Cosi se pohnulo pod postelí. Rychle otevřu oči a kontroluju lampičku. Svítí. Jenže škrábání dole neustává. Chtěl bych utéct z postele za rodiči, ale bojím se položit nohy na zem. Drápy škrábou o matračku, jako by ji chtěly roztrhat odspodu. Nevydržím to a volám o pomoc. Kde jste kdo? Prosím? Kdokoliv.
Být dítětem v temném pokoji v noci o samotě není vůbec snadné. Ve skříních, za okny a pod postelí, všude čekají monstra na svoji šanci. Stejně jako v deskové hře Dream Catchers. Jenže tam naštěstí kromě monster jsou také jejich lovci, kteří podporují pěkné sny a chytají ty špatné. Jenže takové povolání není vůbec snadné, takže čas od času jim nějaký zlý sen proklouzne. A to věděl moc dobře také autor Gabriel Leow, který se rozhodl svojí hrou zaškolit posily. Hra byla představena na veletrhu Spiel 2017 v Essenu a to firmou Play Nation Studios. A nádherné pohádkové ilustrace se postaral Ping Ting Sim.
Krabice není nějak přehnaně velká, ale je o to plnější. Uvnitř není příliš volného prostoru, protože kromě pravidel se pod víkem se snovou krajinou nachází nejen brožurka pravidel, ale především pětice velkých herních desek. Každá z nich zobrazuje postýlku jednoho ustrašeného spáče a tři stupnice – nahoře běží zprava doleva čas chybějící do svítání, dole pak jsou počítadla dobrých a zlých snů.
Z nabídky si hráči vyberou jeden pokojíček, který chtějí dnes bránit před nočními můrami a položí plánek do středu stolu. Kolem něj pak rozloží dobírací hromádky jednotlivých typů karet, tedy velkých čtvercových snů a monster, či menších pokladů a ochranářských sil. Poté vytvoří snovou planinu z devíti náhodných karet (ve tvaru tři krát tři karty), které mohou obsahovat příjemné sny i noční můry. Každá taková karta má v pravém dolním rohu symboly sil, které jsou potřeba k jejímu sebrání.
Jednotliví účastníci dostanou jednu kartu ochránce se speciální schopností, a také čtyři náhodně dobrané akční karty, které obsahují vždy jeden symbol. Na stupnice společné desky pokoje položí ukazatele dobrých a zlých snů (podle počtu hráčů), počítadlo tahů ve tvaru přesýpacích hodin a především řadu žetonů příšer. Ty označují tahy (zhruba každý druhý), ve kterých se obludy pokusí převzít kontrolu nad sny.
Hráči se v tazích střídají a vždy se snaží co nejlépe použít své akční karty. Pokaždé mají dva akční body, které mohou využít libovolným způsobem. Za jeden bod si mohou vyměnit jednu kartu z ruky se spoluhráčem z týmu. Tím lze lépe vytvářet sady symbolů, které jsou potřeba pro sbírání dobrých i špatných snů z planiny snění.
Právě druhá akce se vztahuje k situaci, kdy se podaří někomu vytvořit sestavu symbolů, které odpovídají jednomu z devíti snů v nabídce. Jednoduše zahodí tyto symboly a mohou tak sebrat kartu snu. Pokud se jedná o sen dobrý, znamená to posun na počítadle uskutečněných dobrých snů. Sebrání noční můry pouze vylepší šance na úspěch pro další fázi hry, ale nepřinese žádný okamžitý bonus.
Jakmile hráč využije obě své akce, je na čase dát šanci příšerám a nočním můrám. Nejdříve hráči posunou ukazatel času na horní stupnici plánu. Kdykoliv pak tento žeton přesýpacích hodin dorazí na pozici s příšerou, pak nastává útok. Hráči odhalí horní kartu z balíčku nočních příšer a položí ji pod dětskou postel. Na monstrum mohou svými kartami zaútočit hráči v rámci tahu. To rozšiřuje počet možných akcí na tři. Ale tady už nestačí mít pouze sadu tří symbolů. Kromě toho tým ochránců potřebuje také štěstí – hráč na tahu hodí kostkou a potřebuje alespoň vyrovnat sílu příšery uvedenou v pravém horním rohu. Pokud se mu to nepodaří, pak sice nepřijde o karty, ale monstrum zůstává schované pod postelí.
No a to má nepříjemný důsledek. Když totiž monstrum zaútočí, zničí všechny sny obsahující jeden konkrétní symbol. Čím déle je tedy příšera pod postelí, tím více škody páchá. A všechny sny, které zmizí, je třeba na konci kola nahradit novými kartami. Pokud to znamená nový hezký sen, pak je všechno v pořádku. Jestliže se ale objeví na pláni snů nová noční můra, tak nastává problém. Tato můra se totiž pokusí najít na planině spřízněnou hrůzu, může se posunout nahoru, dolů nebo do stran (podle natištěné šipky). Kdykoliv pak sousedí s jinou noční můrou se stejným symbolem, rovnou posune ukazatel hrůzy o jedno políčko.
