Všude je ticho a přitom zde probíhá boj o život. Jen není vidět na první pohled. Tento boj je výsledkem ne jednotlivých malých soubojů, které se čas od času odehrají. Mnohem důležitější rozhodnutí se děje na dlouhodobější ose, kde jednotlivé zvířecí druhy soupeří o přežití.
Přistáváme 17000 let do historie. Na planetě končí doba ledová. Zanikají jedny životní prostředí a jsou nahrazované jinými, vznikají zatravené louky, ale i pouště, pod tajícím sněhem a ledem se objevují hornaté nehostinné krajiny. Jen co se zvířata uzpůsobila na mrazivé počasí, už je tu nová výzva. V průběhu dalších let se rozhodne, která z nich zaniknou. Ale na jejich kostrách vystoupají nové, lepší a silnější druhy. Přežije ten, kdo se nejlépe přizpůsobí.
Téma přežití a boje s ústupem doby ledové jsme tu měli již jedenkrát ve vynikající hře od Chada Jensena s názvem Dominant Species (recenze). Pak jsme si mohli zahrát od stejného autora také rozvoj metropole v Urban Sprawl (recenze).
Ale teď se zase vracíme zpět do doby ledové, jen trochu odlehčenější. Je tu karetní hra Dominant Species: Card Game. Jejím vydavatelem je už tradičně společnost GMT Games, která vydala kromě již zmíněných her třeba vynikající sci-fi strategii Space Empires 4X (recenze).
Krabice má společný titulní obrázek s původní deskovou hrou, tedy krokodýla, nosorožce a dravého ptáka s vybuchující horou v pozadí. Jen rozměr krabice je výrazně menší, přesto však na karetní hru o trochu větší, než obvykle. Ovšem kvalita a tloušťka samotného boxu zůstává opět úctyhodná, a když ji vezmete do ruky, máte pocit, že držíte opravdu pořádnou hru.
A jaký pocit na vás čeká uvnitř? Převážně karetní, jak už napovídá název. Najdete zde pořádný balíček 120 akčních karet a navíc ještě dalších dvanáct karet biómů, ve kterých se budou vaši svěřenci utkávat o přežití. Tentokrát ale nebudete hrát za konkrétní rasu, spíš se budete snažit pomoci všem rovným dílem a profitovat na tom, že živočichy pošlete na správné místo ve správnou chvíli.
K tomu dostanete ještě jednu kartonovou desku se dvěma stupnicemi – jedna je přežití a druhá označuje samozřejmě vítězné body, které rozhodnou o nejlepším hráči. Naštěstí se autor nevzdal dřevěných komponent, které zdobí původní Dominant Species, takže v krabičce najdete také šestici dřevěných disků v šesti barvách hráčů a dvanáct kostek po dvou opět pro každého ze soupeřů v jeho barvě.
Kulatý žeton použijete na stupnici přežití, zatímco kostička bude označovat vítězné body. Druhou si hráči nechají před sebou, aby bylo na první pohled viditelné, kdo hraje za jakou barvu. A pak jsou tu ještě dvě dřevěné figurky, jedna určuje začínajícího hráče, druhá pak odtikává postupně deset období, která předcházejí závěrečnému bodování.
Ve hře je opět celkem šest zvířecích tříd – obojživelníci, pavoukovci, ptáci, hmyz, savci a plazi. Hráči deskové hry zde opět rozeznají i šest elementů potravy, které přispívají k přežití druhů: tráva, ponravy, maso, zrní, slunce a vodu. Každé zvíře potřebuje k přežití některé z těchto prvků a stejně tak každá karta biomu některé z těchto prvků poskytuje, vždy v závislosti lokality, ve které se na zemi zrovna díky kartě nacházíte.
120 akčních karet lze rozdělit vizuálně na dva druhy – 99 zvířat a 21 událostí. Když se podíváme na jejich grafiku, zjistíme, že se shoduje s novou třetí edicí Dominant Species, tedy novější, než jsme měli k dispozici my při naší recenzi. Grafika je bohatší a přispívá k pěknému zážitku ze hry.
Každá akční karta zvířete může být natočena dvěma způsoby – na výšku nebo vzhůru nohama. V obou situacích zde uvidíte jedno číslo označující hodnotu zvířete v potravinovém řetězci. Černé je plnohodnotné ve chvíli, kdy není zvíře potlačené a nehrozí mu vyhynutí. Pokud jej některý z predátorů ve hře napadne, otočíte kartu vzhůru nohama a zaktivníte červené, nižší, číslo. Pod těmito čísly jsou také ikony elementů, které toto zvíře potřebuje k přežití.
