Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Dobrodružné výpravy do Lhasy, Oklahomy a na Vinland

Vypadá to špatně. Všude kolem je sníh a všechny stopy zmizely. Ale moje zážitky z války mě naučily jedno: Konec nikdy není dopředu jistý. Nesmíte se vzdávat! Každý krok, každé rozhodnutí, každý okamžik může všechno zvrátit a změnit zdánlivě jasný závěr.

Interaktivní zážitky v malé krabičce plné karet. Tak přesně vypadá nová série Dobrodružné výpravy, kterou společnost Albi vybavila hned třemi krabičkami. Každá má jiný samostatný příběh a odehrává se jinde na světě, ať už se podíváte do Oklahomy na Divoký západ, do zasněžené tibetské Lhasy nebo se vrátíte do dob vikingů v díle Vinland. Jako designér je pod všemi třemi podepsán Thomas Dupont a o ilustrace se postarali Guillaume Bernon a Jeanne Landart. Původně pak krabičky vyšly pod hlavičkou Blackrock Games a BLAM!

Už jsme naznačili, že hra nepotřebuje k zážitku nic jiného, než karty. Ty jsou čtvercové, stejně jako jejich vězení. Každá malá krabička má svoji tematickou ilustraci a jakmile se do ní dostanete, pohltí vás atmosféra hry. Balíček karet má jasně dané pořadí, které nesmíte měnit a postupně se na prvních dvou kartách dozvíte pravidla hry. Třetí už hráče uvede do příběhu a měl by ji tedy číst až ve chvíli, kdy se na výpravu pouští.

Pro poznámky se určitě bude celému týmu hodit papír, na kterém si budou evidovat také případné zdroje. Hráči pak společně prochází balíčkem, ale proráží si svoji cestu ne postupně, ale tak, jak si svoje možnosti volí. Dobrodružství je plné voleb, a hlavně nabízí rovnou pět možných zakončení, které jsou závislé na tom, jak se hráči rozhodnou. Některé karty je třeba vyhodnotit okamžitě, jiné si hráči položí před sebe.

Při tom každý ze stran karty je vyhodnocována samostatně a hráči je nesmí jen tak bez pokynů otáčet. Postupně se před hráči rozevírá příběh, ale chvíli po začátku si před sebe položí mapu s růžicí a tu obklopí sadou karet. Ty dají týmu možnost volby, která se váže k místu, kde se hrdinové právě nacházejí.

Postupně tak hráči zažívají napínavé situace, sbírají předměty a snaží se najít průchod příběhem, který povede k dobrému konci. Celé dobrodružství pokračuje až do chvíle, než jim některá z karet řekne, že je konec.

Dobrodružné výpravy jako herní řada nabízí velmi přístupnou variantu ke klasickým knižním game bookům. Stejně jako tyto knihy vám nabídne průchod příběhem, ve kterém se na sebe jednotlivé karty odkazují a hráč je aktivním způsobem prozkoumává.

Série jsou nakonec hodně o čtení a příběh tu je. Občas povedenější (Lhasa), jindy méně výrazný (Vinhos), ale vždy je tam a má své místo. Ale obsahově to není nijak rozsáhlý román a prohraje s libovolným gamebookem. Je to spíš taková jednohubka nebo seznámení s tímto způsobem hraní. Mezi jednotlivými krabičkami je rozdíl hlavně v tématu, podle kterého byste si měli vybírat, pokud chcete tuto novinku vyzkoušet na vlastní kůži.

Hra ve více účastnících tu není tak docela opodstatněná snad jen kromě toho, že hráči s její pomocí trénují spolupráci. Nakonec to je ale nejlepší v jednom, protože hráč má klid a může se plně soustředit na karty a zážitek. Není to navíc ani hodina, kterou bude potřebovat k prvnímu průchodu, zatímco ty další jsou ještě rychlejší.

Nejvíc se nám líbí přímočarost, která je chytře spojená se sestavováním mapy. To je nakonec ten nejlíbivější prvek, který navíc současně je spolutvůrcem variability. Díky tomu si můžete krabičku zopakovat vícekrát a pokaždé vidět a zažít něco trochu jiného.

Obecně se ale počítá ten první průchod. V těch dalších je to vlastně spíš takové ptaní „co by se stalo, kdybych tady udělal toto?“ a slouží hlavně k objevování. Tady je předpoklad, že vás příběh na první zážitek bavil.

Ve všech třech Dobrodružných výpravách ale celkem není moc voleb. Jedná se o hodně přímočarou zábavu, která ale docela dobře funguje a nabízí rychlou trochu výpravnou zábavu na pár kartách. Dobrodružné výpravy jsou sérií, která si sice bere inspiraci z gamebooků, ale nechce jim tak docela konkurovat, protože je mnohem rychlejší a cílevědomější.

Prozkoumávejte dál
Recenze: Dungeons & Dragons Tomb of Annihilation