Dámy, pánové, chlapci, děvčata! Cirkus Grandioso vás vítá! Vstupte, jen vstupte, posaďte se a nechte se okouzlit uměním našich artistů! Muž chodící na laně po rukou, žena polykající plameny a co teprve ta zvířata. Už jste někdy viděli třináctipatrovou pyramidu? Pak neváhejte a navštivte nás už dnes večer! Zlatým hřebem večera je pyramida z živých zvířat až do samého vrcholu stanu!
Kdyby Cirkus Grandioso byl skutečný, možná takto nějak by vypadalo hlášení vozů projíždějících městem a lákajících diváky do jeho stanu. A mnozí by se při vidině obrovské pyramidy zvířat dalo zlákat a šlo se podívat na něco, co ještě nikdo nikdy neviděl.
Ale protože máte štěstí, nemusíte chodit vůbec nikam a zaplatit musíte vstupenku jen za jednoho. Je tu totiž karetní hra Circus Grandioso od společnosti Racky Spiele. Jejím podtitulem je „artistická karetní hra“, což ji vystihuje naprosto dokonale. Autorovo jméno v pravidlech není uvedeno, ale předpokládáme, že za ní bude stát sám Florian Racky. Grafiku zpracoval Jonathan Pecna a hra vyšla jako novinka roku 2012.
Je to pojetím malá karetní hra, čemuž odpovídá také rozměr krabičky. Ta je čtvercového tvaru, stejně jako 63 karet uvnitř. Pětapadesát z nich představuje zvířata, ze kterých budete pyramidu sestavovat. Zbylých osm má na sobě nakreslené šašky, kteří mohou za čtyřnohé potvůrky zaskočit a lze je tedy považovat za žolíky. Na každém patře však může být pouze jeden klaun.
Každé ze zvířátek je v balíčku zastoupeno v jiném počtu. Nejvíc je slonů, kteří tvoří základ pyramidy, tedy první patro. Na jejich ramena přijdou nosorožci, kterých je devět, pak je osm velbloudů, a tak to jde dál přes poníky, medvědy až k samotnému lachtanovi s míčkem na vrcholu.
V krabičce kromě karet najdete už jen jednu figurku stavitele pyramidy, kterou si budou mezi sebou hráči vyměňovat, a samozřejmě brožurku s pravidly v originální němčině, ale také v anglickém jazyce. Na zadní straně pravidel pak najdete skvělou pomůcku – sestavenou pyramidu, která vám pomůže zjistit pevně danou pozici zvířat v rámci pater pyramidy.
Každá řada totiž má pevně dané, jaké zvíře v ní může být. Výjimkou je pak vždy jeden klaun. Do začátku partie vyložíte na střed stolu jednu kartu slona a každý z hráčů dostane do ruky celkem sedm karet. Jeho úkolem je zbavit se jich všech. Pokud se mu to podaří jako prvnímu, hra končí a držitel figurky stavitele se v tu chvíli stává vítězem.
Všechny ostatní karty zamíchejte a položte stranou. Budou sloužit jako dobírací hromádka, ze které si můžete lízat karty místo využívání těch z ruky. Nyní je vše připraveno k začátku stavění pyramidy, zvířata jsou v klidu, diváci jsou napnutí, takže s chutí do toho a uvidíme, kdo je nejlepší stavitel. Kolem pyramidy pobíhá tolik organizátorů, kolik vás je a jen jeden z nich může být tím nejlepším.
Aplaus ale vždy sklidí ten, komu se podaří dostat na vrchol pyramidy nového tvora. Ten je ve svojí práci nejen povzbuzen potleskem diváků, ale především dostane figurku stavitele, jejíž vlastnictví na konci partie určuje vítěze.
Omezení při stavění pyramidy je jinak jednoduché. Zvíře do nové vyšší řady můžete položit vždy pouze v té chvíli, kdy jej zespoda drží dvě zvířata. S každým patrem se pyramida o jedno zúží, takže vždy pokládáte novou řadu tak, aby byla karta položena nad dvěma nižšími. Nového slona pak můžete přidat jen ve chvíli, kdy na jeho straně pyramidy není už žádné volné místo až k současnému vrcholu pyramidy. Pouze v ten okamžik lze základnu rozšířit o dalšího chobotnatce.
