Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: DrachenTurm – hrad na jedno použití

drachenturm-01

Postavit hrad je jedna věc. Ale pokud uvnitř chcete ukrýt princeznu před dračím nápadníkem, pak to nebudete mít vůbec jednoduché. Můžete být sebelepšími architekty, ale když se před brány vaší stavby přikolébá obrovské a zavalité monstrum, začnete mít strach. To proto, že pod jeho dunícími tlapami by se mohly otřásat i celé skály.

A svoji kamennou věž budou všichni hráči stavět v deskové hře DrachenTurm aneb Dragon Tower, kterou si pro nás vymyslel a připravil autor Carlo A. Rossi. Vydat ji mohl s podporou společnosti HABA, která pro ni zajistila ilustrace od Christine Faustové. Celá hra pak vyšla na konci roku 2016.

Drak, hrad, i všechno potřebné stavební náčiní se ukrývá ve velké žluté krabici. Na obrázku jejího víka vidíme zlomyslného draka, který provazem stahuje lešení i s princem a několika služebníky. Uvnitř pak na hráče čekají právě kartonové díly, ze kterých poskládají vysokou věž. Teprve těsně pod vrcholkem připevní podlahu princezniny komnaty a venku kolem celého obvodu povede balkón a na něj jediné dveře. A právě za ně postaví hráči figurku princezny Zaffiry.

drachenturm-07

Tuto stavbu hráči položí na protáhlou herní desku, dole k ní připojí základní čtverec záchranného lešení. Jako opora na jedné straně poslouží nižší balkón a na druhé šedý kámen. Ten je pevně omotaný provazem, který na druhé straně vede do bříška krásného velkého draka.  Provázek je vytahovací, ale zatím hráči umístí draka na první políčko cestičky. V průběhu partie se tak bude vzdalovat a tahat za provaz. Malé stavební čtvercové destičky hráči rozloží a vytvoří z nich nabídku stranou, kam položí zatím také šťouchátka a figurky služebníků.

Celá partie se skládá ze dvou fází. Hráči nejdříve budou stavět hrad jako úkryt pro svoji princeznu. Sotva ale dorazí drak, zjistí, že tento úkryt není dostatečný a budou se snažit naopak o rychlou evakuaci princezny. Pěkně potají, zadními vrátky, do kočáru dřív, než drak celou stavbu strhne a vydá se svoji nastávající nevěstu hledat sám osobně.

drachenturm-12

Ale pěkně postupně od začátku. Hráči se zde střídají v odhalování stavebních destiček. Jejich obrázek určí, co může nebo naopak nemůže tým hráčů provádět. Těmi hlavními je pět různobarevných destiček pomocníků. Kdykoliv někdo takovou destičku odhalí, může postavit figurku pomocníka stejné barvy na aktuální patro lešení. Musí zde být ale volná pozice takové barvy (nebo volná v podobě žolíka). V opačném případě tah propadá.

 

Pokud navíc odhalí stavební dílek s novým patrem lešení ve správnou chvíli, kdy jsou zaplněny všechny volné pozice, mohou vybudovat další plošinu a být tak zase o krapet blíž záchraně princezny. Jenže mezi dílky najdete také obrázky draka Taraxe. Ale z jeho odhalení se hráči nebudou radovat, protože to znamená jeho posun o jedno políčko směrem od stavby. Tím se napíná provaz, za který drak tahá a snižuje se čas, který hráči budou mít na druhou fázi partie.

drachenturm-14

Teprve ve chvíli, kdy je celé lešení postavené, mohou hráči postoupit k druhé části. Do té doby se drak stačil posunout na některé ze vzdálenějších políček. Než je ale začne tato figurka zajímat, nejdříve si hráči rozeberou každý jedno šťouchátko své oblíbené barvy. Teprve poté si domluví taktiku, zatáhnout za jedno dračí ouško a záchrana může vypuknout naplno.

