Z oběžné dráhy to vypadalo jako další planeta porostlá trávou a stromy, se sněhem na polárních špičkách, ale bez života, který hledáme. Bez stvoření, které se pohybují, pasou se a loví. Přesto jsme neodlétli. Něco mi říkalo, že bychom se měli podívat na povrch a už při přistání se mi zazdálo, že jsem zahlédnul pohyb. A jen o několik minut později jsem spatřil stvoření, z jehož velikosti se tajil dech. V tu chvíli jsem věděl, že tohle je planeta, kterou jsme hledali.
Bohužel několik konkurenčních výprav zachytilo vaše nadšené volání, takže ve hře Big Monster nebude všechno jen o poklidném průzkumu. Vytvořil ji Dimitri Perrier a o ilustrace se postaral Ivan Nikulin. Hra vyšla v produkci společnosti Skellig Games a všem hráčům u nás jej až pod nos v češtině naservírovala teprve nedávno nová distribuční společnost Board Bros.
Už na víku vidíme rovnou celou planetu a některé z jejích obyvatel, které na ní sedí. Uvnitř hráči najdou kruhový herní plán rozdělený na řadu částí a terénů. Ty jsou pokryté kolečky pozic. Plán má dvě strany a hráči si zvolí jednu z nich podle vybrané varianty. Tou stěžejní je týmový mód, kterým se budeme také zabývat v dalším popisu, a ve kterém dvojice hráčů (dvě nebo tři) změří svoji sehranost.
Každá kruhová lokace na mapě světa dostane trojici žetonů, a to do tvaru pyramidy tak, aby byly všechny viditelné. Ve spodním patře jsou tak dva žetony pro týmový úkol a nahoře jeden úkol individuální. Dohromady se žetony skládají z těch základních, které se opakují pokaždé a volitelných, které přidávají specifické bonusy.
Vedle plánu umístí hráči při přípravě rozdělené dílky mutace, které zobrazují řadu oblud, do čtyř hromádek po šesti exemplářích. Každý z hráčů pak dostane jednoho průzkumníka (vybírá si ze dvou dílků), zatímco ten nepoužitý položí poblíž plánu. Tyto desky představují lodě hráčů, které jsou nyní zaplněny každá jednou náhodně sestavenou hromádkou deseti dílků monster. A hlavně si musí hráči domluvit, kdo s kým vytvoří tým.
Celá partie má dvakrát devět tahů, přičemž každý má pak tři fáze. Nejdříve si všichni účastníci partie vyberou jeden dílek z těch, které mají vyložené na svojí lodi. Zvolené monstrum položí před sebe obrázkem dolů tak, aby jeho identitu ostatní zatím neznali. Zbylé destičky si nenechá. Místo toho celou hromádku položí na loď libovolného soupeře. Čím rychlejší je, tím více lodí má na výběr.
Poté všichni odhalí své zvolené dílky a přiloží je do své herní oblasti. Ta je na úvod tvořena destičkou průzkumníka a bude se postupně odhalovat okolí této postavy. Při tom musí dílky navazovat přímým kontaktem a monstra na obrázku musí stát na nohou. To jsou v podstatě všechna omezující pravidla, kterými se hráči při umisťování řídí.
Všechny viditelné žetony bonusů pak představují podmínky, kterými jej může někdo získat. Jde o to mít v držení konkrétní typ monster v dostatečném počtu. Stejnou hodnotu pak mají jak individuální, tak ty týmové žetony, které musí plnit oba spoluhráči dohromady. Při tom takový splněný žeton má hodnotu pěti bodů.
Každé kolo začínají hráči s deseti dílky na lodi. Po devíti tazích pak zbývá každému poslední jeden dílek, který zahodí a zahájí druhé kolo s novými deseti dílky. Po dalších devíti kolech mají všichni prozkoumaných osmnáct dílků a součet jejich úspěšně splněných úkolů a pětibodových odměn pak stanoví, který z týmů má v součtu šanci na vítězství.
