Proti naší vůli nás zavřeli. Dali nás pod zámek a mysleli si, že naše tikání utiší. Jenže se stal pravý opak a naše síly se znásobily. V jednotě je síla, a když svoji vůli spojí bomby, nic je nemůže zastavit. Jakmile nastane ta správná chvíle, utečeme. Vezmeme doutnák na ramena a budeme se kutálet, seč nám naše rovnovážná centra dovolí.
Kutálejte se o život společně s nimi. V karetní hře Boom Runaway to je jediný způsob, jak nevinné bomby zachránit z vězení. Autorem hry je známý designér Christwart Conrad a jeho práci ozdobil obrázky Junho Na. Hra pak vyšla v produkci společnosti Korea Board Games v roce 2014.
Krabička s bombami, které utíkají všemi možnými prostředky, je jen o fous větší, než jsme zvyklí. Ovšem nemá odkládací víko. Místo toho se musíme do jejího nitra dostat přes jeden malý otvor. Ale i tak začneme už brzy lovit a doufat, že to nezačne tikat. Naštěstí brzy zjistíme, že to jsou pouze karty a s nimi malá brožurka pravidel.
Mezi kartami je rovná padesátka bomb. Každá má pouze obrázek a jednu číselnou hodnotu, která vyjadřuje, jak bombička je nápadná při útěku. Další balíčky karet už jsou znatelně menší – je tu pět obrázků ráje, kde se mohou bomby v klidu opalovat beze strachu z násilí. A pak osm karet strážců, kteří jim chtějí v cestě na vysněné místo zabránit. Ty mají ale už rovných pět číslic – jednu pro každou dostupnou barvu.
Na začátku partie je třeba zjistit, které bomby se budou snažit uprchnout. Každý ze zúčastněných hráčů dostane tucet karet. Před sebe si položí jednu kartu svého vysněného ráje. Střed stolu pak obsadí balíček strážců, kteří se budou snažit bombám v jejich plánovaném úprku zabránit.
Na začátku každého kola je odhalen jeden strážce a podle hodnot na jeho kartě se musí zařídit všichni potenciální uprchlíci. První kartu každý z účastníků zahraje před sebe sice tajně, ale ihned ji všichni společně odhalí a tím připraví půdu pro další dvě karty. Ty už se hrají obrázkem dolů bez nápovědy.
Teprve poté, co jsou všichni připraveni k úprku, vyjde najevo, kdo vlastně utíká. To už je pozdě na to couvat nebo si to rozmýšlet. Hráči tedy všichni odhalí svoje karty a společnými silami posčítají hodnoty v jednotlivých barvách. Každý výsledek pak je třeba porovnat s hodnotou na kartě strážce a doufat, že bomby proklouznou.
Pokud se podařilo udržet součet barvy pod limitem pozornosti hlídače, všechny bomby utekly. Ale pouze ten hráč, jehož karty mají v barevné skupince největší zastoupení (součet), získá za karty bonusovou hodnotu odpovídající jejich číslici. Tyto karty si před sebe položí obrázkem nahoru.. Všichni ostatní si také karty bomb přesunou na svoji kartu ráje, ale zadní stranou (o hodnotě jednoho bodu) nahoru.
Ale ne všichni uniknou pozornému pohledu hlídačů. Kdykoliv celková hodnota v barvě přesáhne stanovený součet, je naopak hráč s nejvyšší hodnotou penalizován. Musí si svoje vyslané bombičky vzít zpět do ruky. Žádná tentokrát neuteče. Poté je součet zkontrolovaný znovu a hráči dostanou odměnu, jako by s nimi ten největší provinilec vůbec neutíkal.
Hráči pak pokračují dalšími koly a s jiným strážci. Postupně se tak zbavují karet, ale ve výsledku jde pouze o nastřádané body z bomb, které utekly. Jakmile některý hráč má v ruce pouze dvě karty, partie končí a všichni sečtou svoje získané hodnoty. Ten s nejvyšším součtem se stává vítězem.
Názor na hru Boom: Runaway není v naší redakci zdaleka jednotný. Není žádných pochyb o tom, že hra je plná náhody a nepředvídatelných situací. Při tom ale umí současně být zábavná i přes tento chaos. Tady už hodně záleží na vkusu každého z hráčů.
Volby hráčů ovlivňují všechny a ne pouze je samotné. Díky tomu nikdy nevíte, jak které kolo dopadne. Pouze jedna bomba se hraje odkrytá a ty dvě zbývající mohou situaci zcela změnit. Zvlášť, když to tak mají všichni. Samozřejmě jde především o barvy, protože teprve v rámci nich se rozhoduje o tom, které bomby se pokusí opravdu utéct.
Výhodou hry je jejich délka, která nepřesáhne třicet minut. Čím víc hráčů se ale partie zúčastní, tím méně kontroly nad výsledky jednotliví soupeři mají. V menších počtech je ale lepší možnost provést nějakou zradu protivníkovi a zbombardovat mu jeho barvu. Překvapivě funguje dobře i ve dvou, kde je vše mnohem taktičtější.
Po celou dobu to je ale o čtení úmyslů ostatních. Pokud tedy nemáte rádi situace, kdy se snažíte určit, co ostatní soupeři provedou, pak tato hra nebude pro vás. Pouze volbou barvy, kterou nebudou ostatní sabotovat, se můžete dostat dopředu. Někdy může uspět i více hráčů v jedné barvě (při remíze v hodnotách), ale většinou má každá barva svého jednoho vítěze.
Boom Runaway je rozhodně zajímavou hrou, která si zaslouží pozornost, pokud máte rádi bláznivé blafovací hry. Soupeři se navzájem snaží prohlédnout a zjistit, kdo zvolí kterou barvu. Jen ta nejvyšší karta v dostatečně nízkém součtu uspěje. Tahle schizofrenie při volbě přispívá k tomu, že je Boom Runaway dobrou zábavou.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christwart Conrad |
Ilustrace | Jun-Ho Na |
Vydavatel | Korea Boardgames |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Bluffing, Deduction |
Mechanismy | Auction / Bidding |
Alternativní názvy | 붐:런어웨이 |
Více o hře.
+ bláznivý vývoj hry
+ pro dva
+ s více hráči více chaosu
+ vtipná grafika s bombami
+ snaha být co nejvyšší, ale nepřesáhnout součet
- může být příliš nepředvídatelné