Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Aztlán – potomci zvířecích bohů

Aztlán - balení

Každý národ má svoje božstva. Nezáleží teď na jejich počtu ani vzhledu, protože všichni mají za úkol dohlížet nad světem, jeho spravedlností a přinést lidem štěstí. Pokud ne za života, tak alespoň v době posledního odpočinku. Ať už to je Manitú, Mohammed nebo někdo jiný, všichni nejspíš vypadají stejně a jsou tváří jednoho boha.

Ale co taková božstva, která na sebe berou podobu zvířat? Ty mají nejspíš základ v divoké přírodě, ve které žijí kmeny, jež je uctívají. Neobvykle dlouho žijící puma velkého vzrůstu s jinou barvou očí je božstvem, které se vyplatí uctívat. Jen není jisté, že si vás zítra nedá k snídani..

V zemi Aztlán jsou tato zvířata posvátná a ochraňují lidi. Jenže před hněvem bohů je neochrání, a proto jste tu vy. Stejnojmenná desková hra Aztlán k nám přichází z dílny vydavatelství ARES Games. Vyšla na sklonku roku 2012 a jejím autorem je oblíbený designér jednodušších her Leo Colovini (například Atlantis – recenze, Cartagena – recenze, Go West – recenze). Ilustrace zpracoval Drew Baker a dodal hře opravdu pěknou a mystickou atmosféru aztéckého světa.

Aztlán - připravená hra

Tentokrát však autor zavítal do světa větších a trochu komplexnějších deskových her, jak se už brzy přesvědčíme. Ale ona už leccos naznačuje svými rozměry samotná krabice, ve které se celý svět Aztlánu ukrývá.

V její horní části najdete pochopitelně složený velký herní plán. Na jeho povrchu jsou natištěná teritoria, o která se všechny rody neustále přetahují. Ačkoliv jsou lidé Aztlánu v jádru mírumilovní, občas musí sáhnout po sekeře a oštěpu, aby ubránili svoje domovy nebo rozšířili pastviny o kousek dál.

Na mapě je 30 takových oblastí, každá hraničící s jinými. Od sebe je snadno poznáte, protože mají rozdílný povrch – někde jsou lesy, jinde skály, luka nebo pouště. Celý svět je uzavřen do kruhového tvaru a v lemu pak je šikovně a výtečně designérsky ukrytá bodovací škála. Rohy jsou pokryty krásnými grafickými symboly, ale také na sobě mají další dvě stupnice – jednu pro pořadí a druhou pro sledování času.

Aztlán - připravená hra

K hernímu plánu nerozlučně patří jeho obyvatelé. S úsměvem a radostí objevíte 30 stylových figurek v každé ze čtyř hráčských barev. To nám dává dohromady velice zajímavých 120 postaviček, které se budou procházet po zemi a bojovat za vás. A když už jsme u těch figurek – každý hráč dostane také jednu svoji pyramidu, rozdělenou na dvě části. Její spodní část používá ke sledování vítězných bodů a ve chvíli, kdy oběhne celý okruh a překročí hranici sta bodů, položí na ni špičku na znamení, že je už v druhém okruhu. Elegantní a velice stylové řešení.

Ve výpisu nám chybí už jen karty. Těch je dohromady 54. Podle zadní strany z hromádky oddělíte 24 karet síly, které mají na zadní straně symboly v barvách hráčů. Každý zde má nakreslený portrét svého zvířecího boha a ochránce v jedné osobě.

Každý rod dostane šest karet, na kterých jsou napsaná čísla od čtyřky do devítky. Krom toho najdete na kartách nahoře a dole ještě další čísla a symboly. Ve spodní části je hodnota karty ve vítězných bodech. V levém horním rohu je zopakovaná síla karty (velké číslo uprostřed), ale především symbol terénu, ke kterému karta patří.

Aztlán - rozehraná hra

Zbývající třicítku tvoří karty prosperity. Jedná se o karty výhod, které můžete v průběhu partie získat a využívat je pak ve svůj prospěch. Na každé z nich najdete symbol fáze, ve které ji lze hrát, tematický obrázek a pochopitelně textový popis jejích schopností.

Partie se odehrává v průběhu pěti věků. Každý z nich zahajuje přípravná fáze, která zahrnuje posunutí ukazatele kol a vybrání prostředků, které budou v průběhu kola použité. Jedná se především o kartu síly, kterou budete chtít v kole použít (a položíte ji na stůl číslem dolů, takže nikdo neví, jakou máte) a dále také o předepsaný počet zástupců kmene. Jejich množství závisí na aktuálním věku, v němž se partie nachází, ale také na počtu hráčů v partii a pohybuje se od osmi na začátku partie tří hráčů až po tři pro pátý věk partie čtyř. Z toho jistě usoudíte snadno, že číslo se s ubíhajícím časem snižuje.