Big Monster je týmová hra, ve které sbíráte sady podle pokynů na společných úkolech. Přesto ale máte pouze jednoho spoluhráče, zatímco bojujete proti všem ostatním.
Právě mechanismus předávání dílků dokazuje, jak je týmová varianta stěžejní pro celkový dobrý zážitek z partie. Dobrou hromádku se snažíte nahrát spoluhráči, zatímco špatnou posouváte týmu protivníků. Díky tomu se hon za body opravdu dá dobře usměrňovat a hráči mají možnost leccos ovlivnit.
Ale spolupráce s jiným hráčem proti dalším skupinám nemusí být úplně způsob hry, který každému sedne. Hra vyžaduje komunikaci, ale také zahrnuje překvapivě hodně špičkování se soupeři. Je to pocitově takový mix mezi kooperací a soupeřením, protože tady dostanete v rámci zážitku obojí prakticky stejnou měrou.
Ve hře všichni proti všem nejsou použité týmové úkoly. Navíc právě ta logika podávání hromádek dostává trochu na frak, protože najednou není tak docela důležité, komu výběr destiček předáte. Není možné úplně spočítat, komu se výběr vyplatí. Taková volba vždy přichází ke slovu až ke konci kola, kdy už je destiček méně a směr jednotlivých soupeřů je evidentní.
Výběr z úkolů je dostačující, aby se hráč na začátku mohl rozhodnout. Jenže takovou volbu dělá na základě hromádky, kterou za chvilku už nebude mít ve svojí moci. Záleží pak na soupeřích, co mu podají. Proto více taktiky by mělo být věnováno právě na správné poslání hromádky.
Jenže zatímco celá partie by se měla točit kolem umisťování destiček, často jejich samotné umístění není tak úplně podstatné. Úkoly berou v úvahu počet a pouze u těch, na které cílíte. Díky tomu vlastně často jen tak položíte destičku bez dlouhého přemýšlení. A to je trochu škoda, protože to vypadá jako nevyužitá příležitost.
Část dění se odehrává současně, takže hra pěkně odsýpá. Ono i samotné přikládání je z důvodu uvedeného před chvílí velmi rychlé. To všechno znamená, že partie je odehraná v pohodě do půl hodiny.
Ilustrace jsou živé a zábavné, ale bohužel na sebe příliš nenavazují a neladí dohromady tak, aby vytvořily dojem jedné planety. Tou zůstává jen ta společná deska, která tvoří zásobárnu úkolů pro jednotlivé týmy.
Big Monster je v některých prvcích opravdu zajímavou hrou. Velmi se nám líbí taktičnost podávání hromádek v týmové variantě, která je tak naprosto zásadní a hlavní způsob, jak se pustit do hry. Bohužel ale má Big Monster řadu potíží, které jsou překážkou na cestě za vynikající hrou. I tak je ale dobrou zábavou. Navíc týmových her není na našem trhu dostatek, a to je přesně důvod, proč byste měli Big Monster vyzkoušet.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Dimitri Perrier |
Ilustrace | Ivan Nikulin |
Vydavatel | BoardBros, Explor8, Lifestyle Boardgames Ltd, Opa! Games, Skellig Games |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Card Game |
Mechanismy | Open Drafting, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Team-Based Game, Variable Player Powers |
Rozšíření | Big Monster: Big Mama, Big Monster: Giraffe, Big Monster: Ice Expansion, Big Monster: Promo Monster, Big Monster: Promo Monster, Big Monster: Promo Tile, Big Monster: Promo tiles |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena |
Alternativní názvy | Планета Монстров |
Více o hře.
+ originální předávání hromádek
+ týmová varianta
+ pěkná grafika
+ herní doba
+ společné plánování
+ rychlá partie
- varianta všichni proti všem nevyužívá možnosti hry
- týmový přístup není pro každého
- umisťování dílků není úplně podstatné