Na hradě se truchlí. Král leží v komnatách mrtev a poddaní neví, co bude dál a kam se jejich malá země bude dál ubírat. Vladař totiž neměl žádného potomka ani královnu, takže trůn teď zeje prázdnotou.
V hospodách už kolují zvěsti, že některé agresivnější sousední národy si už brousí zuby na malou a bezbrannou zemi. Kdy jindy zaútočit než nyní? Generálové jsou rozhádaní a snaží se vyzískat z nové situace co nejvíc podobně, jako všichni na hradě. Na obraně hranic se určitě jen tak nedohodnou.
Všichni do jednoho spřádají intriky proti ostatním. Jen jeden může být nástupcem zemřelého krále, jen jeden zvedne do ruky žezlo a nasadí si diamanty vykládanou korunu. Může to být vrchní rada, kterýkoliv z generálů nebo třeba šašek, každý má v hlavě tu svoji cestičku, kterou se snaží prošlapat. A to ještě nikdo nenaznačil, že smrt krále nemusela být náhodná.
Cesty osudu jsou nevyzpytatelné, nezbývá tedy než sledovat nitky intrik a čekat, dokud nebude rozhodnuto o nástupci…
Jak známo, Češi jsou národ karbaníků, o čemž svědčí obrovská obliba karetních her prší, žolíků, tradičního nebo texaského pokeru nebo hospodského mariáše. Každé škvrně, které umí alespoň trochu číst, už s rodiči hrálo nějakou tu klasickou karetní válku.
A možná i tento fakt stojí za velkou oblibou karetní hry Dominion, která se stala během pouhého jednoho roku od svého vydání v naší malé zemi fenoménem a zaujala na společenskou hru neobvykle široké publikum. Za jejím úspěchem stojí určitě i jednoduchost a otevřenost herního principu vůči zájemcům všech věkových kategorií.
Samotný autor Donald X. Vaccarino celý svůj koncept uchopil za správný konec, protože po úspěchu základní hry začal ihned připravovat jedno rozšíření za druhým a Dominion si nyní můžete zahrát již téměř se dvěma tisíci karet!
Rozšíření Dominionu si rychle našlo cestu i do českých luhů a hájů (trvalo to přibližně devět měsíců), za což vděčíme firmě Albi. Ta vydala základní krabici Dominionu (recenze), a v červnu letošního roku přišla také s dvojicí rozšíření a právě o jednom z nich si budeme dnes podrobněji povídat. Jeho podtitulem a tématem jsou intriky.
Přemýšlíte nad koupí Dominionu a nemáte ještě ani základní balení? Pak si můžete nyní vybírat, Dominion: Intriky totiž fungují samostatně a k jejich hraní nepotřebujete základní verzi hry. Z toho vyplývá, že krabice obsahuje klasickou pětistovku karet (stejně jako Dominion), z nichž více než dvě stovky jsou vyhrazeny kartám peněz, bodů a kleteb. Ilustrace všechn ostatních karet si tentokrát vzal na starost Matthias Catrein.
Zbytek přihrádek nevyplňuje nic jiného, než karty království, tedy akční karty. Krabice samotná je rozdělena opět velmi důmyslně na 35 přihrádek. Do každé z nich patří jeden druh karet, takže před jednotlivými partiemi nepotřebujete karty třídit. O to se ovšem protáhne úklid hry, kdy zamíchané balíčky musíte rozdělit podle typu a zakategorizovat do patřičných chlívečků.
Krabice samotná má totožný tvar jako ta původní dominionovská, takže se budou vedle sebe na poličce velmi dobře vyjímat. Uvnitř kromě balíčků karet naleznete pouze podrobný dvojjazyčný barevný návod a také příručku s detailními popisy funkcí všech akčních karet.
Pravidla jsou napsána přehledně a jednoduše (za což nejspíš vděčí celkové jednoduchosti herního principu) podobně jako u základní hry, se kterou jsou v podstatě totožná. Co jednoznačně potěší všechny hráče původního Dominionu, jsou červeně orámované sekce zabývající se pravidly speciálně pro Intriky. Výrazně to usnadňuje studování a listování pravidly a po zakoupení Intrik mohou zkušení karbaníci v podstatě hned začít hrát a budovat nové balíčky.