Další na řadě už je fáze vývoje, ve které hráči pokládají a přesunují svoje zastánce po herním plánu. S pohybem začíná hráč, který má nejvíc vítězných bodů. Díky tomu mají hráči s menším skóre možnost reagovat na jeho akce.

Aztlán - rozehraná hra

Postupně každý z hráčů položí jednu svoji novou figurku na herní plán. Lze ji postavit bez jakýchkoliv omezení do jakékoliv oblasti, nijak při tom nezáleží, jestli už zde jsou jiné figurky nebo ne. Jediné místo, které nelze využít, jsou jezera, která jsou ale vyjmuta z celé hry a slouží pouze jako oddělovače teritorií. V průběhu této fáze položíte postupně všechny svoje svěřence, které jste na začátku věku dostali do zásoby.

Hned po položení nového aztéka může hráč jednoho ze svých svěřenců posunout z jedné oblasti do druhé, sousední. Opět zde neplatí žádná omezení, takže pokud spolu dvě místa sousedí, můžete mezi nimi cestovat. Díky pohybu se v lokalitách mění převahy, které jsou důležité v další fázi, a tou je konflikt.

Jednotlivé rody svedou bitvu o všechny pozemky, na kterých se nachází zástupci více než jednoho kmene. V každém místě, kde dochází ke sváru, musí všechny strany určit nejdříve svoji sílu. Zde přichází k užitku karta síly, kterou jste vybrali na začátku kola a nyní ji odhalíte. Nyní už ji změnit nemůžete. Vaše síla se rovná číslu na této kartě vynásobenému počtem vašich zastánců na vyhodnocovaném území.

Aztlán - detail herního plánu

Vítěz konfliktu může sám rozhodnout, jakým způsobem chce soužití kmenů v jedné oblasti řešit. Na výběr jsou dva způsoby – bitva nebo koexistence. Výsledek válečného řešení je jednoduchý – všechny nepřátelské figurky (ostatních hráčů, kteří prohráli a mají zde svoje zastánce) jsou z teritoria odstraněny a vráceny svému majiteli.

Zajímavá a lákavá pro hráče je ovšem i druhá možnost. Za svoji dobrosrdečnost dostane odměnu – jednu kartu prosperity, která mu přinese výhody v dalším průběhu partie. Jejich důsledky jsou různé – například mírové řešení konfliktu, který by jinak vyhladil váš kmen, vítězné body za některé oblasti nebo propojit dvě oblasti za pomoci jezera, které je mezi nimi.

Poslední fází kola je bodování. Odměnu v podobě vítězných bodů ale dostáváte ne za jednotlivá území, ale za domény, do kterých se vám je podařilo pomocí vašich mužů spojit. Takové domény tedy často zahrnují více než jedno území, která spolu sousedí a obsahují alespoň jednoho člena vašeho kmene. V tuto chvíli nezáleží na tom, jestli zde máte většinu nebo ne.

Aztlán - rozehraná hra

Dostanete jeden bod za každé teritorium v takové doméně. Plus odměnu za každé území odpovídající povrchem vaší zvolené kartě síly. Body zde narůstají velmi prudce se zvyšujícím se počtem sousedících území (1-4-9-16-25-36). Ovšem není jednoduché takovou doménu vytvořit, protože podobná území nejsou hned vedle sebe.

Hra pak pokračuje dalším kolem, na jehož začátku si všichni vezmou nové figurky a vyberou další ze zbývajících karet síly. Partie pak končí v pátém věku. Ke svému stávajícímu součtu si hráči přičtou body za zbývající karty síly a také za nepoužité karty prosperity. Ten z hráčů, který nastřádal nejvíce bodů, je králem Aztéků.

Aztlán může na první pohled vypadat jako jednoduchá hra a ve své podstatě opravdu je. Její průběh je naprosto jednoduchý a vysvětlíte ji bez problémů i naprostému začátečníkovi. Současně ale nabízí dostatek manévrovacího prostoru a možností na to, aby udržela pozornost i pokročilejších hráčů.

Aztlán - karty

V celé hře jde pouze a jen o kontrolu oblastí. V každém kole přidáváte na plán pevně dané množství jednotek, které můžete libovolně přesouvat do sousedních lokací a vytvářet tak napínavé situace. Všechno ale rozhodují karty síly, které hrajete na začátku kola a které vám mohou otevřít cestu k velkému bodovému zisku na konci kola.

