Asi nikdo nepochybuje o tom, že za těmito dveřmi se nedějí zrovna legální věci. Zprávy o tajemném léku už prosákly i na veřejnost a už z těch několika útržků je jasné, že tohle bude hit. Nechtěl bych být v kůži toho, kdo tu informaci vynesl, pokud ho najdou. Jenže když už je nová tajemná tekutina tak nějak neoficiálně potvrzená, začíná konkurenční boj. A tady vstupujeme do hry my.
Návštěva společnosti Monochrome a.s. čeká na hráče, kteří si chtějí užít společné únikové dobrodružství. Tentokrát se ale nebudou odnikud snažit prchnout, ale bude to úplně jinak. Hra s titulem Monochrome a.s. patří do série Adventure Games a opět to je z dílny firmy KOSMOS (stejně jako výtečné Exit Games). Pod novým mechanismem je podepsaná dvojice Matthew Dunstan a Phil Walker-Harding.
Krabička je opět malá a na víku vidí hráči extravagantní budovu, ve které sídlí farmaceutická společnost, o niž jde. V krabičce jsou pravidla, která ihned výrazným proužkem varují, že si hráči nemají prohlížet herní komponenty. Kromě více než stovky očíslovaných karet se uvnitř nachází také dvacítka pater a k tomu jedna kniha dobrodružství se spoustou odstavečků.
Na začátku hráči vyloží první patro a nad něj položí další tři, které jsou ale do začátku zakryté. Vedle místnosti v přízemí, do kterého hrdinové v rámci zahájení partie vstoupí, položí také menší kartu výtahu. Z dalších dvou karet utvoří hráči ukazatel poplachu. Zbytek karet zůstane zakrytý obrázkem dolů. Samotní hráči si každý vyberou jednu postavu se speciálním handicapem a její figurku postaví na vstupní pozici lokace. Každá z postav má specializaci, která jí jde nejlépe, ale současně také při průzkumu některých lokací zvyšuje hodnotu alarmu.
Z pravidel si hráči přečtou úvod, který jim odhalí začátek příběhu a také je vybaví kartou mise. Potom už se budou účastníci střídat ve výběru pozic v místnosti. Jednotlivé karty obsahují řadu očíslovaných pozic, které lze přesunutím figurky prozkoumat. Ještě předtím se ale postavička může (a musí) pohnout na jiné číslo, než na kterém stojí z minulého kola.
Takové pozici náleží odstaveček v knize dobrodružství, který se může lišit svým výsledkem, i když hráč místo navštíví třeba podruhé v jiné situaci partie. Takové odhalení může hrdinovi přinést nějakou novou informaci, ale především i nový předmět z balíčku menších karet. Dokonce se tak může zpřístupnit i jiné, dosud vůbec nevyložené patro.
To karty s písmenky vyložené na stole jsou přístupné výtahem, jakmile se některých z hrdinů rozhodne opustit přízemí. Stačí přejít na kartu výtahu, vyjet vzhůru a odhalit nové patro.
Ale nejen karty mají čísla, platí to i pro místa na každém patře. To proto, že lze nejen kombinovat předměty mezi sebou, ale také je používat na některých místech. Hráči nemusí sčítat třímístná čísla, ale stačí je poskládat za sebe. Výsledkem tak je čtyřmístné (dvě karty) nebo pětimístné (karta a lokace) číslo, které pak lze najít v knize dobrodružství. Ihned si tak přečtou, co se v důsledku odhalené kombinace stane. Pokud se tam nenachází, pak takové řešení není správné.
Hrdinové každý nejdříve provedou pohyb, pak akci. Na začátku a konci každého tahu si mohou vyměňovat karty se spoluhráči. V tomto snažení se všichni účastníci střídají, zatímco ostatní jen přihlíží a čekají. Misi mají jasně danou a jakmile se jim podaří ji splnit, čeká na ně další dobrodružství.
Adventure Games je sada her, která chce svět únikových her otevřít dobrodružstvím. Partie není jednorázová, ale je rozdělená na tři kapitoly. V těch se hráči podívají na různá patra a prozkoumají tak celou budovu. To znamená, že vám hra vydrží nějakých pět hodin, což už v porovnání s klasickými hodinovými čísly je výrazný rozdíl.
Zásadním problémem celého dobrodružství je málo akce. Stále se jen čte, čte a hráči nic neřeší. Toho kombinování je prostě příliš málo, pokud tento mechanismus porovnáme s konkurencí, třeba s již zmiňovanými Exit hrami. Tento pocit ještě umocňuje fakt, že ačkoliv je hra kooperativní, každý hraje za sebe a ostatní mu do toho nemluví. Hráči tedy docela často čekají na to, co spoluhráči udělají. Když do toho zahrneme hodně čtení, mohou samotné tahy trvat i docela dlouho.
Systém kombinace karet a míst je vyřešený chytře a přehledně. Jenže při hledání odstavců v knize se neubráníte zahlédnutí okolních čísel. A to může hráčům poskytnout zcela nechtěnou nápovědu, se kterou kartou nebo místem lze jejich předmět kombinovat. Odstavce jsou tak blízko sebe, že přes veškerou snahu se prostě tomu nakouknutí nevyhnete.
Blíž je ale mechanismy hra systému Unlock, ve kterém by se také měly kombinovat číselné karty k řešení hádanek. Ostatně to je také jediná řada únikových her, které se úspěšně podařilo vymanit z této škatulky a poslední Unlocky už jsou také spíš taková dobrodružství. Tady ale nepotřebujete mobilní telefon a místo něj budete výrazně víc číst.
Hráči ale v této partii nemají karty společně před sebou, ale drží je každý za sebe. Předat si je sice mohou, ale musí k tomu být na stejném patře. Právě tento management předmětů se nakonec ukazuje být dost zásadní, protože občas je potřeba, aby některý z hrdinů měl u sebe vybavení ve správnou chvíli.
Autoři se v hrách Adventure Games snaží vytvořit univerzální systém, který nebude vázaný jen na nějaké uzavřené prostory. Lze v něm prozkoumávat a odhalovat celé dobrodružství krok za krokem. To je slibné, ale bohužel má celá hra řadu problémů, které celkový dojem sráží. Adventure Games určitě nejsou špatné, ale nestanou se ani úplným hitem.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Matthew Dunstan, Phil Walker-Harding |
Ilustrace | Maximilian Schiller |
Vydavatel | KOSMOS, 999 Games, Devir, Dino Toys s. r. o., Giochi Uniti, IELLO, Korea Boardgames, Piatnik, Zvezda |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 75 |
Minimální věk | 16 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (4 voters) |
Mechanismy | Cooperative Game, Narrative Choice / Paragraph |
Rodina | Misc: Limited Replayability, Misc: LongPack Games, Series: Adventure Games (Kosmos) |
Alternativní názvy | Adventure Games: Die Monochrome AG, Adventure games: Monochrome a.s., Adventure Games: Monochrome Inc., Adventure Games: Monochrome Rt., Adventure Games: Monocromo S.A., Adventure Games. Квест-приключение: Корпорация Монохром, 어드벤처 게임: 모노크롬 주식회사 |
Více o hře.
+ manipulaci s předměty dělá každý za sebe
+ každá postava má nevýhodu
+ spousta průzkumu
+ spousta textu a příběhu
+ dobrá atmosféra
- málo akce
- dlouhé tahy znamenají, že ostatní čekají
- lze zahlédnout jiné odstavce a díky číselnému uspořádání i jiná řešení