V poště jsme našli krabici a v ní jakousi tajemnou bránu. Kdykoliv se jí někdo dotkne, přenese jej do světa pohádek. Místa, kde se Kosí bratři kamarádí s Maxipsem Fíkem a hajný Robátko udělal díru do klobouku Boba a Bobka. Každý tu má svůj domeček a místo, které mu nikdo nemůže vzít. A proto mezi sebou často rádi soutěží.
A na jednu takovou pohádkovou olympiádu nás zve společnost Dino ve spolupráci s Českou televizí, jejíž licenci na pohádky se podařilo této firmě z Mnichova Hradiště získat. Za vytvořením samotných her uvnitř krabice stojí tým autorů a právě jejich zásluhou si vysloužila krabice nálepku Český výrobek a to od začátku až do konce.
A uvnitř najdeme, jak nám odklápěcí víko zajištěné ouškama napoví, celkem čtveřici her. Na krabici současně objevíme také ilustrace, které prozradí, na jaké postavy se můžeme uvnitř těšit. A je jich opravdu spousta. Kromě už zmíněných jsou tu i třeba Ťuk a Bzuk, Káťa a škubánek nebo víla Amálka. Všichni dohromady zvou hráče dovnitř.
Tam se ukrývá oboustranný rozkládací herní plán. Na jedné místě vidíme svět pohádek, který je propletený hromadou bláznivých silniček a křižovatek, všechny jsou plné čísel a puntíkových míst. Na opačné straně je zase velká spirála plná skupin po čtyřech políčkách. Každé páté pak představuje domeček jednoho z hrdinů. Cesta pak začíná zvenku u králíků Boba a Bobka.
Dále jsou ale v krabici také dílky uvězněné v kartonovém archu. Představují pexeso, které má z jedné strany nenápadnou kytičkovanou louku a z druhé vždy nějaký pohádkový výjev. A pak je tu ještě balíček karet s kartou Černého petra. A to všechno ještě doplňují barevné plastové figurky a jedna dřevěná kostka.
Na hráče pak čekají nejdříve dvě klasické jednodušší hry – právě zmíněný Černý Petr a také pexeso. Obě jsou snadno hratelné samostatně a děti lákají především svým pěkným pohádkovým tématem. Destičky jsou kromě toho rozlišené také barevným pozadím, takže je možné si pamatovat dílky i podle toho. Jako Černý Petr pak slouží obrázek zubatého kocoura Luciáše.
Centrem našeho zájmu jsou ale zbývající dvě hry, které využívají herní plán. Ta jednodušší se jmenuje Pohádkový šnek a odehrává se, jak vás asi napadlo, na velké spirále. Každý z hráčů si vybere jednu figurku a postaví ji na startovní políčko nedaleko Boba a Bobka. Tam je vstup do labyrintu, jehož cíl je až úplně uprostřed. Vedle plánu pak rozloží hráči dílky pexesa a to obrázkem nahoru.
Když se některý z účastníků dostane k tahu, hodí kostkou a o počet polí odpovídající puntíkům posune postavičku vpřed. Kdykoliv hráč zastaví na poli s nějakou pohádkou (musí ale hodit přesný počet bodů), může si vzít kartičku z této pohádky. Políčka se zajícem jim pomohou dopředu, zatímco pole s kocourem Luciášem odstrčí figurku zase o jednu otáčku zpět. Někdy ale ani extrémně rychlý úprk kupředu nebude dobrou volbou, protože jakmile někdo dorazí do cíle, hodnotí se počet nasbíraných kartiček a ne to, kdo doběhl jako první.
Díky tomu by hráči rádi zůstali déle na trati, ale všechno za ně rozhoduje kostka. Není tu žádná možnost, jak výsledek ovlivnit. Ta by byla pouze v případě, že by destičky byly zakryté a hráči je museli odkrývat. Při každé návštěvě pohádkového místa by měli ale rovnou dokonce dva pokusy. Upozorňujeme vás však, že to je pouze náš návrh na variantu Pohádkového šneka.
Druhou možností, jak se pobavit s pohádkovými postavami, je hra s názvem Kouzelné pohádky. Tato strana plánu nabízí opravdu magický vzhled plný různých bláznivých cest. Hráči si zde opět rozeberou po jedné figurce a postaví ji na startovní pole s králíky v klobouku. Tentokrát kartičky pexesa budou mít obrázky už zakryté a znovu budou rozložené vedle herního plánu.
Tah opět začíná hodem kostkou. Hráč může svého hrdinu posunout právě o tolik polí a to vpřed. Kdykoliv prochází křižovatkou, může zatočit libovolným směrem. Výjimkou jsou situace, kdy figurka svůj pohyb na křižovatce začíná. V tu chvíli se musí vydat ramenem, které odpovídá hodu kostkou. Po své cestě může hráč zastavit i na červených políčkách, která jej donutí k nějaké akci.
To zastavení na žlutém poli přináší rovnou zisk jedné z kartiček. Právě v tu chvíli se může hráč konečně vydat do cíle. Jakmile tam dorazí, partie končí rovnou jeho vítězstvím.
I hra Kouzelné pohádky je velmi jednoduchá a to přesto, že je určená pro děti o rok starší (od pěti let). Kombinuje zajímavým způsobem klasickou procházečku s číselnými poli plnými různých úkolů. Dětem nabízí dostatek zábavy, ale opět postrádá jakoukoliv kontrolu nad vývojem. Vše se řídí jen a jen číslicemi na kostkách.
Náhoda ale ani u jedné z her nevadí. Je to proto, že obě jsou určené opravdu pro ty úplně nejmenší hráče. A ti ocení, že obě tyto hry jsou nové a zajímavé. Je dobře, že kromě plánu a figurek využívají i kartičky pexesa, i když pouze jako jakési body.
Cestujeme do pohádek je hra, která svojí večerníčkovou tematikou bude dětem blízká od prvního pohledu. A jednoduchá hratelnost zaručuje přístupnost už od čtyř let. S komponentami je možné hrát dvě klasické a další dvě trochu poupravené hry, což dohromady vytváří příjemný mix. Cestujeme do pohádek není jedinou sbírkou her na trhu, ale svým tématem i hrami se určitě neztratí a to přesto, že se ubírá víceméně klasickou cestou.
+ čtyři hry jsou dost
+ využití destiček pexesa i v dalších hrách
+ pěkný herní plán pro Kouzelné pohádky
+ vše rychlé hry už od čtyř let
- čistě náhodné (což se ale u hry pro nejmenší dá očekávat)
- vlastně nenabízí nic významně nového