Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Anachrony CZ – čas je jen relativní

anachrony-cz-13

Když se poprvé objevila naše budoucí já a pověděla nám, co nás za několik týdnů čeká, nastala panika. Zpočátku se to snažily vlády ututlat, ale byla jen otázka času, než se veřejnost tu strašnou zprávu dozvěděla. Konec světa tak, jak ho známe. Jen pár týdnů k dosažení všeho, co jste chtěli dosáhnout. Najednou se změnily všechny lidské hodnoty. Nejbohatší zmizeli tunelem do minulosti, aby se před nezvratnou budoucností ukryli. A nám zůstala jen možnost koukat nad hlavy a vyhlížet ohnivou čáru.

Kdo by to kdy řekl, že naši společnost nevyhladí bomby, ale meteorit. Stejně jako naše obrovské předchůdce. Předpovídá to trojice designerů Dávid Turczi, Richard Amann (Trickerion) a Viktor Peter. Hru připravili pod hlavičkou firmy Mindclash Games s cílem získat co největší podporu od fanoušků na serveru Kickstarter. To se jim také v roce 2016 podařilo a díky 4500 lidem a více než čtyřem stům tisícům dolarů vydali začátkem roku 2017 hru. Ta nejdříve putovala k těm, kdo ji podpořili, ale nyní se dostává i na pulty obchodů v České republice. Poděkovat za to můžeme společnost Albi, která připravila její kompletní lokalizaci.

První setkání s hrou Anachrony je už samo o sobě nezapomenutelné. Asi byste nečekali v případě obyčejného worker placementu tak obrovskou krabici. O to překvapivější je fakt, že celý prostor uvnitř je opravdu poctivě využitý. Jen se připravte na obrovskou porci vycvakávání. Archů je totiž záplava stejně jako výsledných žetonů.

anachrony-cz-19

Na začátku partie hráči mezi sebe rozloží velký herní plán (plný různých akčních oblastí), který zobrazuje hlavní město říše, jejíž klidný běh naruší zpráva z budoucnosti. Ještě předtím, než depeše dorazí, musí si každý z hráčů vybrat svoji frakci (a dostane její herní desku) a podle toho obdrží také startovní zdroje – suroviny (nejen materiály, ale i extrémně důležitou vodu), žetony požadavků, vědátory i obleky. To proto, že svět v budoucnosti není tak zelený a růžový, jako ho známe nyní. Lidé jsou uzavření v bezpečí svých vzdušných bublin a pro jakékoliv cestování potřebují exo-obleky. Dostanou také kartu sv ého vůdce se speciální schopností.

Kolem plánu připraví zásobu zbylých surovin i ostatních zdrojů. Na zakoupení budou čekat sady destiček budov, které rozdělí hráči na hromádky podle typu. Z každé pak odloží stranou jednu destičku, takže je nakonec v nabídce viditelných rovnou osm staveb. U dolního okraje pak z šipek vystaví časovou osu, která je rozdělena značkou katastrofy.

Každý tah začíná doplněním nabídky surovin a dělníků, které budou moci hráči pořídit pro svoje město. Poté ale už je na čase, aby (po vyhodnocení případných časových paradoxů) začali používat svoje exo-obleky. Na hráčském plánu pro to je určených šest políček, na které mohou rozmístit libovolný počet destiček obleků. První tři jsou zdarma, za každý v druhé řadě už je třeba zaplatit energetickým zdrojem. Všechny budou připraveny pro použití k cestě do hlavního města. Volná místa, která hráč neobsadí, mu ale přinesou cennou vodu.

anachrony-cz-15

Ještě než je ale hráči budou moci využít, mohou si přát něco z budoucnosti. Ve skutečnosti to ale je tak, že jejich budoucí já se rozhodly právě do tohoto okamžiku poslat nějaký zdroj. Hráč jej získá zdarma a musí dané místo na časové ose označit značkou daného předmětu. Někdy v budoucnosti (aby se vyhnuli paradoxu) se budou muset dané věci vzdát a poslat ji do minulosti.

