Dnes. Lidé by chtěli vyletět do vesmíru a podívat se na jiné planety. Spousta let utekla a umění terraformace není žádným tajemstvím ani obdivuhodným činem. Planety jsou jedna po druhé zabydlovány. Ale jak se rozšiřuje vliv naší rasy, stoupá tím i vliv, který máme na ostatní. Ano, jsou tu ostatní a vůbec se jim naše počínání nelíbí.
Boj o planety je v plném proudu a my se staneme jeho součástí. Může za to desková hra Dark Matter, kterou vytvořil Oscar Arevalo. Jejich hru pak zaštítila svým jménem portugalská společnost Gen X Games a jedinečné ilustrace jsou dílem Victora Peréze Corbelly.
Malou krabičku zdobí futuristická ilustrace, která nás naladí na možnosti vědy budoucnosti. Uvnitř krabice nám nic nebrání tomu, abychom se podívali na řadu igelitových pytlíků. Jsou tu barevné kameny surovin a červené figurky vojáků. Navíc je tu ještě jeden zelený voják, který označuje začínajícího hráče. Pro hru jsou ale nezbytné také karty planet (20), hmoty (12) a také několik karet diplomacie a civilizace. Všechny karty jsou popsané řadou čísel a ikon.
Na začátku partie si hráči náhodně vyberou jednu kartu civilizace a k ní přiloží čtveřici planet. Jejich karty mají předepsané startovní natočení. Hráči samotní dostanou do ruky kromě jedné kartě diplomacie také tři karty hmoty (od každého druhu jednu) a do dlaně si vezmou také čtyři kameny surovin (ty žluté, méně hodnotnější). Figurky vojáků začnou partii na hromádce, stejně jako zbytek kamínků.
V rámci partie se budou hráči střídat na tahu a pokaždé si projdou trojicí fází. Začínající hráč pro každé kolo je určen podle sumy iniciativy na jeho kartách. Potom hráč dostane do zásoby nové zdroje a to tolik, jako je pořadová číslice kola (tedy od jednoho do čtyř, poté partie končí).
Karty hmoty mají ale vždy hned čtyři části, tedy alespoň karty hmoty: strany jsou dvě, přední a zadní, a každá je rozdělena na dvě poloviny horní a dolní. To proto, že aktivní hráč si může vybírat akce nejen z těch v horní části karet ve své ruce, ale také ze strany karet, které vidí v horní části v rukou soupeřů (za to musí ale zaplatit otočením karty diplomacie). V nabídce jsou vždy jedna nebo dvě ikony, za jejich využití ale musí hráč zaplatit zdrojem. S nimi mohou získat nové zdroje, figurku vojáka nebo bod vylepšení pro planetu. Při obou možnostech provedení akce má následky pro pozici použité karty do následujících kol, tu je totiž třeba otočit.
Těch akcí je ale celá řada. Hráči mohou používat i akce planet, ať už jejich nebo soupeřů. Tady už ale pro využití cizí schopnosti je třeba vojenská síla. Vesmírní generálové musí s pomocí svých figurek vyrovnat obrannou hodnotu planety.
Pak tu jsou další aktivity, které nejsou na karty nijak vázané. Tady lze konečně terraformovat planetu (a tedy převzít nad ní kontrolu = vzít si její kartu), později ji vylepšit (zaplacením surovin a zajistit si tak vítězné body), najmout nové členy vojska a také různě manipulovat s kartami v ruce. Ve svém kole nemá hráč k dispozici pouze jeden bod, ale může provádět akcí více v postupném sledu až do chvíle, kdy mu dojdou možnosti.
Partie končí po odehrání čtvrtého kola. Hráči si sečtou vítězné body za svoje terraformované planety, kameny surovin a dostanou také odměnu za planety, na kterých mají vojenskou sílu (vylepšené jsou hodnotnější). Celkový součet pak určí, kdo se stane vítězem.
Dark Matter je karetní hrou, která je vlastně v důsledku jen o sběru surovin. Všechno to je trochu abstraktní, protože téma samotné je pouze na pozadí. Naštěstí do partie zasahuje velmi významně nový prvek, kterým je otáčení karet oběma směry. Využívat lze vždy pouze horní část a to tím hráčem, kdo má část karty na očích.
Tato nabídka z akcí na kartách soupeřů dělá z partie zajímavou hitparádu předvídavosti. Rotace se děje nejen po použití schopnosti, ale také vyloženě na pokyn hráčů. Ti si tak mohou připravovat pozici nebo naopak blokovat šance soupeřům. Tento element je dostatečně zajímavý, aby udržel váš zájem o průběh.
To všechno přesto, že když si karty a jejich akce odmyslíte, dostanete pouze využívání akcí, sbírání zdrojů a vylepšování karet v honu za body. Tedy nic přehnaně zábavného. Hlavním cílovým publikem hry bude tak skupina, která neustále hledá nové nápady a hráči, kteří milují originální přístupy. Tady Dark Matter rozhodně exceluje.
Výtka směrem k variabilitě by mohla být aktuální, protože jednotlivé partie si jsou podobné a to je i strategie ke sběru bodů. To všechno ale naruší karty civilizace, které dají hráčům nové tajné úkoly, o kterých nikdo jiný neví. A tak není nouze o překvapení ani na konci partie.
Hlavní záchranou celé hry je délka partie, která zásluhou čtveřice kol a omezeného počtu surovin stává záležitostí nějakých třiceti minut. Vzhledem k tomu, že hlavním prvkem pro zážitek je konflikt s ostatními a karty v jejich rukou, je důležitý počet účastníků. Ve dvou to nestačí a hra je lepší ve třech a především čtyřech.
Dark Matter se snaží plout na hladině s pomocí jedné originální myšlenky. Je ale současně také důkazem, že originalita nestačí. Hra jako celek je totiž pouze průměrná a samotná zábava není dostačující. Dark Matter tak doporučíme jen těm, kdo mají rádi manipulování se surovinami a nová nápady.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Óscar Arévalo |
Ilustrace | Víctor Pérez Corbella |
Vydavatel | Gen-X Games |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Science Fiction, Space Exploration |
Mechanismy | Action Points, Hand Management |
Více o hře.
+ originalita jedné mechaniky
+ zajímavá grafika
+ rychlá partie
- víceméně průměrná zábava
- ve dvou chybí hlavní prvek
- jen sbírání surovin