Právě o budování balíčků totiž hra je v první řadě. Hráči si ze své hromádky karet v každém tahu doberou přesně pět karet, které mají šanci v tomto kole využít. Mohou mezi nimi objevit peníze, ale také karty vítězných bodů, které se počítají až na konci hry. Nejdůležitější však jsou karty akční (takzvané karty království), kterými lze průběh hry ovlivnit, uškodit soupeři, zlevnit nákup nebo třeba získat zdarma další kartu. Dominion je založený také na objevování nových strategií a způsobů, jak lze využít kombinace několika akčních karet k velmi účinným kombům.
O konkrétních a detailních principech celé hry se dočtete více v naší podrobné recenzi Dominionu. V tomto článku se budeme nadále zabývat hodnocením rozdílů a dojmů pouze z Intrik a předpokládáme znalost základních pravidel Dominionu.
V čem tedy spočívají hlavní inovace Intrik? Některé karet království má podobný charakter, jak jej znáte ze základního balení. Výjimku však tvoří především trojice akčních karet, které jsou kombinací dvou nám dříve známých typů. Lze je totiž hrát jako klasickou akci v příslušné fázi tahu, ale zároveň mají určitou bodovou hodnotu na konci partie.
Akčně-bodovacími kartami jsou urození Šlechtici, kteří se na konci hry počítají za 2 body, stejně jako Harém. Ten však v průběhu hry nezastupuje akční kartu, ale platidlo; má cenu stříbrňáku. Seznam kombinovaných karet uzavírá Velký sál se závěrečnou hodnotou 1 vítězného bodu.
Z nových bodových příspěvků do partie je ovšem zajisté nejzajímavější karta Vévoda, v průběhu partie však nemá žádnou jinou funkci. Jeho účelem je ještě více zatraktivnit bodovací karty nižší hodnoty, konkrétně vévodství. Situace, kdy většinou byly rozhodujícím faktorem celé partie bodovací karty Provincií, zde bere zcela za své. Vévoda vám totiž poskytne jeden bod navíc za každou kartu vévodství, kterou vlastníte a to dokonce vícekrát (tyto body dostanete za každého vévodu, kterého máte v balíčku!). Tím se nabízí zcela jiná cesta k vítězství, která je překvapivě opravdu reálná.
Druhý netradiční typ karet vám umožní provést se stejnou kartou v každém kole něco odlišného a to obvykle podle vaší volby. Může se jednat buď o kartu rozhodovací, kde jsou jednotlivé možnosti oddělené vodorovnou čarou a vy si mezi nimi musíte vybrat tu akci, kterou právě chcete provést, nebo o kartu odměny. Odměna se odvíjí od typu koupené nebo tažené karty – například za bodovou kartu dostanete možnost dolíznout z balíčku jednu kartu navíc, za peníze získáte +1 k nákupu a za akci jednu akci navíc.
Kromě klasických bonusů na akce, nákupy nebo dobírání karet jsou texty karet zaměřeny hodně na interakci se soupeři, což se v podstatě dá odvodit i od názvu rozšíření. Kromě čtyř vyloženě útočných karet zde naleznete i kartami míchající Maškary nebo výhodný Dar poddaných. Samozřejmě když máme útok, nemůže chybět ani obrana, kterou reprezentuje Tajemná komnata.
Na podmínkách závěru partie se nic nemění. Počet hráčů většinou rozhoduje, jestli soupeření skončí vybráním tří balíčků království (více hráčů), nebo rozebráním všech zelených šestibodových provincií (méně hráčů). Závislosti ukončení na počtu hráčů se s příchodem kombinovaných karet změnil, zvýšila se pravděpodobnost, že partie skončí dobráním hromádek království i v menším počtu účastníků.
Dominion: Intriky jsou povedeným rozšířením vydařené hry. Nabídnou nové karty, které lze snadno míchat s těmi původními a navíc přináší do hry několik nových taktických zvláštností. Při partiích téměř okamžitě zaznamenáte změnu strategie v úvodu souboje. Doteď vám v počátku hry bodové karty v ruce spíše překážely, nyní jsou často i k pěknému užitku (například Harém).
