Hvězdice ví od malička, že má pět nožiček. Její rodiče ji nutili počítat. A to je dobře, protože matematika je na dně oceánu důležitá k přežití. Možná to vypadá trochu bláznivě, ale když si umíte spravedlivě rozdělit kořist nebo spočítat zuby žraloka. Jenže pod mořem je na počty mnohem méně času, takže kromě matematických znalostí potřebujete také rychlost.
A počítání je potřeba i pro zajíce, aby věděli, že jsou právě tři. Tolik jich mají ve znaku ve firmě Drei Hasen in der Abendsonne, pod jejichž hlavičkou vyšla hra Auf Zack! Zatímco její vznik se datuje až do roku 2003 (Drei Magier Spiele, v roce 2014 vyšla reedice. Autoři zůstávají samozřejmě stejní a jsou to Kirsten Becker a Jens-Peter Schliemann.
Právě tu rychlost v počtech má za úkol hra prověřit. Najdeme ji v modré krabičce, která je mírně větší a její víko je posázené obrázky očíslovaných žetonů. Tyto žluté kameny s číslicemi i počtem puntíků jsou tím prvním, co hráči ze dna vyloví. Ale zatím je položí stranou, protože do začátku potřebují čtvercové destičky s obrázky podmořských živočichů. Těch je na ploše vždy směstnaný jiný počet a hráči je po zamíchání náhodně rozmístí na stůl. Teprve poté na libovolná místa rozmístí kameny a to číslicemi nahoru, aby je všichni viděli.
Jeden z hráčů na sebe vezme tíhu prvního kola a otočí libovolné dvě destičky. Pokud je na nich stejný motiv, musí hráči okamžitě spočítat celkový výskyt prvků na těchto shodných destičkách. Ale to už dávno počítají všichni, kdo u stolu sedí. A všichni se pokusí co nejrychleji chytit žlutý kámen se správnou odpovědí. Ovšem pouze ten, komu se to podaří, si může dané otočené destičky vzít do ruky.
Naopak pokud se na stole neobjeví dvě destičky se stejným motivem, zůstanou ty otočené ležet obrázkem vzhůru a je řada na dalším obraceči. Hráči tedy poctivě hlídají otáčené destičky, počítají a loví očíslované kameny. Kámen se vrátí zpět na plán (kamkoliv) a partie pokračuje sbíráním destiček, dokud ještě zbývá nějaké dílky rozdělit. Poté už si hráči sečtou počet párů a ten, kdo jich nasbíral nejvíce, může slavit vítězství.
Auf Zack! je vlastně jednoduchá postřehová hra. Na její omluvu ale hovoří rok vzniku, protože v tu chvíli patřila určitě mezi první s tímto mechanismem. Hráči budou potřebovat k úspěchu hodně dobrý postřeh. Jenže než mohou vystřelit ruku po kameni, musí správně identifikovat pár, spočítat jeho prvky a teprve poté najít kámen s odpovídajícím číslem.
Hráč na tahu je v nevýhodě. Otáčí destičky, takže se musí soustředit na více činností, zatímco jeho soupeři koukají pouze na obrázky, které se objeví. Postupem času to je ještě obtížnější, protože destiček je otočeno rovnou více a najít případný pár není otázkou jednoho pohledu. Hráči musí mít přehled a reagovat opravdu rychle.
V důsledku je to všechno docela dost náhodné. Často rozhoduje pouze vzdálenost hráče ke kameni, takže pokud to má někdo (byť i o pár centimetrů) blíž, má prostě výhodu. A tady už je štěstí opravdu potřeba.
Auf Zack! je určeno ale především dětem. To proto, že počítání je tu ústředním motivem. Veškeré učení je podpořeno použitím hned dvou prvků – číslice a počet puntíků na obvodu. Tak usnadní dětem jejich učení. Navíc samotné ilustrace přírody jsou jednoduché, ale pěkné. Hra je krásně barevná, což je určitě třeba ocenit.
Partie je velice rychlá, protože páry se objevují stále nové a nové a hráčům se jejich sbírka rozrůstá. Díky tomu se celý souboj odehraje během nějakých patnácti minut. Čím více protivníků se jí zúčastní, tím je všechno vyrovnanější a napínavější. Každé kolo s pěti maximálními soupeři je prostě mnohem chaotičtější, zatímco ve dvou máte pocit klidu. Stačí být rychlejší než jeden další.
Auf Zack! je hrou opravdu jednoduchou. Jde prostě o reakce a počítání. Celému tomu ovšem předchází otáčení destiček, které může vytvořit pár. Ale ten se hráči chytit nesnaží. Místo toho jdou po kameni, který odpovídá součtu obou dílků. Je snadné udělat chybu, která je potrestaná pouze ztrátou kola.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kirsten Becker, Jens-Peter Schliemann |
Ilustrace | Kirsten Becker, Jens-Peter Schliemann |
Vydavatel | Drei Hasen in der Abendsonne, Drei Magier Spiele, OPEN'N PLAY, Swan Panasia Co., Ltd. |
Rok vydání | 2003 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 5 and up |
Kategorie | Children's Game, Number |
Alternativní názvy | 抓得妙, 메모리치 |
Více o hře.
+ jednoduchá barevná grafika
+ volně rozložené kameny součtů
+ výborné jako výuková pomůcka
+ rychlá herní doba
+ od šesti let
- náhoda
- dnes v konkurenci to nebude mít jednoduché