč. Vedle mapy připraví hráči zásobu karet do pěti balíčků – tři typy budov, poté zdroje a loděnici. Hráči pak vyberou své barvy a postupně v pořadí na plán umístí svoje lodě (jen některé), zatímco ostatní spolu s kostičkami stejné barvy položí na zelené políčko budoucích posil. Poté už jen označí kostičkou pozici nula na stupnici vítězných bodů.
V průběhu partie se bude posouvat žeton Slunce a tím určovat, které lodě se musí pohnout. Přeplavat může na libovolnou jinou výseč, ve které může hráč okamžitě provést jednu z možných akcí. Ty jsou v nabídce čtyři (a pátá možnost přeskočit tuto šanci a nedělat nic). Na výseči s kempem může hráč verbovat vědce, posunout se na stupnici výzkumu (podle zaměření stanice), ale po zaplacení nákladů také šanci postavit zde budovu nebo loď v loděnici.
Všichni ostatní soupeři při novém plavidle dostanou kartu loděnice. K tomu jako následek pohybu lodě může hráč také zahrát kartu loděnice nebo zdroje a získat tím nějakou novou výhodu. Ty přichází také ze stupnice výzkumu, kde se kostičky hráčů posouvají vpřed a jejich majitelé za to dostávají určité odměny (znázorněné symboly).
V každé výseči se dostane k akci pouze první z lodí, zatímco ty další v pořadí se pouze posunou více k okraji a tím se přiblíží akci v následujícím kole. Výjimkou je moment, kdy majitel lodě zahraje kartu ledoborce. Ten umožní akci i druhé lodi v pořadí.
Ale zpět ke stavbě budovy, pro něž je potřeba splnit podmínky. Nejenže hráč musí vlastnit volné stavby potřebného typu, ale také potřebuje vědce. Teprve tak je možné budovu umístit a bojovat tak o nadvládu nad oblastí. To je právě také prvním prvkem, který se vyhodnocuje, jakmile nastane konec partie.
Hra končí, jakmile jeden z účastníků umístí poslední budovu nebo vědce na plán. Nastává čas pro závěrečné bodování, ve kterém jde o převahu na osmi územích. Jde ovšem o většinu vědců, zatímco množství budov dodává pouze body v případě úspěchu. Další zářezy směrem k vítězství přináší ale také stupnice výzkumu, přesunuté zahozené zdroje (lze provádět v kole zcela zdarma) a některé budovy také přináší bodíky. Vítězem se stává hráč s nejvyšším součtem.
Antarctica je vlastně klasickou hrou, ve které bojujete o nadvládu nad územím. Originální je způsob, jakým se mění tahy. Ty neurčuje žádný kruh a střídání mezi hráči. Místo toho vše závisí na lodích, které jsou v jednotlivých výsečích. Díky poziční hře se tak může snadno stát, že se některý ze soupeřů dostane dokonce k dvojité šanci, jak ovlivnit stav sil na mapě.
Právě pokládání figurek vědců je tím hlavním způsobem, jak získat převahu v oblasti a tím i pořádný ranec vítězných bodů. Jenže nestačí vyhrát. Výsledné skóre za výseč určují nejen vědci, ale také přítomné budovy. Hráči tak musí chytře rozvrhovat své vyslance a díky tomu je celkový dojem velmi příjemně kontrolovaný a taktický.
Průběh není nijak dech beroucí, spíše pomalý a rozvážný. Hráči tedy potřebují být trpěliví. Nejvíce je to znát při čekání na tah, ale i na samotném závěrečném vyhodnocení. Loď pro pohyb je daná, ale cílů je dost a stejně tak akcí, které hráč na výsledné pozici může dělat. Kromě ovlivnění samotné výseče ale je třeba také myslet na to, aby se loď znovu brzy dostala do hry. Čím více na okraji, tím lépe pro hráče.
Celkově tak zcela prozaicky patří do euro-mechanismových her. To ale nutně nemusí být viděno negativně, záleží pouze na názoru konkrétního hráče. Pokud tedy máte rádi přemýšlivé souboje o oblasti a nevadí vám absence konfliktu, pak si určitě název Antarcticy poznamenejte. Může se stát jedním z vašich nových horkých adeptů na koupi. Jen počítejte s tím, že v ní kromě tématu nenajdete nic naprosto jedinečného či originálního. A to vlastně ani zpracování, které je ale stále solidní.
Partie jsou lepší ve více hráčích, kdy je na plánu mnohem více těsno. Lodě nemají tolik prostoru při přesouvání a stejně tak je těžké získat výraznou převahu v některém bloku. Partie pak rozhodně nebude nijak krátká a raději počítejte s obětováním více než hodinky vašeho času pro dokončení celého souboje.
Antarctica je solidní eurovkou, ve které jde zase jen o ty body. Tentokrát je budete získávat pokládáním figurek a ziskem nadvlády. Ale kromě toho do souboje zasahují také jiné prvky, které nabízí cestičky k bodům. Celkově je Antarctica nadprůměrnou, kvalitní, ale dalo by se říci nudnou a suchou deskovou hrou.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Charles Chevallier |
Ilustrace | Dennis Lohausen |
Vydavatel | Argentum Verlag, Egmont Polska |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (7 voters) |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement |
Rozšíření | Antarctica: Penguin Expansion, Brettspiel Easter Basket 2016 |
Rodina | Continents: Antarctica |
Alternativní názvy | Antarktyda |
Více o hře.
+ téma
+ originální volba hráče obíhajícím Sluncem
+ více možností zisku bodů
+ dobré ve více hráčích
- ve dvou příliš místa (i přes zavřené dvě oblasti)
- vyšší herní doba
- vlastně nic podstatně nového