Podobně jsou na tom i karty biomů, které budete vykládat postupně ve středu stolu. Každé období ve hře reprezentuje vždy jedna karta z této hromádky. Na ní je jasně udané, co za elementy prostředí poskytuje (a tedy za co dostanete vítězné body v hodnocení kola), ale také která zvířata jsou v této krajině zvýhodněna a naopak v nevýhodě (+1, -1).
Posledním druhem jsou hnědé kartu událostí, které obsahují název, obrázek, ale především efekt napsaný textem. V levém dolním rohu pak najdete symbol označující, jestli se jedná o jednorázovou okamžitou akci (šipka vlevo) nebo o akci trvající (dvě šipky uzavřené do elipsy).
Tím uzavíráme naši výpravu po typech karet a můžeme se vrhnout na partii. Pro tu si nejdříve hráči rozeberou dřevěné komponenty, jednu z kostiček položí na nulu na počítadle bodů, žeton na nulu na trase přežití a společným rozhodnutím určí začínajícího hráče. Černou postavičku položíte pak na políčko 1 na časové ose, čímž naznačíte, že vás čeká první epocha z oteplování země.
Nyní připravíte zásobu biomů. Z dvanáctky vytřídíte kartu moře, která bude vždy posledním, desátým kolem. Ostatních devět bude náhodně vybraných a zamíchaných, které položíte právě na tu desátou, mořskou. První z nich položíte obrázkem nahoru ke kartě vítězných bodů, a po ní také horní kartu na balíčku biomů, aby mohli hráči plánovat dopředu. Hráči teď už prostě jen dostanou sedm karet ze zamíchaného balíčku akčních karet a mohou začít partii.
Tah každého hráče je naprosto jednoduchý. Má na výběr pouze zahrání jedné karty z ruky nebo se vzdát tahu a tím ukončit svoje akce v celé této epoše – období, kdy je odkrytá jedna karta biomu. Ve chvíli, kdy hráči již nechtějí hrát karty nebo některý z nich už nemá co hrát, končí epocha a začíná bodovací část.
Čeho se hráči vykládáním akčních karet do potravinového řetězce snaží dosáhnout? Pochopitelně zisku vítězných bodů a to jednak snahou o zisk největšího součtu bodů v potravinovém řetězci, tedy čísel ze zahraných karet, ale také co nejlepší shody zahraných živočichů s aktuálními elementy.
Důležitost dominance na potravinovém řetězci stoupá s kolem, které probíhá. Hráč (nebo hráči) s nejvyšším součtem karetních hodnot totiž získají vítězné body odpovídající pořadovému číslu kola, tedy minimálně jedna v prvním kole a maximálně deset na závěr poslední mořské epochy.
Naopak postupně klesá význam symbolů na kartách. I ty se v každém bodování sečtou a vyhodnocují se tak, jak jsou nakreslené na kartě biomu. Za převahu v dané potravě hráč dostane tolik vítězných bodů, kolik je na kartě biomu natištěných právě těchto symbolů.
V průběhu partie ale lze také místo vyložení zvířete hrát některou z událostí, které můžete využít ve svůj prospěch nebo proti soupeřům. Záleží na typu karty a její účinnosti, která může být i odložená třeba až na bodování.
Hráči jsou však od začátku nucení k boji o dominanci v potravinovém řetězci, protože každý z hráčů, který se dělí o vítěznou příčku v dané epoše, může za odměnu posunout o jednu pozici kupředu svůj žeton na počítadle přežití. Hráč, který je na nejlepší pozici na konci partie totiž dostane bonusových pět bodů, zatímco protivník na posledním místě o pět bodů přijde. Ovšem hráči v pozicích více vzadu dostanou do závěrečného kola více akčních karet.
Mezi jednotlivými epochami se odehraje několik povinných činností. Především odložíte mimo hru aktuální kartu biomu, přesunete z vrchu balíčku následující a otočíte novou horní kartu, aby bylo vidět, která lokalita vás čeká příště. Také posunete figurku na počítadle kol a zamícháte zpět do balíčku všechny zahrané karty. Následuje výměna začínajícího hráče posunem o jedna vpravo a především si každý ze zamíchaných akčních karet dobere dvě nové k těm, které již má v ruce.
Průběh hry mohou hráči narušovat pomocí potlačování soupeřových zvířat a snižování jejich hodnoty v potravinovém řetězci. To se stane kdykoliv hráč zahraje kartu se symbolem některého přeškrtnutého druhu. Aktivní hráč si pak musí vybrat jednu kartu, kterou její vlastník otočí o 180 stupňů červeným číslem nahoru. Sníží se tak její celková hodnota. Pokud tato karta je potlačena podruhé, pak musí být rovnou odhozená.
