Proč jsem se kdy hlásil do gobliní armády? Myslel jsem si, že budeme vraždit lidi a tancovat na jejich kostech. Místo toho tu běháme jako blázni a v rukou nám tikají bomby. Každou chvilku někomu jedna z nich vybuchne a my zbývající to musíme uklízet. Ještě že předák je nekromant, který nás vždycky dokáže dát dohromady, ať se stane cokoliv.
O demontáži bomb a snaze o zjištění, jak fungují, vypráví desková hra Big Badaboom. Hru vytvořila společnost Gigantoskop, ale především skupina autorů Daneil Ahlm, Christoffer Krämer a Johan Solomonsson. O ilustrace se v roce 2012, kdy hra vyšla, postarali Jesper Moberg a Peter Svärd.
Hra všechny zaujme hned na první pohled, protože všechny její komponenty se ukrývají ve velké černé bombě. Z její špičky dokonce trčí doutnák. A po rozšroubování na dvě části se hráči dostanou do přihrádky, kde jsou ukryté karty i plastové žetonky. Mezi kartami vytřídí hráči deset bomb a stejný počet mechanismů. Tyto karty vytvoří balíčky, zatímco zbytek karet seskupí do jedné hromádky, ze které každý z účastníků dostane čtyři karty, zatímco zbytek položí obrázkem nahoru do středu herní plochy. Na začátku také odhalí horní kartu bomby a podle pokynů sestaví z karet mechanismů jednu celou bombu otevřeně na stole.
V tahu má vždy jeden z hráčů v ruce bombu, a pokud je vše v pořádku, bomba není odjištěná, pak může dobrat do ruky jednu kartu z balíčku. Poté je na čase, aby se do průběhu zapojili úplně všichni hráči, protože mají možnost zahrát jednu svoji kartu z ruky. Tím mohou zcela ovlivnit další průběh a bomba v ten okamžik může změnit svého majitele, vybuchnout nebo alespoň prohodit mechanismy uvnitř.
Pokud se tak nestane, pak dostane hráč možnost se trochu povrtat v bombě. To znamená, že hráči vymění jednu kartu z ruky s obsahem bomby. Pokud se uvnitř bomby nenachází žádný mechanismus (jiné karty však mohou!), pak se považuje za odjištěnou a nebezpečnou a naopak.
Poté hráči mají znovu šanci reagovat na vývoj novým hraním karet a znovu tak libovolně pozměnit průběh i držitele bomby. Pokud hráč dostal bombu bezpečnou, pak je všechno v pořádku, i kdyby ji odjistil. Naopak v případě, že už bombu dostal odjištěnou a nepodařilo se mu do ní vložit novou kartu mechanismu, pak právě došlo k výbuchu! Obvykle bomba zabije pouze jejího majitele, ale mohou to pozměnit karty uvnitř.
Kdyby hráč měl být zasažen nějakým výbuchem, musí mít zahranou kartu jako ochranu. V případě, že nic takového pod svojí kontrolou nemá, je okamžitě a bez otázek hráč výbuchem zabit. Poté bomba mění majitele ve směru hodinových ručiček a partie pokračuje.
Ovšem celá partie se točí kolem výbuchů, protože pouze tak mohou hráči získat zlaťáky. Ty obdrží za přežití výbuchu, držení bomby, když se tak stane nebo za tajný úkol z vyložené karty. Právě tyto mince se všichni snaží sbírat, protože i zabitý goblin se ihned vrací do partie zpět s novými čtyřmi kartami v ruce. První, kdo získá deset mincí do svého držení, se stává vítězem.
Big Badaboom je bláznivou výbušnou hrou, ve které si hráči podávají bombu sem a tam. Jenže bohužel to soustředění na šílenost je přehnané a herní průběh je touto snahou velmi výrazně poznamenaný.
Průběh hry totiž pak nevypadá jinak než pohazování si bomby mezi hráči bez jakéhokoliv smyslu nebo pozitivního dojmu. Těch je celkově poskrovnu. Hra sice má dobrou myšlenku, ale je prostě hloupá svým průběhem a ke všemu tomu ještě opravdu výjimečně náhodná. Takhle bohužel úspěšná party hra nevypadá.
Jediné, čím celkový dojem napravuje, je samotné zpracování. Ilustrace jsou vtipné a celé téma goblinů vrtajících se v bombách je výborné. Bohužel to nestačí. Možná se jedná o drobné chyby v designu, které by hru dokázaly posunout jinam. Efekty karet jsou zábavné, všechno to je opravdu výjimečně konfliktní, ale příliš, příliš nepředvídatelné.
Díky neustálým přerušením navíc partie neplyne nijak bezproblémově a hráči pořád řeší nějaké změny a nové situace. To má také za následek, že partie trvá úmorných 45 minut, které jsou na takto koncipovanou hru prostě nemyslitelné. Hra je samozřejmě zajímavější ve vyšším počtu, ale tady je opravdu jednooký mezi slepými králem.
Big Badaboom je pro nás velkým zklamáním. Z moc pěkného zpracování a nadějné party hry se vyklubal nudný a čistě náhodný počin, který asi nenajde svoje fanoušky. Na trhu je mnoho lepších party her a to i pro ty, kteří mají rádi chaos a nepředvídatelnost. Tady jí je příliš a celý průběh prostě není zábavný. Big Badaboom vám bouchne v ruce ještě dřív, než začnete hrát.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Daniel Ahlm, Christoffer Krämer, Johan Salomonsson |
Ilustrace | Jesper Moberg, Peter Svärd |
Vydavatel | Gigantoskop |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Humor |
Více o hře.
+ téma
+ ilustrace
- hratelnost chybí
- příliš chaotické a náhodné
- hra je moc dlouhá