Nikdy bych si nepomyslel, že slepice si potrpí na štíhlou linii. Ale je to tak. Každé odpoledne je sleduju z okna domu, jak sedají jedna po druhé na houpačku a porovnávají svoji hmotnost. Ta nejtěžší pak musí běhat po dvorku a sbírat zrníčka pro všechny ostatní. Tak nějak vypadá typický slepičí den.
Tahle pořádná slepičárna je připravená pro všechny hráče, kteří si rádi hrají. Tedy pro ty malé, předškolního věku. Právě pro ně vytvořili ve firmě Blue Orange novou hru Veselý kurník. Jejím designerem je Thierry Denoual pod jménem Chickyboom. Na český trh dováží hru v plné lokalizaci společnost ADC Blackfire.
Na víku krabice vidíme několik vykulených slepiček, jak sedí na houpačce. Dole pod nimi je otvor, kterým vidíme do nitra boxu, a tam na nás vesele pomrkává jedna dřevěná figurka. Těch je uvnitř celkem šest. Navíc se na dně nachází také sada dalších dřevěných komponent – sedm červených kol od vozu a dalších sedm kulatých stohů sena. Kromě nich bude ale ke hře potřeba také jeden velký dřevěný domeček a žluté bidýlko.
Příprava ale probíhá trochu jinak, než byste vzhledem ke všem těm komponentám očekávali. Na stůl hráči položí bidýlko a zaplní jej libovolným způsobem žetony seny a kol. Právě na nich (nebo mezi nimi) budou na začátku sedět slepice. Ty mají dvě velikosti. Teprve když je plošina úplně zaplněná, jeden z hráčů ji zvedne a opatrně umístí na domeček tak, aby byla co nejlépe vyvážená. Tím je partie připravena.
Poté už se hráči na tahu střídají. Každý má za úkol odebrat jednu figurku nebo kámen. Svoji kořist si ponechá před sebou. Každý z dílků má jinou bodovou hodnotu od nejcennějších velkých slepiček a stohů sena (tři body) až po kola v hodnotě pouze jednoho bodu.
Při akci ale hráč nesmí zbortit kurník. Pokud by totiž odstraněním slepičky nebo žetonu došlo k převážení bidýlka a všichni zbývající obyvatelé by spadli, právě tento hráč dostane trest v podobě pěti záporných bodů. Současně v tu chvíli končí partie. Hráči si všichni sečtou body za své nastřádané dílky a ten, kdo má bodů nejvíce, se stává vítězem.
Veselý kurník je hrou, která chce dobrý odhad a pevnou ruku. Většina podobně orientovaných her naopak po hráčích chce, aby dílky někam pokládali. Odstraňování figurek je tedy vítaná změna, která je navíc mnohem napínavější. Hráči má v každém tahu na výběr řadu míst a kamenů, které může zkusit zvednout.
Je dobře, že pravidla umožňují si kámen rozmyslet a to i ve chvíli, kdy už jej hráč drží. Dokonce jej může vrátit zpět na bidýlko, pokud jej pouze přizvednul a zjistil, že by mohlo být zle. Stále platí pouze pravidlo, že nesmí způsobit zhroucení celé stavby. Pouze to se považuje za neúspěch.
Partie je blesková a trvá klidně jen pět minut. Čím víc dětí se účastní, tím méně bodů nasbírají a tím vyrovnanější hra je. Navíc si ale ve vyšším počtu soupeři tolik nezahrají, proto je dobré si ji užít ve dvou nebo třech. S dětmi si mohou snadno zahrát i rodiče, kteří sice nebudou prohrávat snadno, ale u této hry si prcek užije i případnou prohru. Na konci stejně bidýlko spadne a to je prostě legrace!
Zpracování je výborné a kompletně dřevěné. Autoři měli na mysli cílovou skupinu, kterou jsou čtyřleté děti. Ty nejmenší dokonce ani nemusí umět počítat, aby si mohly hrát. Pravidla totiž pro ně obsahují další variantu!
Veselý kurník tak ve výsledku je opravdu fajn dětskou hrou, která přebíjí většinu konkurence ve stejném žánru (rovnováha) na českém trhu. To proto, že na rozdíl od nedávno recenzovaného Prehistorica nechává hráče kameny odstraňovat a ne pokládat. To je mnohem napínavější. Veselý kurník tedy určitě udělá radost spoustě dětí.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Thierry Denoual |
Vydavatel | Blue Orange Games, Asmodee, Blue Orange (EU), Lúdilo |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 10 |
Minimální věk | 4 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Animals, Children's Game, Educational |
Mechanismy | Stacking and Balancing |
Rodina | Animals: Chickens / Roosters |
Alternativní názvy | Kikeribumm |
Více o hře.
+ dřevěné zpracování
+ odstraňování dílků
+ už od čtyř let
+ rychlost partie
- ve čtyřech málo akce i bodů pro jednotlivé hráče