Že by tohle byl první duch s pokrývkou hlavy? Už to tak vypadá. A navíc nemá jen tak ledajakou buřinku, slamáček nebo kšiltovku. Panu duchovi se zalíbil fez! Teď v něm všude chodí a zálibně se prohlíží v zrcadle. Brzy už ale zjistí, že to není jediné jeho použití. Ale něco je špatně. Víte co? No samozřejmě, barvy!
Novou edici oblíbené party hry Duch s podtitulem Feztovní vydání (Geistesblitz: Spooky Doo) si na nás připravila firma MindOK jako autor českého vydání. Za jejím vznikem ale původně stojí Jacques Zeimet, ilustrace Gabriela Silveira a vydání původní německé edice firma Zoch Verlag. Hra spatřila světlo už v roce 2015.
A vstoupila na pulty obchodů hodně sebevědomě v plechové krabičce. Ta je ve tvaru titulního ducha i s fezem na hlavě. Krabička je vysoká a poměrně velká, takže je v ní dostatek prostoru pro čtyři dřevěné figurky (lahev, soudek, myš a samozřejmě duch) no a pak také velký červený plastový kelímek. Ten představuje fez. Sadu dotváří šedesát karet s různými kombinacemi těchto předmětů v nemyslitelných situacích.
Základ hry je stále stejný. V každém kole je odkrytá jedna karta s obrázkem a hráči na něm mají za úkol najít jediný předmět, který je zde vyobrazený ve správné barvě. Řešením může být ale také předmět, jehož barva nebo tvar na kartě není vůbec! Každá karta má jedno řešení a kdo je nejrychlejší, ten ji získá jako vítězný bod.
Jenže tahle nová krabička s sebou přináší jeden zvrat. Na začátku každé partie je jeden z předmětů přikrytý fezem (hráč na tahu si vybere), takže viditelné zbývají pouze tři. To odlišuje reakce hráčů, protože u tří viditelných předmětů stačí zakřičet jeho jméno, pokud je správná odpověď pod fezem, musí zůstat hráč zticha a nadzvednout fez.
Jakákoliv chyba, například křik nebo naopak sáhnutí na fez v nesprávnou chvíli, stejně jako špatná odpověď je potrestaná povinností vrátit jednu kartu. Ta se nevrací do společného balíčku, ale získá ji navíc jako bonus hráč, který kolo vyhraje.
Nová edice Ducha se hraje pořád výborně. Do rychlého rozhodování ale přidává novou možnost chybovat. Hráči se musí rozhodnout podle pozice předmětu, jestli mají křičet nebo ne. A protože je toto „nastavení“ v každé partii jiné, je těžké s ním udržet krok a nedělat chyby. