Slyšeli jste to taky? Možná, že záhrobí není jenom pohádka. Možná, že každá příšera, kterou pošlete na onen svět, se znovu vrátí. Silnější a plná touhy po pomstě. Ale tato skutečnost platí oběma směry. Vyzkoušel jsem to na sobě, takže to vím. Zemřel jsem, ale o pár minut později jsem zase mezi živými. V zemi mrtvých jsem uviděl náhrobky, které umožňují i smrtelníkovi nahlédnout pod pokličku skomírajícího života a na několik okamžiků propojit oba světy. Teď už vím, že po smrti je nový život.
Jako důkaz nám poslouží rozšíření hry Arcadia Quest s názvem Beyond the Grave. Autory zůstává čtveřice Eric M. Lang, Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Řady dvou ilustrátorů Andrea Cofrancesco a Mathieu Harlaut rozšířil ještě Nicolas Fructus. Jejich společný výtvor vyšel pod hlavičkou firem Spaghetti Western Games a také Cool Mini or Not. Hru pak nabízí v evropské distribuci firma Esdevium Games. Jedná se o novinku první poloviny roku 2015.
Beyond the Grave je rozšíření, které ustoupí velikostí původní hře jen, co se výšky krabice týká. Ale na víku opět vidíme skupinku nepřátel, tentokrát zelených nemrtvých. Ovšem uvnitř nás čekají všechny ty lahůdky, na které jsme si už zvykli. Je tu velká brožurka s novou kampaní a samozřejmě i arch pro zaznamenávání výsledků. Nemůže chybět trojice oboustranných herních plánů s novým prostředím.
Nové sady karet (hrdinů, příšer, úkolů i vylepšení a nově čtrnácti náhrobků s obrázky a textem) doplňuje čtyřiadvacet nových figurek. Pouze dvě z nich jsou hrdinové jménem Darryn a Chaz. Zbytek sestavy tvoří nepřátelé v čele s obrovským Dread Kingem. Postavičky jsou ale opět pečlivě uloženy v krabičkách a plastových insertech.
A o čem že vlastně Arcadia Quest je? V srdci se jedná o opravdu jednoduchou řežbu, ve které každý z hráčů ovládá jednoho svého hrdinu a snaží se s ním přežít. Mezi dobrodružstvími jej může vylepšovat, ale v jejich průběhu si jde se soupeři navzájem po krku. Právě ta kampaň je zásadní vlastností hry a spojuje jednotlivé partie do opravdového celku. Hra je plná příšer a bojů, které probíhají s využitím karet vlastností a především kostek. Motivace pro hráče, aby na sebe útočili, je velká a představuje odměny za vyřazení nepřátelských hrdinů. Smrt tu ale neznamená konec, protože hrdina se do další partie znovu vrátí. Vždy ale nakonec jde o splnění úkolů, které mají hráči společné a musí je dokončit jako první.
To všechno zůstává v platnosti i ve chvíli, kdy začneme hrát Beyond the Grave. To nabízí dostatečný počet nových úkolů, které se budou mísit napříč dobrodružstvími. Jsou tu jak úkoly hráčů proti prostředí, tak i ty mnohem důležitější podporující vzájemné souboje. Ty už ale známe a jsou to zabít modrého, červeného, zeleného nebo oranžového hrdinu. Hráči ale budou získávat i nějaké předměty, ale především zabíjet nějaké záludné nepřátele (Dr. Spider nebo třeba Frank).
Dvojice nových hrdinů je pánského pohlaví. Každý má svoji vlastní dovednost. Chaz dbá na svůj zevnějšek a bojuje lépe do té doby, dokud není vůbec zraněný. To ale obvykle moc dlouho netrvá. To Darryn naopak je nebezpečným soupeřem pro ty nepřátele, které ještě svými zbraněmi nikdo neškrábnul. Oba hrdinové jsou zajímaví a jejich figurky vypadají pěkně.