Tato část hry je výrazně rychlejší. Hráči se totiž s pomocí šťouchátek snaží dostrkat figurku princezny nejdříve ven z pokoje, pak po balkónu k lešení a přes otvory v něm dolů na louku. Tam už čeká kočár. Jenže čas rychle ubíhá, dračí provaz se navíjí a s ním se posunuje také kámen, na kterém lešení stojí. Pokud to hráč nestihne, pak se stavba zhroutí. Ovšem v případě, že figurka v bezpečí dorazí do kočáru dříve, princezna drakovi pro tentokrát unikla.

drachenturm-18

 

DrachenTurm je okouzlující dětskou a rodinnou hrou. Jde v ní v první řadě o paměť a štěstí. Bez této dvojice prostě není možné dobře, rychle a úspěšně postavit lešení. Bohužel ta smůla může z velké části rozhodnout, jakou pozici budou mít hráči do druhé fáze. Stačí mít smůlu, odhalit žetony draků a hned je času o pořádnou porci méně.

Hra nechá všechny účastníky pěkně spolupracovat. A to dovádí k dokonalosti druhá část, ve které je třeba se pečlivě domlouvat a komunikovat. Hráči musí být také šikovní, protože figurka princezny je dost neposlušná. To se projeví především při propadávání patry lešení, kde postavička snadno může vyhopkat i mimo plán. V takovém případě pravidla říkají, že ji mají hráči vrátit na stejné místo a pokračovat dál. Po celou dobu ale ubíhá drahocenný čas. Provázek se zkracuje a za chvilku se celá pracně vybudovaná stavba zřítí.

Tohle je ohromná zábava především pro malé děti. Ty jsou těmi hlavními hráči, kteří ocení zpracování i kooperaci. Svým jednoduchým průběhem navíc je vhodná už pro pětileté prcky. U všech dětí ale zaručeně oceníte trénink šikovnosti (a to i při stavbě lešení) a pochopitelně i paměti.

drachenturm-11

 

Bohužel vzhledem k počtu destiček se prakticky nikdy nestane, že byste měli draka na některé z předních pozic. Trochu nám nedává tato volba autora smysl, protože tím celá první fáze ztrácí napětí. Pokud tedy chcete mít více šancí, není od věci dětem pár žetonů draka odložit stranou a při přípravě nepoužít.

Současně právě u této části zážitku není možné nastavovat nijak obtížnost, zatímco u druhé poloviny snažení už mohou hráči získat nějaké handicapy. Jenže příprava bude vždy stejná. Ale celá partie netrvá déle než deset minut. Čím více hráčů, tím je druhá část úniku jednodušší, ale současně také složitější na domluvu.

Zpracování je naprosto parádní. Kartonové dílky jsou kvalitní a obrovské, všechno do sebe sedí a grafika je moc pěkná, dětská a hravá. Co ale vévodí celému dojmu je nádherná figurka draka a mechanismus, kterým si přitahuje kámen. Tento prvek je naprostým králem celé hry a děti z něj budou u vytržení.

drachenturm-25

Ani ty drobné nedostatky a výtky nemohou změnit nic na tom, že DrachenTurm je úžasná hra pro děti. Ty se budou chtít do světa draka a princezny stále vracet. Pokud tedy chcete pro své děti zábavu, která není úplně hloupá a která si dokáže udržet jejich pozornost, pak DrachenTurm by měla určitě patřit na váš seznam přání.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorCarlo A. Rossi
IlustraceChristine Faust
VydavatelHABA
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 4
Herní doba15
Minimální věk5 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Fantasy, Memory
MechanismyCooperative Game, Memory
RodinaCreatures: Dragons
Alternativní názvyDragon Tower, Drakentoren, La torre del drago, La torre del dragón, Tour du dragon

Více o hře.

Recenze: DrachenTurm – hrad na jedno použití
DrachenTurm asi nenabídne žádný důvod, proč by se malým hráčům, pro které je určen, neměl líbit. Je to nádherně vypadající hra, která se dělí na dvě zcela rozdílné fáze. Jejich prostřednictvím hráči potrénují šikovnost i paměť, ale nejvíc ocení samotné zpracování. Hrát si mohou už pětiletí předškoláci, jen jim při stavbě lešení budou žetony draků házet klacky pod nohy až příliš. Samotná záchrana princezny zase vyžaduje pořádnou komunikaci. DrachenTurm se dětem umí zalíbit.
Klady:

+ nádherné zpracování
+ dvě fáze
+ už od pěti let
+ trénuje paměť i šikovnost
+ rychlá hra
Zápory:

- příliš žetonů draka v první fázi
- chybí nastavení obtížnosti první fáze
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Vikingové v bouři řeší hádanky na otevřeném moři