Všichni jsme moc dobře znali riziko. Poklad tu není sám. Kdesi uvnitř malých chodeb se skrývá drak a nebude se chtít svých nastřádaných tretek jen tak snadno vzdát. Následující hodiny prověří naši odvahu až do poslední kapky. Zvládneme to nebo tváří v tvář zubaté tlamě začneme brečet jako malé dítě?
Na útěku před drakem se setkají hráči v karetní hře Dragon Run. Jejími autory jsou Ludovic Barbe a jeho o dost slavnější kolega, Bruno Cathala (Cyclades, Abyss, Five Tribes). Jeho nejnovější počin vydala v roce 2014 společnost Blue Orange Games. Všechny obrázky pak vypadají skvěle zásluhou práce Vincenta Dutraita.
Malá protáhlá krabička s hlavou velikosti, za kterou by se nemusel stydět ani Šmak, a hrdiny ukrývajícími se za kusem skály, najdeme v první řadě pravidla v angličtině. Spolu s nimi nahoře leží také jedna herní deska vyobrazující probuzeného draka. A stupnici únavy, protože takový drak probuzený ze zlatého spánku nechce nic jiného, než si jít znovu zdřímnout. Takže využije každou příležitost k tomu, aby se uklidnil. Právě to má naznačit tato škála od osmičky k srpku Měsíce.
Jednotlivé hrdiny zde zastupují kartonové destičky. Těch je celkem sedm a každý kromě obrázku má k dispozici také text popisující jeho schopnost. Protože hra nevyšla prozatím v kompletní anglické lokalizaci, jsou tyto řádky vyvedeny ve francouzštině. Naštěstí pravidla mají přiložený druhý list s překladem.
Totéž platí i pro lokace, kterými se dostáváme do sekce karet. Kromě místností nacházejících se v jeskyni, které přinutí hráče nějak reagovat, najdeme mezi balíčkem 48 karet většinu pokladů. Bez ohledu na to, jaký obrázek na sobě mají, je jejich hodnota naznačená s pomocí mincí v horních rozích. Výjimkou jsou talismany a magické lektvary, které zase mají nějaké ten textík. Hráčům pak už bude stačit jen jedna desetistěnná kostka a dřevěná figurka draka.
Na začátku partie právě postavičku probuzeného draka položí na startovní místo na stupnici spánku. Jeho lokace se odvíjí podle toho, kolik hráčů se na partii podílí. Čím méně hráčů, tím snazší bude draka znovu uspat. Všichni soupeři si rozeberou (náhodně nebo podle sympatií) jednu postavu hrdiny a k tomu dostanou také náhodné čtyři karty ze zamíchaného balíčku pokladů. Zbytek karet vytvoří dobírací hromádku na stole.
V tahu má hrdina vždy na výběr hned ze tří aktivit, které se všechny vztahují k prozkoumávání jeskyně. Hektické hledání útěkové cesty je jediným, na co dokáže myslet. Poklady už za něj nese hráč v ruce (karty), takže teď už jen stačí vykličkovat ve zdraví ven a vyhnout se žhavému dračímu dechu.
Hráč tak může být odvážný a hrdinně vést výpravu vpřed. To znamená jednoduše, že vezme další kartu z hromádky lokací, otočí ji a vyhodnotí její efekt, jak do ní jeho postava vstoupila první. Místa s sebou přináší pozitivní i negativní události a záleží pouze na štěstí, jestli hráč získá nový poklad nebo se bude muset postavit čelem drakovi.
Ne každý je ale tváří v tvář smrti tak odvážný. Mnoho hrdinů se jednoduše sesype a odmítá se pohnout. Někteří dokonce začnou brečet jako malé děti. Právě to je další možnost, která na hráče čeká. Použití ostatních hrdinů jako živých štítů ale hráče bude něco stát. Konkrétně poklady o celkové hodnotě dvě mince, které odevzdá.
Pouze jednu minci bude muset hrdina zaplatit, pokud se rozhodne pro třetí možnost – obezřetný postup vpřed. Jako důsledek jednoduše vezme kostku a pokusí se kolem draka proplížit. Musí ale dokázat hodit číslo vyšší než je počet karet lokací, které zbývají v dobírací hromádce. To ale není možné dělat donekonečna, protože jako výsledek této akce se všechny karty místností znovu vezmou, zamíchají dohromady a s průzkumem se zdánlivě začíná od začátku.
