Vlna za vlnou se bezúspěšně rozbíjely o štít lodi. Snažení moře o převržení obrovského kovového monstra však bylo již několikátým dnem marné. Poseidon mával svým trojzubcem a vysílal na lodě amerického námořnictva svoji zpěněnou zlobu.
Posádka si vln nejdříve ani nevšimla, ale jak se jejich zloba a nápor zvyšoval, nejdříve spadlo kuchaři nádobí pověšené na stěnách. V kajutách poručíků se rozkutálelo několik cenných mincí a jedna pistole při pádu sama vystřelila. Teprve tato chvíle vzbudila na lodi pozdvižení. Americký kapitán si nejdříve myslel, že jde o potapěčský teroristický útok. Až konzultace s lodním důstojníkem, který měl zrovna službu na můstku odhalila celou pravdu.
Moře se zlobí. Tento pojem jako by patřil někam do středověku, do dob, kdy ještě byli námořníci pověrčiví a každou neočekávanou událost připisovali vyšším silám. Jenže tyhle vlny byly prostě jiné. Nebyly tak rytmické, jak to u obyčejných bouřkových vln bývá. A muži na lodi si toho časem všimli také. Zatímco pravidelné bušení uspávalo, tyhle náhodné nárazy vzbuzovaly ve všech nervozitu z neočekávaného. Jejich hlídka v Atlantiku se tak stala noční můrou ještě dříve, než mohla přijít opravdová hrozba.
Vojáci na hlídce na otevřeném moři musí počítat s tím, že se co nevidět dostanou do otevřeného souboje s jinou lodí. Častěji k těmto bitvám docházelo dříve, teď už jsou spíše sporadickými výjimkami z jinak klidného prostředí mezi slanými kapkami vody.
A přesto tyto lodní bitvy jsou tématem nejen pro písně bardů, ale především pro filmy a jiné druhy zábavy. Mezi jedno z odvětví tak patří i deskové hry, kde se lodní bitvy vyskytují od chvíle, kdy člověk vynalezl kostkovaný vzorec na papíře. Lodě existují nejspíš podobně dlouho jako oblíbené školní piškvorky.
O něco kratší dobu pak existují její zpracování, která vystupují z papíru. Jedno z nich máme před sebou i dnes. Je v distribuci společnosti HM Studio, která ji vydává v řadě Top Games. Při koupi pořídíte krabici, která již na obalu představuje svůj obsah. Oproti konkurenci zde nenajdete žádný tematický obrázek, který by měl nalákat zákazníka ke koupi zajíce v pytli.
Krabice samotná se otevírá na horní straně jen tolik, abyste tenkou škvírkou protáhli veškerý její obsah. Samotné balení pak už asi potřebovat nebudete, tedy pokud si jej nechcete ponechat kvůli pravidlům. Ty jsou totiž sepsaná na zadní straně krabici v jednoduchých bodech dokonce se dvěma názornými obrázky.
Protože se jedná o přenosné cestovní balení, najdete v krabici jeden modrý kufřík, který je zdánlivě rozdělen na dvě části. Jenže brzy se ukáže, že to není jenom zdání. Obě strany totiž lze snadno otevřít tak, že obě zvednuté strany vytvoří předěl mezi hracími plány.
V krabičce má každý ze soupeřů dvě pole o rozměrech A1 až K9, na kterých se bude odehrávat souboj. Jeden bude sloužit pro obranu, zatímco druhý pro útočné výpady na protivníka. Vedle dolního pole jsou připravené přihrádky pro střely, v kolmém dílu pak grafické ztvárnění radaru, aby si hráči připadali jako v opravdové námořní bitvě.
Plastové dílky na začátku objevíte ve velkých skupinkách. Jsou svázané v několik částí, které je nutné vylámat. A nebo mnohem lépe osvobodíte lodě, a také červené a bílé špunty zásahu jednoduše pomocí nůžek. Když si je každý z hráčů roztřídí do připravených přihrádek, může začít samotná námořní bitva.
Pravidla nejspíš všichni znáte, takže jen ve zkratce. Každý z hráčů umístí na plochu tajně svoje křižníky, konkrétně pak ponorku, minovač, torpédoborec, křižník a velící loď. Každá z nich se liší ve velikosti. Čím větší, tím je loď snazším cílem pro útoky soupeře. Proto je důležité je dobře na moři schovat a rozdělit tak, aby nebylo snadné je objevit.
V samotné hře pak hráči tipují souřadnice a snaží se zasáhnout protivníka. Pokud se jim to podaří, musí vám to soupeř přiznat. Vy si můžete toto políčko označit červeným špuntem, on totéž udělá své lodi, která byla poškozena. Pokud se netrefíte, pak si prázdné místo označíte dílkem bílé barvy.
Vyhrává samozřejmě ten, komu se dřív podaří potopit všechny soupeřovy lodě. Není to pochopitelně nic jednoduchého, ale všechny hry jsou poměrně rychlé a krátké. V tom spočívá největší výhoda celé hry Lodě.
Pokud si chcete hru obohatit o nové zážitky, můžete hráčům umožnit pohyb loďmi – v rámci tahu mohou posunout jeden ze svých křižníků o jedno políčko libovolným směrem. Tím mohou úspěšně unikat nebo alespoň uhýbat před nepřátelskou palbou a zpozdit tak svoji blížící se prohru.
Veškerá hra je hodně o náhodě, ale ze samotné podstaty se jedná spíše o hru na zabavení a ne na hluboké a hloubavé přemýšlení. Ovšem dnes není naším cílem hodnotit až tak kvalitu samotné hry Lodě, která je prověřená časem. Otázkou spíše je, jak se podařilo společnosti HM Studio zpracování.
Přenosné balení je elegantní, lze jej snadno složit a přenést, i když je partie rozehraná. Trochu namáhavé je první vybalení hry, protože pokud někdo nebude používat nůžky, může si u vylamování dílků snadno zničit nehty. Některé špuntíky totiž opravdu drží pevně. Ale to je dané pouze vstřikovací formou a tloušťkou spoje mezi dílkem a základnou.
Elegantní je, že na lodích najdete dírky, kterými si můžete značit zásahy i na nich samotných. Neztratíte tak přehled odkud nepřítel útočí a můžete případnými úhybnými manévry (pokud budete hrát naši variantu) uplavat na správnou stranu.
Vzhledem k určení pro menší děti, které začínají školní docházku, jsou některé dílky nebezpečně malé. Musíte tak na ně dávat alespoň trochu pozor, protože vylámané plastové kousky mají často i ostré hrany.
Jak se vám bude Námořní bitva hrát závisí hodně na tom, kde jste zvyklí sestavovat svoje lodě a kde naopak zaznamenáváte svoje výsledky. Hráči v naší redakci jsou zvyklí právě na tu nesprávnou variantu, při které musíte zasunovat lodě do vertikální části. Tak se vám občas stane, že loď vypadne, což znepříjemňuje celou partii. Ovšem jedná se pouze o otázku zvyku, při které pak můžete rozestavit svoje lodě v dolní části desky.
Námořní bitva, vycházející z klasické hry Lodě, se zpracováním povedla. Jedná se o elegantní přenosné balení, které plní svůj účel. Zabaví nenáročné děti, kterým nevadí, že o vítězi rozhodne náhoda. To ovšem děti neřeší. Vítěz je prostě vítěz a basta fidli..
Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.
+ dobré cestovní zpracování
+ lodě jsou opravdu lodě
+ cena
+ časem prověřená klasika
- dílky mohou vypadávat z vertikálního dílu
- výsledek určuje náhoda