Nových nepřátel je dostatek a zaručují, že se nebudete nudit. Jedná se o nemrtvé, které není jednoduché zabít. Ale rozšíření především představuje novou obrovskou příšeru, kterou je Dread King. Jeho figurka zabírá celé jedno políčko mapy a žádný z hrdinů se s ním na něj nedostane, aby mohl zaútočit. Jeho obrovskému tělu ale nic nemůže stát v cestě, takže jakékoliv postavy vytlačí pryč z místa, kam vstoupí. Mezi protivníky se nově vstupují ze záhrobí také duchové. Jejich zařazení vyžaduje úpravu některých pravidel.
Celkově jsou příšery příjemným obohacením. Nové figurky i vlastnosti zaručují, že se nebudete při nové kampani nudit ani na chvilinku. Může za to také uhrančivý příběh, který je vyprávěn v celkových devíti kapitolách. Na začátku scénářů najdeme mapu, která jasně ukazuje propojení jednotlivých misí i jejich obtížnost. Hráči budou začínat na obvodu města Arcadia a teprve později se dostanou do nitra až k samotnému znesvěcenému mauzoleu (The Unholy Mausoleum).
Hlavním novým konceptem jsou ale náhrobky. Jejich karty jsou na začátku každého dobrodružství (v určitém počtu podle instrukcí) rozloženy na mapu. Jakmile se hráč ocitne na místě, kde se taková karta nachází, může ji za jeden pohybový bod odhalit a okamžitě provést její efekt. Ten jej obvykle potěší a mohou umožnit průchod do záhrobí, odkud hráč může ovlivňovat příšery na plánu, léčit je, posouvat, ale také škodit hráčům soupeře nebo naopak získat nějaké vybavení pro svého svěřence.
Možností je dost a vždy jsou náhodně rozesety po plánu. Právě tato náhodnost do partií vkládá další nepředvídatelný prvek. Hráči se často budou snažit dosáhnout místa s náhrobkem, protože pod ním tuší nějakou výhodu. Nabízí se tedy další věc, za kterou se budou všichni honit. Hra tak je ještě variabilnější.
Příšery ale přišly ze záhrobí a jejich dotek není nic příjemného. Často kontakt s nimi má za následek ne smrt napadeného, ale jeho nucený návrat na startovní políčko mapy. To se může hrdinovi stát i jako důsledek například karty náhrobku. Toto takzvané vypovězení (banishment) je novou dovedností, která zase posouvá možnosti manipulace se soupeřovými hrdiny o krok dál.
Součástí balení jsou také nové karty vylepšení. Ty vlastně stačí přimíchat mezi stávající a začít používat. Pro účely dobré vyváženosti hry ale pravidla doporučují odstranit na jejich úkor několik kopií karet starých. Navíc hra nabízí nové startovní vybavení – srp (sickle). Tuto novou zbraň dostane každý hráč do ruky, ale z celkové nabídky šesti startovních karet si může ponechat do začátku pouze pět dle své volby. A každá možnost výběru je krokem dobrým směrem.
Protože se jedná o rozšíření, kampaň samotná tomu odpovídá obtížností. Připravte se na to, že tohle nebude žádná procházka růžovým sadem. Noví nepřátelé jsou zajímavější a těžší. Duchové přidávají nové možnosti. Všechno to funguje skvěle a ještě lépe vypadá. A tentokrát konečně zase nemusíte utrácet jen za nové figurky, ale dostanete nový příběh, který vydrží řadu hodin (devět výprav po cca hodině) a dá se bez problémů opakovat.
Rozšíření Beyond the Grave nemá důvod něco zásadně měnit. Nenápadně rozvětvuje hru a přidává další prvky, které hráčům zaručí ještě bohatší a zajímavější zážitek. Hromada do detailu zpracovaných komponent a drobná vylepšení dělají z této krabice parádní volbu pro fanoušky původního Arcadia Questu.
<br><br>
Více o hře.
+ skvělé mechanismy vykázání a náhrobků
+ noví, těžší nepřátelé
+ devět nových scénářů
+ hromada nových lahůdek
+ nemění nic na skvělé hře
+ stále hratelné do hodiny
- vlastně to samé, jako původní hra (a je to vůbec zápor?)