Teprve poté se dostane ke slovu druhý hráč. Sny se objevují, jsou plněny a monstra útočí na bezbranné děti v jejich spánku. Tým má ve svých rukou pouze akční karty otevřeně vyložené před sebou a mohou se tak volně domlouvat. Celý tým ale uspěje pouze v případě, že nasbírá dostatek dobrých snů a dosáhne na stupnici políčka s měsíčkem. Naopak prohra může potkat spoluhráče hned několika způsoby – kdykoliv se objeví tři monstra pod postelí nebo dosáhne stupnice nočních můr svého cíle. V obou případech byla snaha ochránců marná.
Dream Catchers jsou snově krásnou kooperativní hrou pro zkušenější děti a dospělé. Celé dění se podřizuje kartám v ruce a sbírání sad. Naštěstí ale jednotliví členové týmu si mohou za jeden akční bod libovolně předávat karty a tím si navzájem pomáhat. Hra je poměrně dost náhodná – liší se obtížnost monster, na planině může být odlišný počet nočních můr a to všechno má velký vliv na zaměstnanost hráčů.
Ti často mají velký problém zvolit větší nebezpečí. Mají raději zariskovat, pokusit se o hod kostkou proti monstru, sebrat dobrý sen, nebo odstranit noční můru? Jsou to volby, které mohou mít na výsledek výrazný vliv. A všichni by je měli dělat jako tým. S tím samozřejmě souvisí šance, že všem bude jeden přehnaně aktivní hráč říkat, co mají dělat. A přesto občas hráči nemají v tahu žádnou vhodnou akci (nemají dobrou sadu ikon) a mohou třeba i jednu akci vynechat.
Bez kooperace a trochy štěstí moc šancí na vítězství nemáte. Hráčům pomáhají karty pokladů, které lze získat z některých sebraných snů. Partie je solidně vyvážená a vítězství a porážka jsou docela na vážkách do poslední chvíle. Kola ubíhají opravdu rychle a prohrát lze všemi způsoby. Největším problémem asi bude čas a potom počet monster pod postelí.
Největším problémem je fakt, že kola hráčů jsou docela dlouhá. Naštěstí se v případě Dream Catchers jedná o kooperativní zábavu, takže se i mimo svůj tah účastní rozhodování. Dokonce mohou pomáhat nabídkou karet nebo radit se s ostatními členy týmu. Všichni hráči mají jeden společný úkol a ten musí sledovat. Přesto je to čekání na tah dlouhé a to především, pokud hrajete ve čtyřech. Ideální z hlediska dynamiky je partie ve dvou.
Hra i její téma jsou ale opravdu nápadité a to platí i pro mechanismy. Ve výsledku jde sice o sbírání sad, ale ty je třeba používat zajímavým způsobem. Moc pěkný je především nepředvídatelný mechanismus nočních můr. Ty se objevují tak nenápadně na planině, ale mohou vytvořit i sérii úspěchů na konci jednoho kola. Jakmile se totiž noční můry spárují, jejich karty planinu opouští a jsou odhalené nové. To znamená, že s trochou smůly poskočí ukazatel o několik políček a tím pořádně zatopit celému týmu.
Partie netrvá přehnaně dlouho a děti se vyspí během třiceti minut. Navíc ačkoliv je celá hra laděná hodně pohádkově, není zaměřena na děti. Díky komplikovanějším pravidlům a většímu množství rozhodování je vhodná spíš pro zkušenější děti. Naopak skvěle se u hry pobaví rodiny, které mohou spolupracovat.
Zpracování hry je fantastické. Všechny komponenty mají opravdu snovou vizáž a dokážou na vaší tváři vyloudit úsměv. Všechno to vypadá rozložené opravdu nádherně a krabice obsahuje řadu jedinečných a zajímavých ilustrací.
Dream Catchers je kooperativní hrou o snění, která sice vypráví o dětech, ale ochraňovat je budou starší hráči. Příjemná skladba náhody a spolupráce znamená, že tato hra šíří radost všude, kam dorazí. Dream Catchers jsou poměrně obtížnou hrou o unikání nočním můrám, která nabízí nádherné zpracování.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gabriel Leow |
Ilustrace | Ping Ting Sim |
Vydavatel | Play Nation Studios |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 35 |
Minimální věk | 13 and up |
Kategorie | Abstract Strategy, Card Game, Puzzle |
Mechanismy | Cooperative Game, Grid Movement, Hand Management |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Dreams / Nightmares |
Více o hře.
+ nádherné zpracování
+ zajímavá náplň tahu
+ téma
+ herní doba
+ těžké volby
+ těsná vítězství nebo prohry
- delší čekání na tah ve více hráčích
- výraznější závislost na náhodě