Některá zvířátka žijí v luxusu. Každý den se koupou v napěněné vaně, kartáčují je dva speciálně vycvičení sluhové a spí na deseti natřepaných polštářích. Každý jejich chloupek a vlas je zdrojem obdivu, když dorazí návštěva. Jsou plní mašliček, tuliví a strááášně líní..
To někteří jejich bratři a sestry živoří na okraji společnosti, chodí kolem lidských příbytků a přehrabují odpadky. Nikdo jim nikdy nečesal jejich chloupky, takže trčí na všechny strany. Spí každý den tam, kde zrovna čekají, většinou na tvrdé zemi. Většinu času jsou smutní a jedinou výjimkou je chvíle, kdy si s nimi začne hrát nějaké dítě.
A co vy, které z nich byste si vzali s sebou domů? Máte na výběr z kočky, králíka, koně, papouška a sovy. Tedy alespoň karetní hra Animalia vám tento výběr poskytuje. Pochází z dílny švýcarské společnosti GameWorks a je stejně jako Jaipur (recenze) jedním z jejich prvních dítek, která se prodraly na svět.
Vytvořili ji společnými silami Malcolm Braff, Bruno Cathala a Sébastien Pauchon a jedny z nejkrásnějších ilustrací, které byly v karetní hře k vidění, poskytnul Mathieu Leyssenne. A celé se to událo v roce 2006, kdy tato hra poprvé vyšla. Po ní následovaly v karetní edici této firmy ještě třeba Sobek (recenze) nebo Tschak! (recenze).
V redakci jsme se shodli, že nechápeme důvod, proč tato hra ještě není dostupná v českém jazyce. Je totiž naprosto úžasná a navíc neobsahuje žádný text. Stačilo jen přeložit pravidla a text na krabici. Jsme si v podstatě jistí, že překlad Animalie a její prodeje v České republice by byly zajímavé. Škoda, snad alespoň prostřednictvím naší recenze se o ní dozví více hráčů.
Krabice bude díky svojí úvodní ilustraci ozdobou každé poličky. Má zhruba dvojnásobné rozměry oproti klasické karetní hře a je také výrazně vyšší. Uvnitř totiž nenajdete pouze balíček 36 karet zvířat. To by bylo málo. K nim ale ještě nerozlučně patří devadesát kulatých žetonů medailí, které jsou všechny zlaté. V této hře se nehraje na žádná druhá místa, všichni chtějí být těmi nejlepšími na výstavách.
Právě kolem vystavování vašich domácích mazlíčků se totiž hra točí. Díky tomu se v balíčku karet setkáte celkem s pěti různými zvířaty – kočkou, koněm, psem, zajícem a papouškem. A každá rodina má sedm členů – jednoho šampiona, chytráka, krasavce, otrapu, zloděje, špióna a šprýmaře.
První čtyři z nich rozlišíte jako jediné podle symbolů, které mají nahoře – tedy hvězdy nebo černou skvrnu. Zato zloděj, špión a šprýmař mají vždy k dispozici jeden z předmětů přímo na obrázku – zloděj má nasazenou na tváři masku, špión má nepostradatelný dalekohled a šprýmař drží v packách tajemný balíček.
V krabici ještě naleznete nápovědní kartičky, které se vztahují právě k této trojici postav z každé rodiny a popisují, co vlastně umí. Slouží totiž ve hře tak trochu jako akční karty, jejichž schopnosti můžete při zahrání využít. Nad všemi pak sedí zamyšlená zlatá sova, která ve hře slouží jako žolík nahrazující libovolnou barvu.
Ale mluvili jsme tu o výstavách, tak se na jednu společně vydáme. Příprava výstavy je totiž jednoduchá – všichni majitelé odevzdají všechna svoje zvířátka pořadatelům a za každé z nich dostanou kartu. S těmito lístky zaběhnou ven a předají je do losovacího zařízení. Nedaleko na stole samozřejmě leží hromádky medailí – pro každou skupinu zvířat jedna.
