Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Architecto – stavby na přání

Architecto - balení

Snili jste vždycky o tom, že budete architektem? Že postavíte něco naprosto unikátního, třeba knihovnu v podobě chobotnice? Ať už vás inspirovala práce pana Kaplického, jiného architekta nebo prostě jen vlastní fantazie, nyní si můžete potrénovat nejen svoje stavitelské schopnosti, ale také logické a prostorové uvažování, které k tomu potřebujete.

Na český trh přichází další logická řada, tentokrát od společnosti Fox Mind. A i tyto hry si můžeme zahrát s českými pravidly zásluhou firmy DITIPO, která je vydává v rámci svého klubu Zábavného učení. Jejím zástupcem v dnešní recenzi je hlavolam Architecto, který ovšem není prvním v naší recenzi. Už dříve jste si mohli přečíst recenzi na pěknou zvířecí hádanku Zoologic (recenze), která pochází také z dílny těchto dvou společností.

Architecto se ukrývá v nízké krabici obvyklého podlouhlého tvaru. Na jeho obalu je nakreslený obrázek jednoho z úkolů obsažených uvnitř – jedna strana takové malé pyramidy o čtyřech patrech. Když zvednete toto tmavě modré víko, najdete uvnitř především osmnáct stavebních dílků různých tvarů.

Architecto - průběh řešení

Základní tvary jsou zde zastoupeny vícekrát – kostička, obdélník a zkosený obdélník jsou v krabici dokonce čtyřikrát. Dva kulaté sloupy a dva trojúhelníky pak doplňuje jeden oblouk, do jehož vykrojené části snadno zapadne poslední půlkruhový dílek. Všechny tyto komponenty jsou vyrobené z lehkého plastu, který nemá žádné ostré hrany, takže je hra bez problémů vhodná do dětských rukou.

Druhou základní součástí celé krabice je brožura se zadáními. Ta obsahuje dohromady padesát úkolů rozdělených do šesti různých obtížností. Mezi obtížnostmi nejsou v zadání žádné grafické rozdíly, všechna zadání jsou nakreslené jednotnou oranžovou barvou, stejnou jako dílky. Obtížnost tak je pouze v využití kostek a složitosti výsledného tvaru.

V knížce samozřejmě najdete i zadání. Na nich je stavba provedena stejně, pouze dílky jsou odlišeny barevně, takže na první pohled poznáte, kde jste udělali chybu. Tedy pokud máte zkušenosti. Přesto se vyplatí začít pěkně od začátku, abyste si lépe zapamatovali tvary dílků a neskákat hned k obtížným úlohám. Hra vám tak také déle vydrží!

Architecto - vyřešený hlavolam

Když si tedy vyberete jedno ze zadání, položíte jeho obrázek před sebe. Pod ním je nakreslený seznam dílků, se kterými můžete v rámci této hádanky pracovat. Všechny ostatní dílky, které zde nejsou vyjmenované nebo počtem přesahují číslovku, dejte stranou, protože v tomto hlavolamu je nebudete potřebovat.

Nyní je vaším úkolem jednoduše a bez časového limitu napodobit stavbu, která je na obrázku. Pravidla to sice neříkají, ale samozřejmě strany, které na obrázku nejsou vidět, musí být plné a nesmí v nich být žádná mezera. Pro výsledek a úspěch je ale důležité, aby stavba odpovídala z úhlu, který je nakreslený v zadání.

Současně by vám samozřejmě měla stavba stát bez vašeho přičinění. Pouze v takovém případě lze úkol považovat za vyřešený. Na obrázku najdete u každé kostičky viditelné hrany, které působí dojmem, že na celou stavbu jsou použité pouze kostky o rozměru 1x1x1. Je to v místech, kde se kostky dotýkají jedna druhé. To však pochopitelně není pravda, protože tolik malých kostiček k dispozici nemáte. Od zadání se v této skutečnosti budete odlišovat. Na druhou stranu je to logický tah, protože jinak by vám zadání napovídalo, pozici některých dílků. Takto si musíte vše vymyslet sami.

Architecto - zadání

Jednotlivé obtížnosti jsou od sebe přehledně barevně oddělené – jak postupujete dál, mění se i barvy a zvyšuje náročnost úkolů. To neznamená, že byste nutně museli stavět složitější a větší stavby, jen se různí použití dílků.

Architekto je hra, která je založená na útoku na hráčovu představivost. Jen s prostorovým vnímáním a schopností vidět, jak budou kostičky vypadat, když je naskládáte zrovna takhle, můžete uspět. A to především v těžších úkolech.

Ty jednoduché vedou začátečníky pěkně postupně a představují jim různé možnosti, jak lze z jedněch tvarů vytvářet druhé. Pocit stavění je zde velice příjemný a přesvědčivý. Různé stavby mají známé tvary a budete tak stavět nejen sedačku, ale třeba také raketoplán.

Architecto - průběh řešení

Podle pravidel je doporučena hra od sedmi let. Je samozřejmě možné ji koupit i menšímu dítěti, které si z kostiček může pouze stavět svoje předměty a postupně se propracuje k řešení úkolů, až se s hrou více obeznámí.

Zařazení hry do Klubu Zábavného učení je logické. Tento hlavolam opravdu pomáhá dětem rozvíjet jejich kreativitu a schopnost najít v obrázku zadání logické souvislosti s tvary dostupných dílků. Právě to je asi největší poslání celého Architekta, ale pokročilé hádanky určitě mohou zkusit vyřešit i dospělí a možná budou překvapení, že to není tak jednoduché, jak to vypadá.

Architekto je hrou, která děti bude bavit. Každá stavebnice, ze které mohou vytvářet nové předměty, je zábava. Některé drobné principy nejsou na listu československých pravidel uvedené, ale většina vám dojde i tak. Pokud tedy hledáte něco víc než stavebnici, pak se nabízí právě Architecto.

Recenze: Architecto – stavby na přání
Architecto je prostorový hlavolam, ve kterém je úkolem hráče sestavit podle obrázku nějakou stavbu. Může to být budova nebo předmět, ale většina z nich má hranaté tvary. V zadání však nepoznáte, jak dát dílky dohromady, to musíte vymyslet sami. K dispozici máte pouze obrysy a jeden úhel pohledu. Zadání je dostatek a tvary jsou zajímavé. Jen v pravidlech nejsou jasně řečeny některé drobnosti potřebné k plnému pochopení hry. A cena je trochu vyšší, než jsme u podobných her zvyklí. Přesto je Architecto zajímavou volbou pro všechny, kteří rádi staví z kostek.
Klady:

+ kostky několika tvarů
+ zajímavé architektonické tvary
+ více úrovní zadání
+ trénuje prostorovou představivost
Zápory:

- nedostatky pravidel
- vyšší cena
2
Prozkoumávejte dál
Recenze: Sansi – karty všech barev