Abyste v krutém světě ovoce přežili, potřebujete být opravdu rychlí a mrštní. Takový pomeranč nebo mandarinka to má jednoduché. Kutálení jim nedělá žádný problém. Ale zkuste si být třeba banán nebo jahoda, které se neustále do cesty pletou její zelené výhonky. Pak z vás prostě dřív nebo později udělá lidská dlaň placku. Proč jen, proč nás museli dát místo obchodu do téhle krabičky s karetní hrou?
Tak nějak by mohly naříkat všechny destičky ovoce, které se ukrývají v malé krabičce s názvem Fast Flip. Tuhle hru původně z dílny firmy Blue Orange si pro všechny milovníky jednoduchých postřehovek připravila na trh česká firma ADC Blackfire. Jedná se o novinku vydanou na sklonku roku 2017, jejímž designérem je dvojice Ken Gruhl a Quentin Weir.
Plechová červená krabička má tentokrát netradiční trojúhelníkový tvar. Uvnitř boxu hráči pod víkem s veselými ovocnými figurkami najdou pravidla v češtině a slovenštině, ale především sadu deseti kartonových žetonů. Ty představují titulní hrdiny v podobě dílků ovoce a také několik barevných číslic. Jakmile jste je všechny viděli, pak vás nemůže vůbec překvapit obsah samotných karet. Ty mají tvar odpovídající krabičce, na jedné straně mají záplavu malých a velkých obrázků ovoce a na druhé pouze jeden velký ovocný portrét nebo číslici.
Na začátku partie hráči mezi sebe do středu rozloží právě sadu všech deseti žetonů a vedle ní položí zamíchanou hromádku karet. Jakmile jsou všichni připraveni, mohou se pustit do souboje. Začnou otočením horní karty z balíčku, čímž vytvoří kombinaci obrázku/čísla a hromadného portrétu kousků ovoce.
Nyní je úkolem pro všechny hráče, aby jako první identifikovali v záplavě obrázků na kartě tu správnou odpověď. Její zadání závisí na tom, co se na odhalené kartě nachází – pokud je to číslo, pak hráči hledají ovoce, které je tolikrát zastoupeno na viditelném obrázku. Jestliže je ale zadáním obrázek ovoce, pak hráči naopak snaží zjistit, kolikrát je na kartě vyobrazeno právě toto ovoce.
Svoji odpověď ale křičet nemusí. Místo toho potřebují hráči být rychlejší než soupeři a chňapnout dílek se správnou odpovědí ve středu stolu jako první. Díky tomu si hráč může položit destičku před sebe a poté celá bitva pokračuje dalším kolem s novou kartou otočenou z balíčku. Tentokrát ale správnou odpověď s destičkou může krást hráč nejen ze středu stolu, ale také z vlastnictví některého ze soupeřů. Naopak si hráči mohou svoji destičku chránit, ale pouze v případě, že je právě tento obrázek správnou odpovědí.
Když se hráč zmýlí, musí vrátit jednu destičku do středu stolu. Partie končí, jakmile jeden z hráčů získá předepsaný počet žetonů ovoce. Tento hráč se stává okamžitě vítězem celé ovocné bitvy.
Fast Flip je hrou postřehovou. Hráči musí mít velmi všímavé oči a musí se včas zorientovat v záplavě podobných obrázků. Pak už zbývá jen rychle počítat, zareagovat a plácnout rukou na destičku jako první.
Dosud se jedná o klasickou postřehovou zábavu. Jenže pak tu jsou dvě ale. To první je kradení destiček z vlastnictví soupeřů. Hráči totiž po zisku dílku ještě nemají nic jisté, a pokud je stejná kombinace opět správnou odpovědí, lze situaci napravit a obrázek ovoce soupeři ukrást.
Jenže popisovali jsme pouze jednu ze tří variant, která v pravidlech hry Fast Flip najdete. Tu, kterou jsme si nejvíce oblíbili. První totiž vůbec žetony nepoužívá a místo chytání obrázků soupeři pouze hlásí správnou odpověď na kombinaci karet. Tato varianta není ničím výjimečná a je pouze kopií mnoha jiných karetních her.
To třetí verze zase trochu mění zadání. Žetony mají na začátku partie nějaké pořadí a určují hledaný symbol místo druhé strany karty. I tato varianta je ale jinak pouze hledání a hlášení karet soupeřům a hraje se na deset odehraných tahů. Hráč, který nasbírá nejvíce bodů, vyhrává.
A tak zatímco ty dvě verze pravidel jsou hodně obyčejné, třetí posouvá hru do nadprůměrných výšin. Bitva má najednou náboj, jak se hráči snaží chránit své dílky. To s sebou samozřejmě přináší také chyby. Bohužel není snadné uhlídat, aby si soupeři nechránili destičky podvědomě ještě předtím, než jim je ukradnete.
Čím více hráčů se v partii utká, tím napínavější bitva vás čeká. To samozřejmě platí pouze do rozumného počtu, který je ale nastavený na osm protivníků. A celé bitvy jsou otázkou pouhých deseti minut. Díky jednoduchosti veškerých pravidel je hra velmi vhodná pro děti a to klidně už na začátku školní docházky, kde umí základy počtů.
Z hlediska zpracování je třeba všechno pochválit. Kovová krabička je samozřejmě super, ale především obrázky jsou si hodně podobné. Někdy se načapáte, že počítáte pomeranče místo rajčat nebo ananasů. Chyby jsou tu snadné a to především při umělém osvětlení, kdy barvy ještě více splývají.
Fast Flip je postřehovou karetní hrou se třemi variantami. Ne všechny jsou sice tak dobré, ale stačí jedna opravdu úspěšná, aby si vás hra nakonec získala. Fast Flip je napínavou hrou, kde je třeba umět rychle identifikovat obrázky a počítat.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Ken Gruhl, Quentin Weir |
Ilustrace | Charlotte Bey |
Vydavatel | Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Broadway Toys LTD, Desyllas Games, Feelindigo, FoxGames, Gém Klub Kft., Happy Baobab, Lautapelit.fi, Lúdilo |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 8 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Real-time |
Mechanismy | Pattern Recognition |
Alternativní názvy | Flip, Fliper, Mi mennyi?, Φρουτοσαλάτα, Шерть Верть, 水果擒拿手, 후르츠 빌 |
Více o hře.
+ tři varianty zvyšují znovuhratelnost
+ podobné obrázky zvyšují obtížnost
+ možnost krást soupeřům již získané dílky
+ délka a vhodnost pro menší hráče
+ výborná pro děti
- dvě z variant nejsou vůbec originální