Planetu Ares obývají čtyři podivné rasy. Kdybyste letěli ve vesmírné lodi kolem, asi byste se nesetkali s žádným z nich. Turboželvy by vám unikly rychleji, než byste se stačili nadechnout a vy byste si mysleli, že to byla jen fatamorgána. Rybouni by se ukrývali v bezpečí svých vodních ploch. Autogátoři mají zajímavou maskovací dovednost, kterou jim závidí celý vesmír. A kdybyste náhodou zahlédli Medvěďáky, už byste tu nebyli.
Čtyři rasy se před desítkami let prali o vládu nad svojí planetou. Závody ve zbrojení postupovaly dál a dál, až jednou autogátoři vyvinuli zbraň děsivé síly. A omylem ji odpálili. Planeta přežila svoji zkázu a stejně tak i všechny rody. Když se druhý den probudili a svět tu stále byl, nikdo to nechápal. Až teprve ve chvíli, kdy se na obloze objevil obrovský kotouč slunce a stále se přibližoval. Tenkrát se všechny rasy spojily a vypočítaly, že jejich svět se zmenšil na miliontinu svého původního rozměru.
Srážku s hvězdou se jim podařilo odvrátit, ale netrvalo dlouho a neshody opět zavládly. A tak dnes na planetě Ares znovu probíhají boje. Mikromonstra bojují svými mikrozbraněmi o svoji mikroplanetu. Mimo oči celého vesmíru, ukrytí tak dobře, jak jen mohou být. Ale my je našli!
Micro Monsters je nová desková hra od společnosti Ares Games, která si dokonce v příběhu hry po sobě pojmenovala planetu. Autory této zábavné akční hry jsou Marco Maggi a Francesco Nepitello, kteří tak navázali na svoje podobné předchozí hry, především na oblíbené a trochu složitější Micro Mutants. Společnost ARES kromě malých příšerek vydává také mnohem větší a rozsáhlejší hru War of the Ring. Ale dnes tu nejsme kvůli jednomu prstenu. V češtině hru nabízí například společnost HRAS, která ji dodává s českými pravidly.
Hra se nachází v menší krabičce, na jejímž obalu najdete všechny čtyři účastníky konfliktu – obrovské medvěďáky, létající turboželvy, rybáky s ploutvemi i autogátory – dinosaury s kolečky místo nohou. Podivná stvoření, která však na první pohled vypadají roztomile a vyloženě zvou, abyste otevřeli krabici a zažili s nimi dobrodružství.
Pod víky se ukrývají desky s planetou Ares rozdělenou na obyvatele a města. Každý z rodů zde má jedno město vykreslené na velkém kartonovém kotouči. Kromě těchto velkých kol zde najdete také žetony energie, která napájí jednotlivá města. Jakmile ztratí svůj zdroj síly, je rasa ztracená a prohrála svůj boj.
Mnohem důležitější jsou ale samotní obyvatelé každého z měst, kteří se vydají do boje. V krabici je představují barevné plastové žetony dvou velikostí. Každá rasa má ve své barvě také trojici podlouhlých střeleckých věží, kterými budete své jednotky přesouvat v každém kole a také jednu barevnou kostku.
Všechny tyto komponenty však jsou zatím nenápadné a jednobarevné. Je na hráčích, aby vzali malý aršík se samolepkami a všechny své svěřence si pečlivě polepili. To se týká nejen třech střeleckých plošin, ale i kulatých žetonů obyvatel a také šestistěnných kostek.
A teď je na čase, abychom se něco dozvěděli o hlavních hrdinech celého boje. Autogátoři žijí v lese, kde si postavili jezdící dráhy, po nichž se prohání nahoru a dolů. Rybáci obývají ostrovy plovoucí těsně nad mořskou hladinou. Každý dům vypadá jako taková malá medůza. Výhodou je, že jsou neustále v pohybu a jejich soupeři je mohou těžko lokalizovat. Turboželvy žijí svůj život poblíž sopek, které jim dodávají energii do jejich rychlých raketových pohonů. A medvědáci připomínající na první pohled naše roboty, žijí na nehostinném místě, kde nic neroste. Vyrábí zde stroje různých funkcí, které nikdy nikdo nebude potřebovat.
Každý z hráčů si musí vybrat jednu jedinou ze čtyř dostupných ras. A za ni se bude od této chvíle až do konce války bít. Nejdříve ale musí dorazit do jejich hlavního města tak, že si vezme velký kulatý žeton (bránu, jak je nazývána v pravidlech) a položí ji před sebe nepoškozenou, barevnější stranou nahoru. Jakmile stojí město, je třeba do něj přidat obyvatele – šestici kulatých plastových žetonů – kteří by se měli nacházet v patnácticentimetrovém okruhu od domova.
Délku hry určíte jednoduše tak, jestli použijete žetony energie. Pokud chcete partii prodloužit, opevníte svoje město až trojici žetonů. S každým zásahem štíty slábnou, až se vaše město zhroutí pod sebevražednými útoky nepřátel. Každý si k sobě vezme obdélníkové skákadlo ve svojí barvě a soupeření může začít.
Hráči se střídají v tahu. Na jeho začátku hodí svojí kostkou a tím určí bytost, kterou mohou v tomto kole pohnout – větší nebo menší příšerka. Pokud takovou mají k dispozici, mohou se k ní přesunout a připravit se k útoku. V opačném případě (všechny příšerky tohoto druhu padly při snaze prosadit svoji rasu) mohou použít tu druhou. Prostřednictvím kostky se také můžete dostat k využití speciální schopnosti vaší rasy. Každá ze zúčastněných stran jednu má.