Všechny karty je třeba nyní zamíchat a začne rozdávání. První z majitelů, který dorazil s kartami, má právo prvního výběru. Vezme tedy horní kartu z balíčku a podívá se na její obrázek. Na něm je vyfotografované jedno ze zvířat a on se může rozhodnout, jestli s ním chce jít do soutěže krásy, nebo ne.
Pokud ano, položí si jeho kartu před sebe na stůl a zahájí tím řadu. V případě, že by se rozhodnul opačně a nechtěl mít toto zvířátko ve svém týmu, může kartu předat sousedovi po levici. I ten se může rozhodnout, jestli si kartu nechá nebo ne. Tak to jde dál a dál kolem stolu.
Pokud se stane, že se karta vrátí zpět k hráči, který kolo začal, přidá ke kartě ještě jednu. Teď se tedy rozhoduje, jestli si nechá obě nebo je opět pošle dál. Karty si může znovu ponechat kterýkoliv z hráčů, k němuž dojdou, nebo mohou opsat další kolečko zpět. Začínající hráč do třetice vylosuje kartu a vytvoří tak skupinu tří zvířat. Opět se může rozhodnout, jestli si je ponechá. Pokud se mu ale vrátí od ostatních, už nemá na výběr a musí si tuto skupinku položit před sebe.
Rozdávajícím hráčem se stává soupeř po jeho levé ruce. Rozdávání karet zvířat pokračuje dál. Hráči se snaží sbírat skupinky stejných rodin, takže jen kočky, nebo třeba jen koně. Karty jsou podle toho barevně odlišené. Důležité jsou ale také hvězdičky nebo černé puntíky, které jsou na kartách.
Mohou však před sebou mít ovšem maximálně pět karet. Jakmile tohoto počtu dosáhnou, hra pro ně končí. Poslední z hráčů, který ještě nemá pět zvířat, si musí tyto náhodně dobrat z hromádky karet a nemůže si již vybírat.
Následuje vyhodnocení kola. Hráči nejdříve dostanou bonusové karty za krásu svých svěřenců. Všichni si spočítají hvězdičky a hráč s nejvyšším počtem získá dvě další karty zvířat, které si zatím nechá v ruce. Za chvíli bude mít šanci je použít. Druhý v pořadí hvězdiček dostane kartu jednu a ostatní nedostanou nic.
Medaile se ale udělují za rodiny, které se vám podařilo udržet pohromadě. Dostanete je tedy za každou skupinku zvířátek stejné rasy ve vaší sbírce, ale musíte vlastnit více než jedno zvíře tohoto druhu. V takovém případě dostanete tolik medailí této barvy, kolik jste nasbírali zvířat. Pokud se vám tedy podařilo nasbírat třeba dva psy, dva králíky a jednoho papouška, dostanete dvě psí medaile a dvě králičí. Za papouška nedostanete žádnou.
Ale ještě než se medaile rozdají, můžete využít karty z ruky, které jste dostali za medaile a nahradit některé svoje svěřence jinými. Samozřejmě se to snažíte udělat tak, abyste měli co nejvíce medailí a tedy vždy alespoň dvě zvířata jednoho druhu.
Takováto celá výstavní kola si zahrajete dohromady tři a postupně sbíráte medaile. Ty jsou samozřejmě cestou k celkovému vítězství, ale ještě k tomu musíte uplatnit trochu strategie. Na konci hry totiž získáte body nejen za všechny medaile, které jste získali. Navíc jako bonus dostanete za každou sadu pěti medailí stejné barvy ještě jeden bonusový žeton v hodnotě rovných pěti bodů! Vítězem se stává hráč s nejvyšším součtem.
A jak po konci výstavy, když už jsou všichni vítězové vyhlášení, mohou majitelé dostat zpět svoje zvířátka? To je jednoduché, zvířátka si k nim najdou sama, protože je přece mají rády.
