Všude na světě je spousta kamenů. Některé leží rovně na zemi, ale jiné kdosi postavil a nechal je tam. Jsou plné různých rytin a značek, kterým už dnes nikdo nerozumí. Ale někteří z nás odhalili jejich skutečný význam. Jsou to magické kameny, se kterými neporovnatelně silnější bytosti než my hráli taktickou hru.
Jedním z největších nalezišť takovýchto velkých megalitů je místo Carnac. A právě tak se jmenuje i hra, kterou vytvořili Emiliano Venturini jako svoji verzi jejich příběhu. Jeho nápad se zalíbil společnosti Huch & friends, která ji vydala pod svojím logem pro rok 2014 s grafikou od Andrease Resche. Zajímavý fakt ale je, že hra začala svoji pouť jako webová verze už v roce 2011, než si jí vydavatelé všimli. Ale nebojte se nic němčiny, protože hru s českými pravidly do obchodů u nás dodává společnost REXhry.
Čtvercová krabice nezaujme ani tak svojí brčálovou barvou ani obrázkem dvou monolitů s runami, ale především svojí hmotností. Tedy pokud ji vezmete do ruky. Pak už vám zvědavost nedá a budete muset balení i otevřít. Uvnitř najdete nejen pravidla v několika jazycích (čeština je přiložena stranou), ale především jeden protáhlý herní plán. Ten je přeložený pouze napůl a najdeme na něm 9 krát 14 čtverečkových políček. V levém horním a pravém dolním rohu jsou značky, které označují bílého a červeného hráče.
Tím nejdůležitějším a nejzásadnějším jsou ale samotné kameny. Těch je dohromady 28 a leží úhledně srovnané v přihrádkách na dně krabice, většinou ve skupinkách po čtyřech. Když si je vezmete do ruky, tak zjistíte, že po všech stranách jsou rozmístěné bílé a červené symboly. Na kamenech jsou vždy obě verze a to pravidelně – čtyři dlouhé strany se na střídačku o znaky dělí, stejně jako dvě okrajové.
Na začátku partie hráči mezi sebe rozloží plán a sednou si naproti sobě tak, aby každý seděl po jedné z dlouhých stran. Na čtvercovém poli je možné hrát tři verze hry podle velikosti – z partie lze vynechat jednu nebo dvě obvodové řady a tím si výrazně zmenšit manévrovací prostor. Symbol, který je k hráči blíž, značí jeho barvu a znak. Kameny ale hráč nedostane pro sebe, protože všechny kameny budou ležet po straně a čekat, než si je některý z protivníků vezme a rovnou umístí.
Ve svém prvním tahu si začínající hráč vezme kámen a umístí jej na plán na libovolné platné (vzhledem ke zvoleným rozměrům) místo. Od druhého tahu pak má vždy hráč na výběr hned ze dvou aktivit. Může se zaměřit na soupeřův megalit a převrátit jej po hraně na jednu ze čtyř stran. Tím uvolní jeho původní pozici, ale zabere dva nové čtverečky a také tak může změnit barvu tohoto kamene. Ta odpovídá vždy symbolům, které jsou viditelné při pohledu shora. Nebo se může vzdát tahu a nedělat nic. Tím donutí soupeře k položení nového kamene, bez šance na položení toho minulého. Takový monolit zůstane až do konce partie stát na své užší straně.
Je jasné, že s kamenem nelze při převrácení opustit herní plán. Stejně tak není možné převracet na stranu, kde není prostor. Žádný z megalitů už po převrácení nelze posouvat ani přetáčet a zůstane v aktuálním stavu až do konce partie.
Ta nastává ve chvíli, kdy dojde zásoba kamenů nebo (v případě menší herní plochy) už není kam pokládat nové kameny. Je čas vyhodnotit počet skupin kamenů, takzvaných dolmenů. To jsou skupinky symbolů o více než třech členech, kteří spolu přímo sousedí. Hráč s nejvyšším počtem se stává vítězem. Případné remízy rozhodují velikosti samotných dolmenů.
Carnac je kouzelnou hrou pro milovníky logiky a abstraktních her pro dva. Není v ní ani špetka náhody a je plná taktických rozhodnutí. Těmi hráči ovlivňují nejen svoje vlastní šance, ale i ty, se kterými bude v partii pokračovat soupeř.
Základem všeho je převracení kamenů. Tento mechanismus se nám obzvlášť líbí, protože se díky němu plán neustále mění. Ale hra není naštěstí jen o neustálém střídání dvou akcí – položit, překlopit. Hráči mohou svůj tah i vynechat a tím si zajistit, že daný kámen už žádný z účastníků nebude moci položit.
V této hře není snadné vyhrát. Cílem hráčů totiž není, jak by se na první pohled zdálo, získat co nejvíc kamenů se svojí barvou. Místo toho musí počet vyvážit a nechat je dostatečně oddělené. Hráči totiž nebudou vždy chtít na převráceném kameni vidět pouze svoji barvu, ale snaží se spojit soupeřovy kameny do větších dolmenů a tím snížit jejich celkový počet. Tato taktika ale může být dvousečná, protože právě velikost je druhým rozhodovacím prvkem v případě remízy v počtu.
Protože vyhodnocení probíhá z ptačího pohledu, není občas špatné se zvednout a prohlédnout si rozložení kamenů shora. Získáte tak lepší přehled. Času je dost a není kam spěchat, protože s osmadvaceti kameny je všechno velmi rychlé a partie je u bodování během dvaceti minut. Hra není jednoduchá na uvažování, proto není vhodná pro menší hráče a soupeři dospělákům začnou být až kolem devátého či desátého roku.
Tři varianty velikosti plánu znamenají, že hra bude příjemně variabilní. Každý rozměr vyžaduje svoji vlastní taktiku a soupeři se tomu musí umět přizpůsobit. Navíc plán vypadá pokaždé trochu jinak a nikdy nebudete mít pocit, že jste už stejnou partii někdy hráli. Pro začátečníky je ideální střední velikost, která nabízí vyváženost a nevyžaduje po hráčích takovou specializaci.
Zpracování si nijak s hratelností nezadá. Kvalitní provedení kamenů, které jsou embosované dělá ze hry ještě větší trvalku. Pravidla jsou jasná, jednoduchá a přesto v nich najdeme příklady pro rozřešení případných nejasností.
Carnac je krásná abstraktka a to nejen vzhledem. Je to luxusní zábava na přemýšlivé večery, kdy člověk má ještě dostatek energie. Hra má svoji výraznou magii a bude vás nutit se neustále vracet pro nové a nové zážitky a souboje. Carnac je jednou z těch logických her, které si s radostí ponecháte ve své sbírce velmi dlouho.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Emiliano "Wentu" Venturini |
Ilustrace | Andreas Resch |
Vydavatel | HUCH!, (Web published) |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (7 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | I Cut, You Choose, Pattern Building, Square Grid |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: 3-Dimensional (3D), Components: 5 x 8 Grids, Components: 7 x 10 Grids, Digital Implementations: BoardSpace, Players: Two-Player Only Games |
Více o hře.
+ mechanismus překlápění
+ herní doba
+ pro dva
+ variabilní velikost plánu
+ bodování na skupiny
- snad jen pokud jste odpůrce všech abstraktních her