Ale zpět do přítomnosti. Tady se předmět jen tak zjeví a lze jej okamžitě využívat. Třeba hned v následující akční fázi, kdy konečně hráči využijí svoje pracovníky. Ty se rozdělují podle schopností na vědce, inženýry a kravaťáky. Podle toho jsou jejich možnosti omezené jen na některé činnosti. Obecně mohou ale hráči (po vyslání v obleku do hlavního města) rekrutovat novou pracovní sílu, stavět budovy, zkoumat vynálezy nebo získávat suroviny. Za všechno se zde platí. Mnozí dělníci se navíc vrátí z cesty unavení a není možné je použít v následujícím kole, pokud jim nedodáte síly pomocí vody.

Budovy pak mají místo na hráčském plánu, kde zabírají podle svého typu konkrétní řádek. Po postavení nabídnou nová políčka pro využití zaměstnanců, kteří tak nemusí být posílaní pouze do města. Mohou pracovat i doma, což je levnější.

anachrony-cz-27

Tak hráči postupně vylepšují svoje základny s cílem získat co nejvíc vítězných bodů. Pro ty byly na začátku partie odhaleny karty úkolů a navíc má každý ještě svoje podmínky (které si může vybrat z dvou stran destičky). Jenže zatímco první část partie je klidná, po katastrofě se všechno změní. Najednou jsou políčka silnější, ale po jejich využití se nevratně zhroutí. Základna hráčů je také poškozena. Celý svět míří ke zkáze a všichni z města utíkají. Kam? Do města, které je zajímavější. A tak se snaží oba hráči být právě tím, kdo jich přetáhne nejvíce (a tím získá vyšší skóre).

Konec partie není úplně jistý. Hráči buď využijí a zablokují všechna akční políčka (a tím spustí předčasný závěr) nebo dokončí všechny zbývající kola. V jejich průběhu se budou muset vyrovnat s případnými paradoxy a dalšími důsledky hraní si s časem. Všichni si posčítají vítězné body podle společných i svých vlastních podmínek. Ten, kdo jich má nejvíce, se stává dominující mocností přetvořeného světa.

anachrony-cz-17

Lidé jsou rasa, kterou není tak snadné zničit. Ukazuje to i hra Anachrony, kde zdánlivě smrtící katastrofu lidé přežijí. Hlavní město padne, ale vlákno života pokračuje v jiných oblastech. A právě o záchranu lidí a největší nové město jde v partii v první řadě.

 

Jasně. Hra je to extrémně obtížná. Pokud nemáte rádi pocit, že se vám vaří mozek, pak si asi cestování časem naplno neužijete. Jenže i kdybyste to měli zkusit a prokousat se pravidly, určitě to za to stojí. Jen se připravte na pořádnou dávku přemýšlení a rozhodování. A to s sebou přináší i notnou dávku čekán na tah ostatních. Čím méně hráčů, tím kratší to čekání je. S více soupeři ale zase vynikne worker placement element, který je ale i ve dvou stále výborný.

anachrony-cz-10

V pravidlech je obrovská spousta krásně tematických detailů, které jsme nezmínili. Například zkoumání objevů s pomocí vědců. K jejich zisku potřebujete i trochu štěstí. Nebo geniální dělníci, kteří fungují jako žolíci a mohou dělat práci vědce, inženýra i kravaťáka. Drobným detailem jsou třeba i hromádky budov, které se postupně přerovnávají a tím udržují nabídku neustále zajímavou a novou.

Nejvýraznějším prvkem celé hry je ale rozhodně cestování časem a paradoxy. A tohle téma je zpracované naprosto precizně. Atmosféra ze hry čiší na všechny strany i navzdory tomu, že se jinak jedná o obyčejné vysílání dělníků. Jenže je tak chytře zaobalené, že vám to ani nebude tak připadat. Pokud tedy worker placement měl dostat druhý dech, pak Anachrony to rozhodně dokázalo!

anachrony-cz-31

 

Vyhnula se tedy hra všem možným problémům? Bohužel ne. První bod bychom mohli vnímat spíš jako vlastnost – délka partie se blíží dvěma hodinám. Příprava už ale opravdu trvá a vezme si dalších deset minut vašeho času. Výraznějším problémem je variabilita, kterou by měly zajišťovat budovy. Občas ale získáte pocit, že to prostě nestačí. Naštěstí hra je dostatečně kontaktní na to, aby se vyvíjela pokaždé trochu jinak a s tím pomohou také různé frakce a postavy se speciálními schopnostmi.

