Krtek František vykouknul ze svého domečku, párkrát nasál čenichem a zjistil, že je venku bezpečno. Nikde žádná kočka, ani lasička, před kterými ho varovali rodiče. Je to tři dny, co je doma sám. Všichni starší krtci se vydali na nedalekou louku s cílem vyhrabat jim nový domov, protože ve starém už nebylo bezpečno. Tedy alespoň se mezi krtky začalo proslýchat, že člověk, který tady žije, si na ně pořídil jakýsi placatý nástroj. Viděl ho s ním u jedné z nor číhat jeho bratranec Kamil.
A tak zůstal František doma sám, jako nejmladší z rodu. Ještě v noře byl ukrytý jeho dědeček Standa, ale ten po jednom máchnutí rukama musel vždycky pět minut odpočívat, takže nikam nedošel. František mu tak snadno utekl, i když za ním Standa volal, ať se vrátí a že je to nebezpečné.
Venkovní svět ho lákal. Znovu labužnicky nasál čerstvý vzduch, když vtom za sebou uslyšel šramot. Rychle se otočil a zahlédnul jakýsi odlesk. Než se nadál, všechna hlína kolem něj se nadzdvihla a František byl najednou na trávě, která krásně voněla a hřála. Ale on si ten zážitek nemohl užívat, musel rychle najít vchod zpět. Rozběhnul se jedním směrem, propadl se zpět do tunelu a jen o pár sekund později se za ním cesta dovnitř uzavřela hromadou hlíny. Utíkal, seč mu síly stačily, dokud nebyl v bezpečí v místnosti u dědy Standy. Příště si to dvakrát rozmyslí, než poruší příkaz svých rodičů.
Do světa krtků se můžeme podívat zásluhou společnosti Ravensburger v její dětské hře Alex (v originále Up and Down). Do českých luhů a hájů ji dovezla společnost DinoToys, která je u nás oficiálním zastoupením Ravensburgeru. V krabici tak najdete brožurku s českými a slovenskými, ale i ruskými nebo polskými pravidly. Autorem této hry z roku 2005 je Gunter Baars, který vytvořil také například u nás sehnatelnou Ramses II.
Na krabici najdete ilustraci titulního krtka Alexe, který však nebude jediným hrabavým stvořením, které ve hře potkáte. Krtků zde je totiž víc než dost. Ostatně na ilustraci má Alex také spoustu kamarádů. Svoji roli bude hrát ve hře i neoblíbený nástroj krtků – rýč.
Když balení otevřete, čeká vás hodně netradiční pohled. Podobně jako u nedávno recenzovaného Ramsese II, i u Alexe je hrací plán součástí krabice. Takže na začátku uvidíte pod brožurkou pravidel pouze louku s několika dírami. Zelená louka je vyrobená z kartonu s kulatými otvory o velikosti desetikoruny. Když louku tak trochu božsky nadzvednete, objevíte svět pod zemí.
Celý vnitřek krabice je hnědý jako hlína a ukrývá se v něm hned deset dvojic krtků, dohromady tedy dvacet hrabošů. Ti jsou do dvojic spojení nohama vždy tak, že jeden krtek je nahoře a druhý hlídá dole.
Kromě samotných figurek krtků najdete v krabici balíček karet, který budete k partii nutně potřebovat. Na kartách jsou totiž zadání, která na hráče čekají. Na zadní straně mají nakreslenou jednu až čtyři lopatky, které určují jejich obtížnost.
Z hnědé krabice vystupují vzhůru krtince, které přesně zapadnou do otvorů v kartonovém dílu louky. Když předtím osvobodíte z nitra krabice jak krtky, tak karty, vytvoříte tím hrací plán pro následující partii.
Pro začátečníky vyjměte z balíčku karet ty, které mají na rubu nakreslené čtyři lopatky a jsou tedy nejobtížnější. Všechny ostatní roztřiďte podle počtu lopatek a pořádně zamíchejte. Naskládejte je na sebe tak, aby karty s jednou lopatkou byly první, pak se dvěma a na závěr hry přišly ty nejobtížnější.
Hráči si každý vezmou nějaké dvojice krtků a zastrkají je do hracího plánu. Tak je vždy jeden z dvojice barevných krtků ukrytý v zemi a druhý je nahoře na stráži. Je na čase si rozdat první kartičku s úkolem, aby mohl hon na krtky vypuknout. Ale nebojte, nebudete jim nic dělat, jen jim trošku pomotáte hlavu a oni vám taky.
Když si prohlédnete svoji první kartu, kterou jste dostali, objevíte na ní několik barevných krtků. Abyste si tuto kartu mohli před sebe spokojeně položit jako splněnou, musíte splnit jednoduchý úkol – ukažte na světle právě tolik krtků, které jsou na kartě. Samozřejmě v odpovídajících barvách, takže pokud na kartičce máte dva červené a jednoho modrého, pak všichni ostatní modří a červení musí být schovaní v zemi. Od každé barvy jsou maximálně čtyři krtci.
V rámci jednoho tahu pak má každý tři pokusy, aby splnil svoji kartu nebo se k jejímu splnění alespoň přiblížil. Protože nevíte, jaké úkoly plní protivníci, musíte doufat, že vám vaše snažení nepokazí. I když splníte úkol někoho jiného při svém tahu, může ohlásit dokončení karty, až na něj přijde řada. Do té doby se samozřejmě situace může změnit a on svoji šanci propásne.
Jakmile obrátíte tři dvojice krtků (nebo méně) a nepodaří se vám splnit zadání, přechází šance na dalšího z protivníků, který má také tři otočení.