Poté, co si vybere hráč figurku, se kterou chce pohnout, skákadlem ji vystřelí a posune ve stylu, který známe z blech. Prostě na jejich okraj přiloží obdélník a přitlačíte. Vaše postavička udělá elegantní obloukový skok a přesune se někam více kupředu.
Už teď je vám asi jasné, že hra Micro Monsters bude založená především na šikovnosti hráčů. Ti musí pečlivě mířit a opravdu šikovně vystřelovat svoje kulaté figurky. Navzájem se totiž v bitvě vyřazují tak, že přistanou alespoň svojí částí na nějakém soupeřově žetonu. Pokud jste zasáhli některou protivníkovu jednotku, podařilo se vám ji zničit.
Váš cíl je ale velký kruhový obrázek soupeřova města. Jakmile se na něj svojí postavičkou trefíte, ztrácí město jednu úroveň svého štítu. Pokud už žádné žetony energie napadený hráč nemá, musí žeton otočit poškozenou stranou vzhůru. Další zásah už město zničí nadobro.
Vyhrává hráč, který vydrží jako jediný bojovat až do konce a zničí bránu posledního soupeře. Všechna ostatní hlavní města byla zničena a spolu s nimi i vědomosti trojice ras. Ty se musí stáhnout do ústraní a podřídit se vůli vítěze.
Micro Monsters se točí kolem velice jednoduchého principu a především šikovnosti všech hráčů zúčastněných v souboji. Nechce se po vás nic jiného, než zničit soupeře. A přitom jsou Micro Monsters především dětská hra, která ale neuvěřitelně baví také dospělé. Místo toho, aby ji hráli pouze děti, berou si ji s sebou na akce i rodiče.
Blechy už jsme každý hrál, a víme, že trefit se malým neposlušným žetonkem do kelímku nebo jiné nádoby, není nic jednoduché. A nejiné to je i v této hře. Protože jsou ale žetony pevné a mají hladké okraje, střílí se s nimi opravdu dobře. S trochou šikovnosti a tréninku dokážete dokonce mířit.
To znamená, že zatímco prvních několik her si svůj výsledek vybojujete spíše náhodou a pořádnou dávkou štěstí, jak se vy i soupeři budete ve střelbě zdokonalovat, stane se ze hry taktický souboj. Bitva, kterou rozhoduje jedna rána vedle. Napětí se dá krájet a každý skok má velkou důležitost. To všechno platí především pro hru ve dvou, kdy jste navzájem od začátku vystavení zlobě protivníka.
Ve více hráčích pak je zárukou zábavy fakt, že musíte nejen útočit na některého protivníka, ale současně si také hlídat obranu, aby na vás nezaútočil někdo jiný. Pomsty, zrady i vyjednávání zde je časté, ačkoliv není součástí pravidel jako takových.
A do hry samozřejmě zasahují také speciální schopnosti jednotlivých ras. Není to žádná velká výhoda, ale pokud máte štěstí a padá vám na kostce, můžete z ní poměrně dobře těžit. Přináší například dvojnásobný tah, blokování některého protivníkova žetonu nebo naopak štít pro jednu vaši figurku na celý jeden tah.
Fakt, že jsou ve hře dvě různé velikosti bytostí, dodává hře další zajímavost. S každou z nich se střílí jinak. Velké jsou dobré na útok, ale jsou zase lepšími terči a snadněji je zlikvidujete. Pokud si chcete dále zvýšit rozdíl mezi těmito jednotkami, můžete dát těm velkým dva životy. Na oficiálních stránkách pak můžete najít dokonce zdarma úpravu pravidel Micro Monsters rEvolution
Jediným nedostatkem je skutečnost, že k hraní potřebujete hrubý povrch. Na hladkém dřevě budou blechovatá kolečka pouze bezcílně klouzat a žádného pořádného výstřelu se nedočkáte. Doporučujeme tedy míst připravený nějaký ubrus, nebo se prostě ohnout a hrát Micro Monsters na koberci.
Všechny děti, kterým jsme hru představili, se do ní okamžitě zamilovaly. Chvilku trvalo, než se naučily pracovat správně se vystřelovačem, ale od té chvíle jsme je nemohli od hry odtrhnout, ani když zazvonilo na konec vyučování. Přitom se ale s nadšením přidala i paní učitelka.
Micro Monsters je příjemný objev na českém trhu a to především proto, že v nabídce není dostatek her zaměřených čistě na šikovnost. A to se právě těmto barevným příšerkám daří výborně. Nenabízí žádné složitosti, ani hluboké strategické možnosti, jen lehkou zábavu, u které nemusíte přemýšlet, jen se skvěle bavit.
Hru k recenzi věnovala společnost HRAS. Děkujeme
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Marco Maggi, Francesco Nepitello |
Ilustrace | Fabio Maiorana, Francesco Mattioli |
Vydavatel | Ares Games, Bard Centrum Gier, Red Glove |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Children's Game, Fighting |
Mechanismy | Dice Rolling, Variable Player Powers |
Rodina | Creatures: Monsters, Traditional Games: Tiddlywinks |
Více o hře.
+ akční zábava
+ pěkné zpracování
+ kostka určuje druh postavy, se kterou můžete hrát
+ rasy mají specifické schopnosti
+ volitelná délka partie
+ s tréninkem se zlepšíte
+ ohromně baví děti
- hra je náročná na povrch – potřebujete například hrubý ubrus
- někomu může chybět pokročilejší strategie
One Comment