Animalia je skvělá karetní hra, která nadchne svojí rychlostí, jednoduchostí a elegancí úplně každého, kdo si ji zahraje. Svůj nezanedbatelný podíl na tom má úžasné grafické zpracování, které musí zaujmout všechny.
Velice se nám líbí upravený systém draftu, kdy si hráči podávají karty, ale nemusí si žádné ponechat. Tím vznikají zajímavé taktické možnosti a hráči musí kalkulovat s tím, co ještě může přijít za karty a jestli si raději neponechat tuhle.
Jak se hráčům zaplňují jejich pětice, postupně se také tříbí jejich vkus na barvy. Všichni si navzájem vidí do karet, takže můžete takticky ukrást soupeřům nějakou kartu tím, že si ji ponecháte. Kromě samotných barev jsou důležité také hvězdičky, protože vám umožní velkou taktickou výhodu na konci kola.
Pokud si navíc nevylosujete odměnou za hvězdičky karty, které se vám hodí, můžete si tyto dvě zvířátka ponechat do příštího kola! Pak můžete dokonce upravit svoji strategii právě podle karet, které máte v zásobě, abyste mohli maximalizovat svůj zisk.
Nejdůležitější je ale zisk zlatých medailí. A zde je třeba bedlivě sledovat, kolik kousků máte od které barvy. Pokud nasbíráte pětici za některou rasu, dostanete celých pět bonusových bodů, což je v závěru hry pořádný ranec.
Měli jsme obavu ohledně partie dvou hráčů. Animalia těží z těžkého rozhodování hráčů a z posílání karet dál. A ve dvou to vypadalo, že by mohla chybět potřebná interakce. Jenže autoři udělali chytrou změnu – každý z hráčů totiž sbírá rovnou dvě sady pěti karet, vyhodnocuje je zvlášť a teprve medaile sbírá do jednoho pytle. Takže nakonec je i hra ve dvou příjemná a zábavná.
Velký vliv na celou partii mají samozřejmě i akční karty – v každé rase jsou tři stejné, tedy šprýmař, špion a zloděj. Každá z nich vám umožňuje po vyložení do sady (čímž znovu ovlivňuje vaše rozhodování, kterou kartu si nechat) využít jednorázově jejích schopností.
Hra je jednoduchá pravidly a neobsahuje žádný text. Mohou ji tedy hrát i menší děti kolem osmého roku věku, kdy už zvládají strategické rozhodování. A právě to ji otevírá jako přístupnou pro rodiny.
Na závěr se musíme ještě jednou vrátit ke grafice. Každá z přítomných karet je zcela unikátní a jednotlivé rasy jsou ohromně roztomilé. Zvířata jsou dobře zvolené a všechny byste si nejradši vzali domů. Navíc i krabice je provedena naprosto skvěle, protože obsahuje přesnou přihrádku na trochu přerostlé karty a také šest komínků pro narovnání žetonů.
Animalia je skvělá hra pro všechny příležitosti, které vás jen napadnou. Díky vysoké míře strategie a zajímavému hernímu mechanismu jí nepohrdnou ani zkušení hráči, ale přitom zcela nadchne i opravdové začátečníky a děti ji budou chtít hrát téměř pořád. Animalia je přesně tím, čím by měla být každá karetní hra – rychlou a skvělou zábavou!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Malcolm Braff, Bruno Cathala, Sébastien Pauchon |
Ilustrace | Mathieu Leyssenne |
Vydavatel | GameWorks SàRL |
Rok vydání | 2006 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (10 voters) |
Kategorie | Animals, Card Game, Humor |
Mechanismy | Open Drafting, Set Collection |
Více o hře.
+ úžasná grafika
+ perfektní krabice
+ jednoduchý herní systém
+ podávání karet
+ těžké volby pro hráče
+ rychlá herní doba
- nejsou