Východ slunce už se blíží! Pouze dnes je slunce v té ideální poloze. Včera jsem opouštěl naleziště v klidu. Všechno bylo připraveno na dnešní velkou událost, kdy by nám měl odraz paprsku slunce ukázat umístění tajné komory věnované bohyni Athéně. Když jsem ale dnes vešel do chrámu, věděl jsem hned, že něco není v pořádku. Hlava sochy, která slouží jako usměrňovač paprsku, byla pryč. Všichni lidé ji teď hledají, ale náš čas se krátí.
Dokážou archeologové odhalit jedno z největších tajemství všech dob? Můžete jim v tom pomoci. Právě takto důležitou roli vám na ramena pokládá nová logická hra od společnosti Albi, která se řadí do série her od firmy Popular Playthings. Hlavolam se jmenuje Athéna a řadí se vedle dalších logických her – Utopia (recenze) nebo Došel benzín (recenze) od stejných společností.
Poměrně velká krabice nabízí pohled na skupinku archeologů, kteří jsou ale na první pohled figurky. Samotná grafika vás tedy dovnitř nenaláká. Tu roli zde plní mnohem lépe samotná postavička, která na vás kouká malým průhledným okénkem. Všechen ostatní obsah krabice je ale zahalen tajemstvím, tak jej rozkryjme, jako by byl právě taková zaprášená hrobka.
Obsah je zajímavý a začíná u papírové krabičky, která obsahuje jednotlivé kartičky se zadáními, ale také brožurku s pravidly (česky a slovensky). Tatáž knížečka má uvnitř natištěná také řešení jednotlivých logických úkolů. Naštěstí mechanismus hry nedovoluje, aby vám jeden pohled pokazil zábavu, protože každé řešení obsahuje řadu pohybů a barevných šipek, na něž se musíte soustředit.
Barvy odpovídají postavičkám archeologů, kteří se na začátku mačkají v plastovém pytlíku a marně lapají po dechu. Než je osvobodíte, možná z nich bude jen další ozdoba Athéniny hrobky. Každá barva postaviček dělá něco jiného a ve výsledku je zde sedmnáct figurek (ve čtyřech barvách – kreslíř, průzkumník, fotograf a kopáč) a jeden osmnáctý s posláním – nese v rukou sochu, o které to všechno je.
Na dně krabice najdete ale ještě hnědý podstavec, který vytváří herní prostředí hrobky. S tím mu pomůže také šedé sloupořadí, které lehkce zapadne do strany podstavce. Ten je jinak protkaný různě rozloženými otvory, jejichž chaotické rozmístění získá smysl za chvilku.
Je na čase se vrátit ke kartám zadání, které ve skutečnosti současně slouží jako prostředí, ve kterém se budou vaše vykopávky odehrávat. Rozměrem odpovídají přesně obdélníku před sloupořadím, a jak je položíte, některé z otvorů zakryjete, zatímco jiné zůstanou dostupné. Každé zadání má řadu barevně odlišených míst propojených čarami. Nejdůležitější zůstává šedé kolečko, které představuje pozici pro Athénu.
Neméně důležitá je ale číslovka v levém dolním rohu, která označuje pořadí samotného zadání a také její obtížnost. Úkoly nejsou rozdělené do obtížností, jak jsme zvyklí. Místo toho obtížnost stoupá postupně a ne skokově nebo třeba se zjednodušeným zadáním v prvních několika hlavolamech.
Jakmile si řešitel vybral zadání, se kterým chce změřit svoje síly, položí kartu na naleziště. Podle orámovaných koleček si vezme postavičky archeologů a dodržujíc barvu kolem otvorů je rozmístí na herní plán. Místa bez barevného rámu zůstanou prázdná, zatímco střídavě šedo-hnědé pole je určené pro hlavního archeologa s vrchním dílem sochy a šedé pro samostatný plastový podstavec sochy. Po rozestavení figurek je vše připraveno a může začít samotné luštění.
Samotné průběh snažení je naprosto jasný. Figurky se mohou pohybovat pouze po cestách, které odpovídají jejich barvě a vždy mohou provést krok vpřed pouze na místo, které neblokuje jiný archeolog. Chytrým přesouváním postaviček sem a tam si nakonec uvolní řešitel cestu pro hlavní postavičku a donese sochu na podstavec. Teprve ve chvíli, kdy dojde na cílové pole, může si hráč oddychnout, že vše stihl včas.
Athéna je klasickou pohybovou hrou, která na první pohled vypadá jednoduše. Stačí jen sledovat a kombinovat barvy figurek s povolenou drahou na kartě zadání. Ale už v některých z prvních úkolů začnete tušit, že kličkování se sochou nebude úplně snadné. Padesátka hlavolamů se tak sice může zdát jako málo, ale vzhledem k náročnosti pozdějších úkolů (pouze s přidáním většího počtu archeologů na naleziště) je to dostatek.
Právě nárůst figurek až k závěrečnému padesátému úkolu s devíti postavičkami je za stále složitějším řešením. Například úloha číslo 49 vyžaduje celých 104 pohybů, než všechno zapadne na svoje místo. Zní to možná bláznivě, ale je to neuvěřitelná výzva, při které není jednoduché neudělat chybu. Poslední desítka úkolů tak je opravdu jen pro odvážné.
Díky lemům kolem kruhů je snadné hlavolam vrátit do původního stavu. To je důležité, protože při takovýchto pohybových hrách má každý krok důležitý vliv. Luštitelé se tak budou často po omylu chtít vrátit až na začátek, protože nedokážou zpětně sledovat svoje kroky. Vzhledem k této obtížnosti se ale rozhodně nejedná o dobrou volbu pro netrpělivé řešitele.
Svým mechanismem nepřináší nic nového, tady se tedy jedná rozhodně o průměr. Jako největší problém ale vidíme její zařazení a doporučení od osmi let. Tady všechno funguje v prvních deseti úkolech, později ale i desetileté děti často marně hledají řešení a odkládají ji s frustrací. Tahle hra je tak vhodnější především pro starší (nebo dospělé) luštitele, kterým poskytne zábavu na dlouhou dobu.
Zpracování s plastovými figurkami je pěkné, ačkoliv nejsou tak detailní jak by mohly být. Celkový dojem z rozloženého hlavolamu je ale velmi pozitivní. Navíc potěší, že každá kartička má svoji vlastní grafiku a kreslené různé vykopávky, čímž vytváří pro logickou hru příjemnou atmosféru.
Při archeologii se zvedá spousta prachu a písku, který hrozí, že se pod ním tato hra ztratí. Naštěstí se na hlavolam Athéna nebude prášit a nebude ležet ladem dalších několik tisíc let, než se k ní zase někdo posadí. Tedy alespoň pokud patříte mezi lidi, kteří mají rádi výzvy.
+ opravdu vysoká obtížnost posledních úkolů
+ plastové figurky
+ velké kartičky zadání s rozdílným vzhledem
+ obtížnost se zvyšuje postupně
+ snadno vrátíte úkol do původního stavu
+ řešení ve zvláštní brožuře
- věkové doporučení neodpovídá skutečnosti
- vysoká obtížnost může někoho odradit