Pokud se dlouho nic neděje, drak začne znovu usínat. Pokud se tedy hráči podařilo plížení, pak může snížit drakovu ostražitost na stupnici o jeden bod. Naopak neúspěšná opatrnost vede k povinnosti utíkat bezhlavě vpřed do nejbližší místnosti.
Speciálním momentem je objevení místnosti s drakem. Takový hráč okamžitě získává zranění a na znamení musí vzít svoji kartu hrdiny a otočit ji zraněnou stranou nahoru (postavička má zelenou barvu kůže). Drak se jako výsledek takového setkání trochu uklidní, protože vychrlením ohně vypustil trochu páry. Toto je také druhý moment, kdy jsou všechny karty lokalit zamíchané, protože jinak by pro hráče už nepřinášelo objevování žádné napětí.
Karty nutí hráče (symbolem v dolní části) buď předat okamžitě tah dalšímu na řadě, nebo vést skupinku ještě jedno kolo. Partie tak pokračuje dál, jak se hráči snaží uchránit co nejcennější poklad. Právě o něj totiž ve výsledku jde. Jakmile se podaří draka uspat, vítězí ten z hráčů, kterému zůstaly po kapsách nejhodnotnější předměty. Drak vyhrává, pokud se mu podaří proměnit všechny hrdiny dříve na prach (hrdina umře, když jej drak zasáhne ohněm podruhé).
A je to tu zase. Dragon Run je další hrou, která nás nutí procházet temné kobky a hledat v nich východ. Tentokrát nám je ale v patách divoký a nebezpečný drak. Hráči musí být schopní riskovat a prozkoumávat tváří v tvář nebezpečí. Pouze tak mohou nastřádat další poklady. Jenže je tu také podstatné riziko, že narazí na draka.
Někdy za svoje bezpečí musí zaplatit. A to zase těmi poklady, které už dříve nasbírali. Právě to, jak hráči umí hospodařit se svým dříve nahromaděným bohatstvím, bude na konci tím hlavním rozdílem.
Nejzajímavějším prvkem celé hratelnosti je usínající drak. Právě on je důvodem, proč se hráči musí snažit využívat akce chytře. Většinou jim jde ale pouze o vlastní krk a na tom, co se stane ostatním, jim vůbec nezáleží. Hra tak je naprosto nekompromisní a nechá hráče, aby soupeřili opravdu až do úplného konce.
Tahle karetka je velice rychlá. To je také jedinou omluvou pro její jinak velice náhodně zaměřenou hratelnost. A to je také důvodem, proč jsme si ji přes tu nenáročnost a fakt, že ne všechno lze ovlivnit, oblíbili. Jenže hodně záleží na roli, ve které se do jeskyně vydáte. Speciální schopnosti postav nejsou vyvážené, takže zloděj je výrazně silnější než například elf. Tady už asi pak hodně záleží na tom, co od malé a rychle odehratelné karetní hry čekáte. Rovné šance na vítězství zde nedostanete.
Dragon Run je ve své podstatě opravdu jednoduchou a náhodnou hrou, která ale umí pobavit velmi dobře. A nemůže za to jen ten titulní drak, ale především všudypřítomná nutnost posouvat laťku svého štěstí ještě o kousek dál. Dragon Run sice není tou nejlepší hrou a má zbytečné problémy s vyvážeností, ale i tak nabízí pěknou zábavu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Ludovic Barbe, Bruno Cathala |
Ilustrace | Vincent Dutrait |
Vydavatel | Blue Orange (EU), Blue Orange Games |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy |
Mechanismy | Push Your Luck, Take That, Variable Player Powers |
Rodina | Creatures: Dragons, Series: Europe Collection (Blue Orange Games) |
Více o hře.
+ pěkná grafika
+ lehká a rychlá hra
+ usínající drak
+ pokoušíte svoje štěstí
+ každá postava má schopnosti
- karty zatím pouze ve francouzštině (s překladem v pravidlech)
- nevyvážené postavy
- hodně náhody