Elektřina teče pouze jedním směrem. Stačí ji pronásledovat, poslouchat její praskání a čekat, kam nás její blikání zavede. Jednu jistotu máme – bude to do cíle. Někam, kde se může elektřina ukládat nebo spotřebovávat. Elektrické okruhy jsou předvídatelné.
A přesto jejich stavění není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Vyzkoušíme si to v deskové hře Breaker Blocks, která zatím pluje pod radarem zájmu většiny hráčů. Jejím autorem je Jacob Vander Ende a grafikem Lex Piccione. Jejich společné dílo vyšlo pod hlavičkou společnosti Spriteborne. To vše z jedné kanceláře, kde autor s pomocí laseru vyřezává dílky a vypaluje do nich znaky potřebné k hraní.
Dokonce i pytlík, ve kterém hru dostanete, je vyráběný. Bohužel je to vidět na jeho popisku, který pomalu vybledává. V jeho útrobách najdeme hromadu barevných, plastových a lesklých kamenů. Modrá a oranžová jsou barvy hráčů, kteří dostanou svoje kameny očíslované od nuly až do maximální trojky. Každý takový dílek má svoje otvory a nožičky k propojení.
A pak tu jsou kameny černé barvy. Ty na sobě mají buď římské číslice I, II a III, žádné nožičky a samé otvory nebo různé symboly značící speciální dovednosti. S těmito kameny náš výčet může s klidem skončit. Pravidla v našem pytlíku nebyly, ale mohli jsme si je stáhnout na oficiálních stránkách Spriteborne, http://www.spriteborne.com/products/breakerblocks
Které kameny budeme potřebovat na začátku? Všechny. Rozdělíme je do tří barevných hromádek a to obrázky nahoru, jen ať se oba protivníci (ano, hra je pro dva!) pěkně podívají na to, co je čeká. Do středu stolu položí trojici cílových zařízení, které je třeba napájet. Jsou to konečné díly obvodů označené římskými číslicemi. Oba protivníci pak dostanou do ruky do začátku dva kameny své zvolené barvy s hodnotou nula.
Následuje partie, ve které se budou soupeři střídat a využívat dva akční body na celkové tři akce. První z nich je dobrání kamene (nově získané nelze hned zahrát). Na výběr je vždy vlastní barva hráče, ale také veškeré akční dílky černé barvy.
Kameny pak hráči připojují a vytváří tak svoje přívody energie. Začnou u jednoho ze tří startovních obvodů, připojí se k němu a od té chvíle na danou řadu kamenů mohou navázat pouze oni. Obvody mají dvě až tři pozice, na které se lze napojit, takže oba protivníci mají šanci se porvat o každý cíl. Důležitý bude až finální součet, tedy síla energie, kterou oba hráči napájí každý konkrétní obvod.
Ale než dojde situace k vyhodnocení, ještě může často nastat třetí akce. Kameny, které jsou na konci některého obvodu, a nenapojuje se do nich žádný další stavební dílek, mohou být přemístěny na libovolné jiné místo.
Jakmile se na herním plánu objeví oba dílky ověření, partie okamžitě končí a je na čase určit, kdo má pod kontrolou většinu obvodů (obvykle tedy dva ze tří, pokud někde nedošlo k remíze). Hráči si sečtou síly svých kamenů, které napájí obvod s daným římským číslem a porovnají s energií protivníka. To udělají u všech tří obvodů a ten, kdo jich kontroluje většinu, se stává vítězem.
Breaker Blocks jsou důmyslnou abstraktní hrou, ve které hraje roli řada důležitých faktorů. Tou hlavní je rozdílnost kamenů. Čím silnější stavební blok je, tím méně má otvorů pro připojení. Vrcholem je tříbodový kámen, který má pouze jednu nožičku pro připojení a žádné další prodlužovací body. Hráči tedy musí přemýšlet už ve chvíli, kdy si vybírají dalšího adepta do ruky.
Jenže tím nic nekončí. Zahrání je sice důležité, ale jak jsou jednou jasné obvody, hráči už si udržují svoje pozice a snaží se podporovat správné bojiště. Mnohem větší šanci na změnu má možnost kameny přemisťovat, což je zásadní akce.
Neméně důležité jsou i akční kameny, které umožňují odstraňovat kameny z plánu, získat více kamenů do ruky nebo vrátit dílky zpět do zásoby (z ruky). To je také jediná zásadní možnost, jak manipulovat s možnostmi protivníka. Jinak všechno závisí čistě na tom, jak hráči umí využívat svoje nabízené možnosti.
Partie jsou příjemně rychlé. Protože hrají pouze dva protivníci, neustále se střídají, ale při tom mají vždy dvě akce a mohou opravdu něco dokázat změnit. Za vývoj partie si každý může už od samého počátku.
Ve hře je těžké objevit nějakou jasnou strategii. Každý krok může oponent korigovat jinou taktikou, a tak všechno závisí na jejich správné kombinaci. Tah může vést k vítězství, ale stejně tak může být začátkem zkázy.
Provedení je velmi dobré. Ručně vyráběné dílky jsou kvalitní, dobře do sebe zapadají a drží na místě. Symboly jsou čitelné a pytlík je ideálním místem ke skladování hry, které zároveň umožňuje snadné přenášení.
Breaker Blocks je špičkovou logickou abstraktní hrou, kterou posouvá nahoru nejen luxusní ruční zpracování, ale především opravdu promyšlená hratelnost. Hráči stojí před těžkými volbami, které patří ke každé takovéto přemýšlivé hře. Breaker Blocks dělají všechno dobře a není důvod, proč je nedoporučit úplně každému.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jacob Vander Ende |
Ilustrace | Jacob Vander Ende |
Vydavatel | Spriteborne |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 0 and up |
Kategorie | Abstract Strategy, Number |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Modular Board, Network and Route Building, Tile Placement |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Players: Two-Player Only Games |
Více o hře.
+ parádní zpracování
+ přenosné balení
+ akční kameny
+ rychlá herní doba
+ chytrý převahový boj
- není jednoduše dostupná