Firma VPG (Victory Point Games) je známá zejména charakteristickými červenými krabicemi s barevným přebalem a laserem řezanými žetonky, které pak působí, jako kdyby ani nebyly z kartonu ale spíše ze dřeva. Součástí balení také bývá ubrousek, který slouží k očištění komponent, protože laser karton trochu opálí. Nedokážeme si představit lepší firmu, která by se měla ujmout produkce zombie hry, než je právě VPG, protože v momentě, kdy poprvé otevřete krabici, se na vás vyvalí autentický zapšklý puch rozkladu. Eeeee tedy vlastně spáleniny, ale to je jedno. Prostě hry VPG jsou tak trochu jiné, ale to jim rozhodně neubírá na zajímavosti.
V redakci máme druhou verzi hry Dawn of the Zeds. Ta první je z roku 2011, tato druhá vznikla o dva roky později a aktuálně se připravuje třetí DotZ, která vzniká za podpory fanoušků na Kickstarteru a oproti předchozím soliterním verzím by měla nabídnout plnohodnoutnou hru až pro 4 hráče. Autorem všech inkarnací je Hermann Luttmann, který má s hrami typu wargame dostatek zkušeností. Už jsme řekli, že je to wargame? Yep, wargame se zombíky.
Ve hře bráníte městečko Farmingdale, kde se pár statečných hrdinů snaží zvládnout neutěšenou situaci. Cílem je přivést do města všechny přeživší a samozřejmě zabránit zombie nákaze, aby srazila lidstvo na kolena. Budete tedy muset nejen zdolávat hordy nepřátel, kteří se ani na okamžik nepřestanou valit do vašeho městečka, ale také se budete snažit v laboratoři vyvinout protilátku a zároveň řešit asi tak milion jiných bezútěšných situací.
Hra na první pohled působí poněkud složitě. Na vině je herní plán, který připomíná nepovedenou pizzu a pravidla na úrovni vysokoškolských script. Když ale propátráte pořádně krabici, najdete samostatný tutorial, který se dá hrát v podstatě v momentě, kdy se do hry poprvé vloupáte. Až získáte alespoň nějakou představu, jak se hra hraje, můžete pročítat pravidla, která popisují základní i pokročilé finesy hry. Celkově máte kromě tutorialu možnost hrát i klasický scénář z předchozí hry a nově také Walking Zeds scénář, který se dá hrát hned ve třech variantách: krátká hra, střední a kampaň.
Všechny možné varianty hry mají jako tlukoucí srdce balíček událostí. Na začátku každého kola otočíte vrchní kartu a postupně vyhonotíte vše, co je na ní uvedeno. Čím pokročilejší scénář hrajte, tím více rozkošatělou hru budete mít a tím více věcí budete muset řešit. Například ve vaší první hře vůbec nemusíte přemýšlet nad uzdravováním vašich jednotek, stačí vám utratit jednu z dostupných akcí a hle – vaši svěřenci se oklepou a po šrámech ani památky. V pokročilejších hrách to ale zdaleka nebudete mít tak jednoduché, tam už budete muset řešit nemocnici, která musí mít příslušný personál a samozřejmě musíte mít nějaké zkušenosti s nákazou, takže budete muset investovat do výzkumu a všechno vás bude stát čas. Přesně ten času, kterého budete mít setsakta málo. A výsledek bude navíc vždy nejistý.
Ale pojďme zpátky na začátek. Ve středu herní plochy se nachází městečko Farmindgale. K němu vede hned několik cest, po kterých kráčejí nemrví. Zároveň je na těchto cestách celá řada lokací. V menších vesnicích se ukrývají civilisté a čekají, že se o ně postaráte. A vy to rozhodně máte v plánu, protože nejen že to je cílem hry, ale navíc zombíky zamořené vesnice jsou semeništěm kráčející zhouby. Potřeba je čistit, čistit a čistit.
V závyslosti na kartě události se posunou nejprve zombíci směrem k městu, následně na to máte šanci reagovat. Nejbezpečnější je střílet, ale k tomu potřebujete zbraně. Něco máte do začátku, ale záhy se neobejdete bez prohledávání lokací, abyste našli tolik potřebné náboje. Pokud se rozhodnete se zombíky bojovat na mačety, šavle a lopaty, počítejte s tím, že vám poroste rychleji úroveň nákazy a to se vám v dalších kolech vrátí v podobě ještě většího zamoření zombíky. Karty navíc přidávají další a další tématické události a zejména pokročilé scénáře mají až filmový nádech.
Přesto na první pohled nemáte zas tolik možností, co ve svém tahu dělat a některé akce se začnou po pár hrách až nepříjemně opakovat. Máte dostatek surovin, fajn, zatlučte dveře a okna a snažte se přežít. Máte ve svém týmu dobrého střelce? Zajistěte mu pokud možno dostatek střeliva, aby mohl čistit herní plán. A tak dále. Na většinu akcí se házi kostkou a tak budete potřebovat nejen dobré plánování, ale také trochu toho štěstí.
Soubojový systém je soustředěn kolem dvou tabulek, na kterých budete vždy porovnávat sílu jednotek a výsledek hodu kostek. Není na tom nic složitého a po chvíli se do zákonitostí souboje bez problému dostanete.
Co je nám pořád trochu záhadou, že herní čas. Údajně existují lidé, kteří jsou schopni i plnou hru dohrát za 90 minut, ale nám se to nikdy nepodařilo pod 3 hodiny. Pravda – neustálé listování v pravidlech to příliš neulehčuje a časem by se to asi dalo trochu stáhnout, ale 90 minut? To asi nikdy.
Hra se odmění všem milovníkům tématu, kteří se nebojí složitejších pravidel a mají na hru dostatek času. Díky tématickým kartám získává hra velikou dynamiku a atmosféra na vás dýchne i z okousaných žetonků. Není to na soustavné hraní a po pokoření plné hry už nebude takovou výzvou, ale přesto ji nelze nedoporučit. Milovníci solitérních wargame budou jistě spokojeni. Hru v současnosti již koupíte velmi obtížně, ale za chvili by měla být dostupná třetí verze, která přinese zase celou řadu vylepšení a určitě bude hodna pozornosti.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Hermann Luttmann |
Ilustrace | Tim Allen, Vinh Ha |
Vydavatel | Victory Point Games |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 1 - 1 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (21 voters) |
Kategorie | Horror, Zombies |
Mechanismy | Campaign / Battle Card Driven, Dice Rolling, Point to Point Movement, Solo / Solitaire Game |
Rozšíření | Dawn of the Zeds (Second Edition): The Director's Cut |
Rodina | Category: Tower Defense, Country: USA, Creatures: Zombies, Players: Games with Solitaire Rules, Players: Solitaire Only Games, Series: States of Siege |
Více o hře.
+ atmosféra jak z Romerových filmů
+ jednoduchý soubojový systém
+ okousané žetonky
+ dokáže vyprávět příběh
+ několik scénářů s odstupňovanými pravidly
- nepřehledná mapa
- složitě napsaná pravidla
- dlouhá hra je dloooooouuháá
- po dohrání již není výzvou