Ve svém tahu má hráč vždy přesně dvě možnosti, které může provést. Buď přiložit kartu do pyramidy, nebo si vyměnit jednu kartu z ruky. To probíhá tak, že měněnou kartu položí kamkoliv na stůl obrázkem dolů a dobře si ji zapamatuje. Pak si jako náhradu prostě vezme horní kartu z dobíracího balíčku nebo takovou, která už dříve na stole leží obrázkem dolů.
Ale vraťme se zpět k první, zásadní a nedůležitější možnosti v tahu. Můžete totiž přiložit do pyramidy nejen kartu z ruky, ale také si vzít libovolnou kartu ležící na stole nebo dokonce risknout a pokusit se umístit novou horní kartu z balíčku.
Pouze karty z ruky umisťujete cíleně, u ostatních čas od času budete riskovat a velice často se dostanete do situace, kdy si vezmete špatnou kartu. Tedy takovou, která do pyramidy v tuto chvíli nejde přidat. To ale nevadí. Dobře si ji prohlédněte a položte ji na stůl. Nic jiného s ní nesmíte v tomto kole dělat, ale v příštím si ji třeba můžete vyměnit za některou z karet ve vaší ruce, pokud si budete ještě přesně pamatovat, kde leží.
V průběhu partie tak nabývá počet karet ležících na stole a dokonale to zamotává hráčům hlavu. Brzy se dostanete do situace, kdy nemáte ponětí, kam jste vlastně položili ty karty ze začátku hry, o nichž jste si říkal, že si je určitě zapamatujete. Pak nastává čas na riziko.
Každopádně partie končí ve chvíli, kdy se podaří některému hráči umístit lachtana na vrchol pyramidy. Jenže to se vám stane opravdu velice výjimečně. Většina partií skončí tak, že jeden z hráčů vyprázdní svoji ruku a přidá do pyramidy poslední ze svých karet. V tu chvíli ale není vítězem on, nýbrž držitel figurky stavitele.
Tento fakt má v průběhu partie velký vliv na vaše tendence o ukončení hry. Často máte v ruce kartu, kterou byste mohli všechno uzavřít, ale nemůžete, protože byste tím současně prohráli. To není vůbec příjemný pocit, takže musíte pracovat se svými znalostmi karet na stole, protože v ruce vám zbývá už jen a pouze jedna z nich.
Právě stůl a karty zde položené jsou zdrojem největšího hráčského trápení. Na začátku, když je karet jen pár, si dokážete zapamatovat jejich umístění a použít je. Ale jak partie pokračuje je stále těžší udržet si přehled až se v kartách nakonec zcela utopíte.
Jen ta náhoda je vaším nepřítelem. Karty z balíčku nejsou žádnou jistotou. Ale sedm karet na začátku je dost na to, abyste s nimi dokázali pracovat a vyměnit si ty, které se vám nehodí. Ale o to samé se snaží i soupeř, který ví zase trochu informací, které nevíte vy. Na přehledové kartě máte neustále jasno, kolik vlastně kterých zvířat v balíčku je a jaká je tedy šance, že vám zrovna to dané zvíře přijde.
Karty, které dostanete do ruky na začátku, mohou zcela rozhodnout o průběhu hry. Jejich náhodnost totiž může způsobit, že soupeř bude mít třeba několik slonů, klaunů a nosorožců. Díky tomu vám buď hodně uteče v počtu karet v ruce nebo prostě bez problémů vyhraje. Bez nutnosti si něco pamatovat. Ve více protivnících tento problém už není tak velký.
Ale to nevadí, protože ať už budete hádat nebo ne, stále se budete dobře bavit. Stavění pyramidy ze zvířat totiž je svými jednoduchými pravidly poměrně vtipné a zábavné. A to je dobře, protože právě zážitek se u těchto karetních her cení nejvíce. Originalitou a jednoduchostí si prostě Circus Grandioso získá vaše srdce.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Florian Racky |
Ilustrace | Jonathan Penca, Felix Weihnacht |
Vydavatel | Racky Spiele |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Animals, Bluffing, Card Game |
Mechanismy | Hand Management |
Rodina | Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Circus |
Více o hře.
+ pěkné ilustrace
+ jednoduchý princip tvoření pyramidy
+ paměťově náročné
+ hra hezky vypadá
+ zajímavá podmínka vítězství (kdo umístí poslední zvíře na vrchol)
+ nápověda na zadní straně pravidel
- první rozdání karet ovlivní výrazně hru
- náročné na prostor
- ve dvou více náhodné