Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: 80 days – cesta kolem světa bez Willyho Foga

4

Balón, vzducholoď, vlak, ale když je nouze, tak třeba i pěšky. Vím moc dobř, že každý krok se počítá, když potřebujete obkroužit celý svět za osmdesát dnů. Nejsem ale naivní. Počítám s tím, že bude mnoho nepřejících, kteří mi budou házet klacky pod nohy. Ale spolehněte se na to, že udělám všechno pro to, abych stál na smluveném místě, když poosmdesáté zazní Big Ben.

A závodit kolem světa budou i hráči v deskové hře 80 days, kterou vytvořil Emanuele Briano. Hra vychází pod záštitou společnosti Piatnik, která ji přináší do celého světa a to včetně kompletní české lokalizace pro nás.

Klasická velká čtvercová krabice nabídne na víku hlavního hrdinu, i padoucha a za nimi pohled na svět, který je třeba obkroužit. Po otevření víka hráči vyjmou herní plán s mapou světa, na které jsou kontinenty trochu překvapivě rozložené, protože na levé i pravé hraně plánu se nachází Londýn – jednou jako startovní a jednou jako cílové město. Na něj rozmístí náhodných pět karet s novinami k horní hraně.

Poté už si každý z účastníkůů vybere jednu postavu s kufříkem a postaví figurku ve svojí zvolené barvě do startovního Londýna v levém horním rohu plánu. Další karty jsou připraveny jako balíček dobrodružství. Právě odsud dostanou jednotliví účastníci každý dva exempláře do ruky. Vedle plánu pak zůstane hromádka předmětů a žetonů mincí.

Celá partie se dělí na pět období. A pokaždé to začíná otočením nové karty novin, která přinese hráčům novou zásobu mincí. Navíc se hráči dozví speciální úpravu pravidel, která bude po dané období platit.

Poté už se všichni cestovatelé vydají na cesty. V provádění akcí se všichni soupeři střídají pěkně jeden po druhém a vždy mohou zvolit mezi cestováním, nakupováním, žonglováním a odpočinkem. Pro posun po mapě hráči mohou využívat tři druhy dopravy a jejich cena se odvíjí od toho, jestli už stejnou volbu udělala konkurence.

Ať tedy hráč cestuje lodí, vlakem nebo speciálním druhem pro danou část světa, pokaždé musí zaplatit o jednu minci více, než soupeř, který ji využil před ním. Jako další akci v příštím kole si hráč tuto možnost může zvolit znovu, jen musí počítat s tím, že i sám sobě si tuto volbu zdražil a bude dále růst až do chvíle, kdy nastane konce období. Některé trasy jsou ale navíc označeny dodatečnou ikonou, která označuje, co navíc trasa vyžaduje.

Některá města na mapě hráči zpřístupní tržiště, ze kterého si může pořídit nějaký předmět. I tentokrát je cena stoupající a závisí znovu na počtu hráčů, kteří využili stejné místo před vámi. Takové získané vybavení hráč najde na hromádce předmětů a odpovídající žeton si vloží do svého na čtverečky rozděleného kufříku. Místo legálního nákupu může hráč v libovolném městě navštívit i černý trh, ale na něm po zaplacení ceny nemá jistotu, jaký předmět získá. O tom rozhodne hod kostkou.

Předměty mají ale kromě toho, že otevírají občas nezvyklé trasy, také další důležité využití. Hrdinové díky nim mohou absolvovat dobrodružství. Hráči se snaží splnit podmínky karty dobrodružství, kterou drží v ruce. Musí mít v kufříku odpovídající výbavu. Pokud se jim to podaří, dostanou odměnu za dokončení dobrodružství a k tomu i nějaké vítězné body. Za splněné dobrodružství obdrží náhradu.

Postupně se hráči neustále střídají v provádění akcí, dokud všichni nepasují. V ten moment nastává konec kola a období. V tu chvíli se ceny na tržištích a dopravních prostředcích vynulují a partie pokračuje novým kolem.

Ke konci partie mohou někteří hráči opravdu dosáhnout znovu Londýna a dostanou za to vítězné body podle pořadí, ve kterém do cíle dorazili. Partie ale končí až po odehrání pátého odbobí, po kterém si všichni hráči sečtou své nastřádané vítězné body za dobrodružství a pořadí v cíli. Naopak ti, kteří do Londýna nestihli dorazit, si musí nějaké body odečíst. V každém případě se ale nejúspěšnějším cestovatelem stává ten hráč, který má po všech těchto úkonech bodů nejvíce.

80 days je v srdci hra závodní, ale to, že budou hráči v cíli ještě neznamená automaticky vítězství, protože o nehynoucí slávě za objezd celé zeměkoule rozhodne až počet vítězných bodů. Ty lze kromě této rychlosti získat také za splněné postranní úkoly a dobrodružství.

Hráči musí dobře zvažovat nákup předmětů právě podle požadavků dobrodružství, které mají na ruce. I po jeho splnění nedostanou nové jen tak naslepo, ale mohou si vybrat ze dvou náhodných to jedno, které jim lépe vyhovuje. Navíc místo pro vybavení v kufru je omezené.

Stěžejní je stoupající cena za přepravu i předměty. Jednotlivé trasy mají předepsané transporty a podle svých možností mohou hráči plánovat svoji trasu mezi městy, která jsou právě propojena loďmi, vlaky nebo jinými prostředky.

Kombinaci závodění a chytrých voleb nabízí hra v docela pěkných a jednoduchých pravidlech, která ale stále nabízí dostatek prostoru pro to, aby se hráči ukázali. Připravuje pro hráče zajímavou náplň, která je baví.

Blokování a zdražování je výraznější s více hráči a díky tomu jsou vyšší počty o dost lepší než ve dvou účastnících. Hra je ale překvapivě docela dlouhá, i když byste na první pohled řekli, že přesunout se z jedné strany plánu na druhou nemůže být složité. Ale tahy a jejich střídání má tendenci se prodlužovat a měli byste určitě počítat s hodinovou herní dobou.  

Zpracování je velmi solidní a svědčí celému tomu dobrodružnému pojetí, jako jsme si zvykli z díla Julese Verna. 80 days tak je zábavnou závodní hrou, ve které to není jen o tom být co nejrychlejší. Celkovým dojmem jde přirovnat hru tak trochu k oblíbené hře Jízdenky prosím, ale mírně komplexnější. Ale jako rodinná zábava je 80 days velmi kvalitní.

Recenze: 80 days – cesta kolem světa bez Willyho Foga
80 days tak je zábavnou závodní hrou, ve které to není jen o tom být co nejrychlejší. Celkovým dojmem jde přirovnat hru tak trochu k oblíbené hře Jízdenky prosím, ale mírně komplexnější. Ale jako rodinná zábava je 80 days velmi kvalitní.
Klady:
+ předměty
+ ve více hráčích lepší
+ možnosti rozhodování
+ blokování není blokování, ale kdo dřív přijde
+ plnění dobrodružství
Zápory:
= trochu delší herní doba
= nic nového
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Mansions of Madness – strašidelný zážitek