Zpracování už v základu je fantastické. Grafika, kostičky, všechno je tam. I navzdory vysoké komplexnosti jsou i pravidla velmi výstižná. A aby toho nebylo málo, můžete si pro Anachrony pořídit krásné figurky mechů, které dojem dovedou téměř k dokonalosti. Cena je ale 40 dolarů navíc k již tak vysoké pořizovací ceně. Bohužel některé žetonky jsou až příliš mrňavé.

anachrony-cz-29

 

Wow. Jiným citoslovcem se snad ani poslední odstavec začít nedá. Vůbec jsme to nečekali, ale Anachrony je hra, která nás očarovala. Možná to je naším velmi kladným vztahem ke sci-fi a obecně tématu cestování časem. Ale kdo by paradoxy a všechno, co k tomu patří, neměl rád? Ještě váháte? Budeme se k vám vracet každý den a opakovat to znovu: Kupte si Anachrony!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorDávid Turczi, Richard Amann, Viktor Peter
IlustraceVillő Farkas, László Fejes, Laslo Forgach, Márton Gyula Kiss, Péter Meszlényi
VydavatelMindclash Games, Albi, Albi Polska, CrowD Games, Engames, Games Warehouse, Grok Games, Korea Boardgames, Maldito Games, MYBG Co., Ltd., Quality Beast, Reflexshop, Skellig Games, Super Meeple, YOKA Games
Rok vydání2017
Počet hráčů1 - 4
Herní doba120
Minimální věk15 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(33 voters)
KategorieEconomic, Science Fiction
MechanismyContracts, Dice Rolling, End Game Bonuses, Solo / Solitaire Game, Turn Order: Claim Action, Variable Player Powers, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RozšířeníAnachrony: Classic Expansion Pack, Anachrony: Doomsday Enhancement Pack, Anachrony: Exosuit Commander Pack, Anachrony: Fractures of Time, Anachrony: Future Imperfect, Anachrony: Infinity Upgrade Pack Box, Anachrony: Promo Pack, Anachrony: The Board Game Spotlight Promos, Anachrony: The Secret Cabal 2019 Promo Cards, Anachrony: The Sentry Post
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Anachrony, Mechanism: Tableau Building, Misc: Made by Panda, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Post-Apocalyptic, Theme: Time Travel
Alternativní názvyAnachrony Essential Edition, Anachrony Grundspiel, Anachrony: Edição Essencial, Анахронность, アナクロニー, 时空乱序:精华版, 时空错乱, 時空亂序, 아나크로니

Více o hře.

Recenze: Anachrony CZ – čas je jen relativní
Ne, Anachrony není a nebude nejlepší hrou na trhu. Má drobné nedostatky, které jí v tom brání. Nebude ani hitem pro každého. Je opravdu komplexní a závislá na vašem názoru na sci-fi téma. Ale nic z toho nemění fakt, že my jsme si ji zamilovali! Hráči manipulují časem, prožívají opravdovou přípravu na konec světa a snaží se z toho vytěžit co nejvíce vítězných bodů. To všechno v nabídce možností, ze kterých se vám nejspíš v prvních partiích uvaří mozek. To všechno ale znamená, že v našich očích je Anachrony pecka!
Klady:

+ fantastické zpracování tématu
+ cestování časem
+ ohromná komplexita
+ kvalitní ve všech počtech
+ atmosféra
+ dvě velmi rozdílné části partie
Zápory:

- delší příprava (i celá partie)
- hromada drobných žetonů
- variabilita
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Magický labyrint – neviditelné bludiště