Celkový dojem z průběhu partie Dominionu je po přimíchání nových karet království ještě o trochu lepší. Hra není tak jednoznačně rozdělená na části, kdy všichni prahnou po penězích nebo konkrétních akčních kartách a na závěrečný úsek sbírání bodů, ale více spývají v jedno. Intriky ještě více kladou důraz na objevování silných kombinací karet, kterých výrazně přibylo a je vidět, že právě tímto směrem se Donald X. Vaccarino hodlá ubírat i nadále.
V pravidlech opět naleznete několik základních sestav karet. Pro samotné Intriky jsou celkem tři, ale protože autor počítal s tím, že si je nepořídíte samotné, dostanete jako motivaci další trojici variant pro kombinaci se základní hrou. Samozřejmě ani tentokrát vám nic nebrání ve vytvoření vlastních sestav (náhodně nebo výběrem).
Výsledkem zmiňovaného přebytku karet peněz a bodů v případě, že vlastníte i základní hru, je možnost zvýšit počet hráčů jedné partie Dominionu až na šest. To také považujeme za rozumné nejvyšší číslo v rámci zachování dobré hratelnosti. Ve vyšším počtu by pravděpodobně bylo čekání mezi jednotlivými tahy již velice dlouhé.
V průběhu celého roku se po území České republiky konaly turnaje patřící do velkého seriálu Dominion Tour. Ta byla završena v říjnu 2010 na pražském Deskohraní, kde se konalo celorepublikové finále. V prvním ročníku vyhrál Tomáš Tvaroh ze Statenic. Určitě můžeme počítat s dalšími ročníky, které pořádají občanská sdružení Czech Board Games a Duha za významné podpory vydavatelské firmy Albi. Uvidíme, jestli do pravidel turnajů nějakým způsobem zahrnou i nová rozšíření.
Jak již jsme zmínili na začátku recenze, kromě základní hry a Intrik existují také další rozšíření. V češtině naleznete ještě jedno z nich, které se jmenuje Pobřeží, a zavádí do hry karty království s delší účinností po aktivaci (přes více kol).
V letošním roce rozšířily v zahraničí řady ještě další dvě krabice s titulem Dominion. První z nich je menší rozšíření Alchymie, ale většinu z hráčů bude zajímat spíše Dominion: Prosperity, které je fanoušky hodnoceno jako zatím nejpovedenější rozšíření vůbec. Obou se snad dočkáme v příštím roce i v českém jazyce v distribuci firmy Albi.
Intriky se prodávají za stejnou cenu jako základní hra, ovšem ona to v podstatě základní hra je. V balení dostanete vše důležité pro hraní Dominionu a krabice opět přetéká množstvím různých karet, takže by se zdálo, že záleží pouze na vkusu zájemců při rozhodování, kterou sadu pořídit jako první. Začátečníkům bychom přesto doporučovali začít své seznamování se základní hrou, která nabízí vyrovnanější hru pro méně zkušené.
Je jisté, že pro fanoušky Dominionu jsou Intriky povinností a touto dobou je asi všichni mají nebo je čekají pod vánočním stromečkem. Vyšší podíl interakce dělá hru ještě zajímavější a větší hráčské skupiny určitě ocení i možnost soupeření v šesti hráčích. Navíc pocit z objevování nových kombinací karet je opravdu příjemný a určitě si jej každý rád znovu zažije.
Koupě Intrik bude málokdo litovat, protože do světa Dominionu přináší hromadu nové zábavy v novém grafickém kabátku (od nového ilustrátora). Při kombinaci padesáti balíčků království, z nichž pro jednu partii použijete pouze deset, dělá z této karetní hry opravdovou trvalku na hráčských stolech.
Více o hře.
+ samostatně hratelná
+ umožňuje hru až 6 hráčů
+ více interakce
+ pěkné ilustrace
+ kombinované karty
+ přehledná pravidla
+ opravdu variabilní
+ stále jednoduché pro všechny
- těžko se odolává dalším rozšířením
JJ, Intriky máme a celá rodina je miluje. Bohužel mě teda interakce tolik nesedí – asi nejsem správný intrikán – takže nade mnou vyhrává i 5letá dcera;-)