Každé kolo je plné blafování a snahy zjistit, jakou kartu síly soupeř zahrál. Nikdy nemůžete mít jistotu, že v daném konfliktu uspějete, dokud není pozdě. Ve chvíli, kdy jsou karty odhalené, už nemůžete změnit žádné rozestavení sil. Jenže tahle dedukce vytváří výtečnou atmosféru nepřátelství a je opravdovým srdcem Aztlánu. Díky nim si tuhle hru zamilujete.

A pak vám Aztlán zlomí srdce. Koho za to obviníte? Karty prosperity. Ty jsou opravdu silné a mohou zcela otočit výsledek bitvy. A zkazit vaše pečlivě naplánované akce. Promysleli jste všechno do nejmenšího detailu a máte zaděláno na vítězství v důležité lokaci? Ještě není nic jisté, pokud má soupeř kartu Great Tlatoani, která výsledek zcela otočí a vás naštve.

Aztlán - rozehraná hra

Aztlán na krabici uvádí dva až čtyři hráči. Hra není pro duel stavěná a vyžaduje výrazné úpravy pravidel popsané na konci návodu. Protivníci zde neovládají samotné klany, ale místo toho se snaží získat body při kličkování mezi kontrolou jednoho a druhého klanu. To se bohužel pere s elegantní čistotou mechanismů Aztlánu a není zdaleka tak zábavnou verzí, jak by se mohlo zdát.

Grafika světa nám připomíná neostré flíčky ze Sheeplandu (recenze). Mapa by si určitě zasloužila trochu více detailu. Kartám síly vévodí číslovka, ale vše vynahrazují karty prosperity a také grafické ztvárnění okolí kulatého aztéckého světa na plánu. Samostatnou kapitolou pak je hromada figurek a dvoupatrové pyramidy pro sledování skóre.

Jenže figurky jsou dost velké a občas se vám stane, že se prostě v partii čtyř hráčů do oblasti nevejdou. To pak činí hru nepříjemně nepřehlednou a kazí dojem z jinak opravdu krásně zpracované hry.

Aztlán - karty

Aztlán je kouzelnou hrou. Jednoduchá a náročná současně. Přístupná všem a přitom dostatečně zajímavá pro pravidelné hráče. Ačkoliv se jí nevyhnuly malé zaškobrtnutí, podařilo se Leo Colovinimu vytvořit opravdu výtečnou hru o dobývání území, která se právem řadí mezi nejzajímavější hry loňského roku.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorLeo Colovini
IlustraceDrew Baker, Peter Gifford, Matteo Macchi
VydavatelAres Games, Heidelberger Spieleverlag, Red Glove
Rok vydání2012
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(4 voters)
KategorieAncient, Civilization, Fighting
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Simultaneous Action Selection
RodinaComponents: Miniatures, Country: Mexico, Theme: Aztecs

Více o hře.

Recenze: Aztlán – potomci zvířecích bohů
Aztlán je hrou ze světa aztéků, ve které se snažíte získat nadvládu nad sousedními územími a vytvořit tak co největší oblast pod vaší kontrolou. K tomu používáte slábnoucí příliv vojáků, kteří se ve vašem jménu bezhlavě vrhají do bojů na všech myslitelných terénech. Hráči mohou kromě vysílání nových mužů také přesouvat svoje síly na mapě. Rozhodující vliv na výsledek hry mají konflikty, které se odehrají na každém území, kde se nachází jednotky více klanů. Síla kmene je určena počtem jednotek vynásobeným kartou síly, kterou si hráč vybírá na začátku každého kola. To je ještě před přesunem vojsk, což přináší těžká rozhodnutí, ale také velký prostor pro blafování. Hra v této fázi exceluje, ale jen do chvíle, než získáte nějaké karty prosperity. Ty jsou příliš silné a dokážou zvrátit plány a otočit výsledek jasné bitvy, což není v souladu s pojetím hry. Partii si užijete výborně ve třech a čtyřech hráčích, varianta pro dva není zdaleka tak zábavná. Pokud vyřadíte ze hry karty prosperity, pak dostanete v Aztlánu skvělou hru opravdu hodnou pozornosti. Přitom zůstává jednoduchou a otevřenou i pro začátečníky. Aztlán určitě stojí alespoň za zkoušku..
Klady:

+ napínavá a jednoduchá převahová hra
+ hráči bojují s pomocí na začátku kola zvolených karet síly
+ velký podíl blafování
+ hromada figurek
+ máte na výběr dva výsledky vítězného konfliktu
+ dvoupatrové pyramidy k evidování bodů
+ území musíte obsazovat s rozmyslem, protože pro bodování je důležité, aby sousedily
Zápory:

- nezajímavá hra pro dva
- karty prosperity jsou příliš silné
- území jsou občas malá nebo figurky moc velké
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hobiti aneb jak žijí hrdinové z Pána prstenů