V průběhu svého tahu můžete splnit pouze jeden úkol. Ve chvíli, kdy splníte úkol (třeba po prvním otočení krtka) kartu ukážete soupeřům, abyste dokázali, že je opravdu splněná a doberete si nové zadání. Tím váš tah končí, tedy alespoň v základní variantě. Pokud chcete hru urychlit, můžete umožnit hráči dohrát i zbývající otáčecí tahy, ale pozor – zvyšuje se tím propast mezi lepšími a horšími hráči. Pro partii dospělých s dětmi tak tuto variantu nedoporučujeme.
Hráči se postupně propracují všemi třemi obtížnostmi karet. Právě počet lopatek na kartách určuje nejen obtížnost, ale také bodovou hodnotu. A hráč s největším součtem lopatek na konci partie se stává vítězem celé honby za krtky.
Jednoduchý princip Alexe nabízí překvapivě zajímavé situace. Úplný základ hry vychází samozřejmě z oblíbeného Pexesa, ale dodává mu zcela nový rozměr tím, že si musíte pamatovat nejen umístění, ale přímo dvojice barev.
Některé situace jsou složitější než jiné, což je dané pochopitelně tím, že na jednom políčku se nacházejí hned dva krtci různých barev. Pokud tedy potřebujete všechny červené, pak už nemůžete získat všechny od ostatních barev, protože jeden z nich číhá na druhé straně červeného.
Barvy jsou kombinované šikovně tak, aby žádný z krtků nebyl ve dvojici opakovaně, a tím vytváří šikovné hádanky, které jsou ve vyšších obtížnostech náročné nejen na paměť, ale také na schopnost kombinovat.
Herní systém s kartami je elegantně vymyšlený, protože v prvních kolech se hráči seznamují s rozmístěním krtků na hracím plánu. Podle toho jsou také úkoly jednodušší, ale jak se všichni začínají dobře orientovat, kde se který hrabáč v zemi ukrývá, tak přitvrdí i kartičky a obtížnost paradoxně ke konci hry ještě stoupá. Pokud vám budou připadat úkoly z první hromádky karet příliš jednoduché, můžete ji nahradit hromádkou se čtyřmi lopatami, která přináší opravdu vypečená zadání. Teprve tyto úkoly jsou opravdovou výzvou pro kombinační schopnosti hráčů všech věkových kategorií.
Alex je hrou určenou pro děti se základní znalostí počtů, mohou ji tedy hrát už od pěti let a i v tomto věku si u ní užijí spoustu legrace. Skvěle také funguje možnost upravit vyrovnanost hry mezi dospělými a dětmi. Doporučujeme snížit dospělým možnost otočení krtků na dva za tah. Tím dosáhnete vyrovnanější a napínavější hry, u které si nikdy nebudete jistí výsledkem ani s menšími dětmi.
Další variantou, kterou jsme úspěšně hráli při testování v redakci, je Výměna krtků. Při ní hráč po úspěšném splnění úkolu může prohodit krtka, který vedl k zisku karty za jednu další dvojici kdekoliv na hracím plánu. Tím se stává hra ještě náročnější.
Pro pokročilé hráče pak můžeme doporučit vyzkoušení varianty s otevřenými kartami zadání. Tak se musíte snažit nejen splnit svoje úkoly, ale také zabránit protivníkům v plnění jejich. Hra tím dostane mnohem větší strategický náboj a trochu z ní zmizí náhoda.
Ovšem i v oficiálních pravidlech najdeme jednu variantu, která přidává do partie ještě otáčení hracího plánu o devadesát stupňů. Nevěřili byste, jak taková drobná změna pravidel přidá na dezorientaci i zkušených krtčích hledačů.
Zpracování je jednoduché a pro tuto hru naprosto dostačující. Využití krabice jako hracího plánu je šikovné, protože jinak by šlo těžko vyřešit prostor pro krtka ukrytého v díře. Ilustrace jsou jednoduché a má je na svědomí Walter Pepperle.
Hře vládne náhoda, protože i hráč, který zdárně tipuje pozice krtků, může vyhrát. Navíc potřebujete štěstí při dobírání karet. Můžete totiž dostat za sebou třeba dvě podobné nebo takové, pro jejichž splnění se nemusíte ani moc snažit. Právě zamíchané karty ale zároveň zajišťují variabilitu každé hry.
Alex je jednoduchou hrou založenou na pamatovacím pexesovém principu. Přináší do žánru ale příjemnou novinku a neurazí nikoho. Můžete ji představit dětem, dospělým i prarodičům, všichni rychle pochytí herní princip a budou se bavit. Samozřejmě se stále jedná o dětskou hru, takže v ní převažuje náhoda nad strategií. Ale snažili jste se někdy opravdu chytit krtka? K tomu také potřebujete trochu štěstí…
Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gunter Baars |
Ilustrace | Walter Pepperle |
Vydavatel | Ravensburger, VAKKO |
Rok vydání | 2005 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 5 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Animals, Children's Game, Memory |
Mechanismy | Memory |
Rodina | Animals: Moles, Theme: Anthropomorphic Animals |
Alternativní názvy | Alex, Buddel Company, Mathias, Taupes Délire!, Up & Down, Кроты-Кладоискатели, 업 앤 다운 |
Více o hře.
+ cena
+ hrací plán součástí krabice
+ netradiční dvojice krtků
+ spousta možných variant hry
+ už od 5 let
+ asymetrický systém bodování
+ dvě obtížnosti
+ možnost vyrovnané hry dětí a dospělých
- základy v pexesu
- hráč může vyhrát i tipováním