Hráči tak v průběhu deseti epoch sbírají vítězné body dvěma uvedenými způsoby, ale současně také soupeří o pozici na trase přežití. Jakmile je odehráno poslední desáté kolo a hráči si přičtou/odečtou body za pozici na stupnici přežití, můžete vyhlásit vítězem toho hráče, jehož kostička dorazila nejdále.
Dominant Species: Card Game jsou další hrou v řadě, která se snaží úspěšný koncept deskové hry převést do podoby jednodušší a rychlejší karetní verze. A ani Chad Jensen při jejím návrhu neztratil hlavu a herní systém nepřekombinoval. Výsledkem je jednoduchý a přímočará hra, která obsahuje rozhodování, kterou kartu z ruky zahrát, ale také velmi přímé konflikty.
Body totiž nezískáte jinak, než že přímo porazíte soupeře. Neustále musíte být ve střehu, sledovat soupeřovy hodnoty, a to jak v potravinovém řetězci, tak také s ohledem na vyloženou kartu biomu. Hned dvě odměňované vlastnosti karet zaručují, že neustále máte nad čím přemýšlet.
Celý zážitek pak skvěle obohacují akční karty, kterých není příliš, takže nemusíte mít strach, že by vám zabraly celou ruku. Můžete ale velice zdárně plánovat dopředu, protože víte, jaká epocha nastane příště a jaké druhy potravy budete potřebovat. Tomu je důležité uzpůsobovat priority a hraní karet buď kvůli potravě, nebo hodnotě.
Potlačování soupeřových karet je záležitostí pro predátory a tady se trochu dotýká jiné hry o evoluci, která přišla z Ruska a jmenuje se Evolution: The Origin of Species (recenze). Ale Dominant Species Card Game zůstává svá a všechno se točí kolem karet epoch.
Vzhledem k vysokému počtu karet, které jsou vždy na začátku kola všechny k dispozici (balíček tedy nikdy nedoberete), je hra dostatečně variabilní. O to se ale starají především náhodně zamíchané karty biomů, které vám v kombinaci s odlišnou rukou karet zaručují neustále nové výzvy a volby.
Hra je ale založená především na přímé interakci a reakci na protivníkovo hraní karet. Přitom si zachovává zajímavost ve všech počtech hráčů, ačkoliv mnohem větší potenciál pro soupeření se ukrývá v případě, že se vám do partie podaří sehnat alespoň tři nebo čtyři hráče. To ovšem neznamená, že by nebyla ve dvou zábavná, jen je více taktická a neodpustí vám žádnou chybu.
Doba potřebná k dohrání partie naprosto odpovídá tomu, že se jedná o karetní hru. Bez problémů se vejdete do 30 minut v menším počtu a do 60 ve větším počtu hráčů. Časově nejnáročnější je vyhodnocení jednotlivých elementů v každém kole, kdy si protivníci musí porovnat svoje hodnoty navzájem.
S méně náročným herním mechanismem souvisí také větší vliv náhody. Především počáteční ruka karet může hodně rozhodnout, ale všechny karty mají svoje využití, protože je lze hrát dvěma způsoby, nebo si je dokonce nechat do následujících kol.
Napětí a bodové zisky se stupňují, což má za následek výbornou gradaci. Právě to se nám na této karetní hře líbí nejvíc. Po cestě sice sbíráte neustále body, ale jak se blížíte ke konci, je stále důležitější, jaké karty si necháváte a jak pracujete s vytvářením svých potravinových řetězců.
Dominant Species: The Card Game je hra, která zaujme každého milovníka pěkných, strategických a konfliktních her. Pro fanoušky původní deskové hry se jedná o jiný zážitek, ale vzhledem ke společnému tématu doporučujeme jej alespoň vyzkoušet. Čeká vás napínavý zážitek, který má vynikající vygradování až do poslední zahrané karty. A takových her je málo, zvlášť mezi těmi karetními.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Chad Jensen |
Ilustrace | Chad Jensen, Rodger B. MacGowan, Chechu Nieto, Eric Williams (I) |
Vydavatel | GMT Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (10 voters) |
Kategorie | Card Game, Prehistoric |
Mechanismy | Hand Management |
Rozšíření | Dominant Species: The Card Game – Promo Card Set |
Rodina | Game: Dominant Species, Theme: Biology, Theme: Evolution, Theme: Science, Versions & Editions: Card Versions of Non-Card Games |
Více o hře.
+ stupňující se důležitost kol
+ pěkně ilustrace akčních karet
+ jednoduchý herní systém
+ dva způsoby získávání bodů
+ náhodné biómy
+ potlačování soupeřových zvířat
+ hráči nehrají za konkrétní druh
+ počet kol a možností snižuje vliv náhody
+ hráči plánují dopředu
- nižší důležitost shody životních prvků
- náhoda dobíraných karet přesto může ovlivnit výsledek