Většinou se zdá, že po louce včely létají bez jakéhokoliv systému. Zmateně se přesouvají z kytky na kytku, někdy ji přeskočí, jindy změní směr. Ve skutečnosti ale právě tento chaos má řád. Jen my jej nevidíme, protože včelky se řídí svým šestým smyslem. A kromě toho také barvami kytiček.
A zatímco nový smysl na odhalení pylu na kytkách hráči nemají, mohou alespoň vyzkoušet svoje znalosti barev. Pomůže jim s tím dětská hra BeeSmart, kterou si pro všechny prcky připravila společnost Piatnik a designér Hartwig Jakubik.
Celá louka se ukrývá v malé krabičce. Její nitro je plné kartonových bzučících včelek, které hráči vycvakají z archu a umístí do připravených plastových stojánků. Společně se žlutými tvory z krabice hráči vysvobodí také třicítku čtvercových destiček s květinami a ty rozloží do prostoru o rozměrech šest krát pět políček. To je jejich louka. Každý hráč si pro sebe vybere jednu včelku. Stranou plánu už zbývá pouze položit kostku a žetony s hrnečky medu a vše je připraveno k partii.
Začínající hráč hodí kostkou, na které může padnout jedna ze šesti barev (puntíků). V tu chvíli začnou všichni hledat řádek a sloupec, který obsahuje nejvíce květinných exemplářů dané barvy. Nepočítají se pouze okvětní lístky, ale také střed. Na místo, kde se takové dvě linie protínají, se hráč pokusí usadit jako první svoji včelku. Podle rychlosti si pak hráči mohou obsadit i jiné spojnice s trochu nižším počtem, aby byli co nejvýše v pořadí. Právě podle počtu kytek ukořistěných v součtu z řady a sloupce se pak rozdělí body v podobě hrnečků s medem. Pouze poslední hráč s nejmenším množstvím nedostane nic.
Po každém kole dostane vítěz šanci přehodit dvě libovolné destičky na louce, čímž se neustále mění situace a rozložení barev. Každé kolo tak je trochu jiné a i když padne barva vícekrát po sobě, nejde neustále o stejná políčka. Další hráč hodí kostkou a nastává další honba za květy. Partie pokračuje až do momentu, kdy některý z hráčů nasbírá desátý hrneček s medem.
BeeSmart je jednoduchou dětskou hrou, která se zaměřuje na rozpoznávání barev. Jde v ní především o rychlost v počítání, protože právě rychlé jedna-dva-tři může vést k největšímu zisku medu a tedy i vítězných bodů.
Je to tedy takový opravdový závod mezi včeličkami. Kdo na kytku doletí jako první, ten získá nejvíce medu. Kdo druhý, ještě na něj pořád něco zbude. Ale když někdo přiletí jako poslední, už na květu nic nenajde.
Hra je tedy hlavně o přehledu. U dětí to není úplně samozřejmá vlastnost a právě proto je hra určená už pro prcky od pěti let. Ti si zde natrénují právě tyto základní dovednosti a ještě se u toho pobaví. Pro předškoláky se tak tato krabička hodí opravdu dobře. Dobrou zprávou je také rychlá herní doba. Čím více hráčů se partie zúčastní, tím napínavější a těžší je uspět.
Mohli bychom samozřejmě hře vytýkat náhodnost hodu kostkou v každém tahu. Ale všichni účastníci i tak mají vždy totožné podmínky a kostka zde slouží pouze jako generátor zadání. Výborně řešená je změna situace na louce, která je naprosto nezbytná.
BeeSmart je jednoduchou dětskou hrou, která nabízí přesně to, co byste v takové kategorii čekali. Dobrý poměr zábavy a naučné hodnoty. Hra je to zábavná, ačkoliv jde tak nějak ve šlépějích podobných krabiček. BeeSmart ale určitě děti nezklame, pokud si zrovna tento box vyberete jako dárek.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Hartwig Jakubik |
Vydavatel | Piatnik, Swan Panasia Co., Ltd. |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 0 |
Minimální věk | 5 and up |
Kategorie | Children's Game |
Alternativní názvy | 尋尋蜜蜜 |
Více o hře.
+ jednoduchost
+ hledání barev
+ hráči přesunují destičky
+ už od pěti let
- pro děti nic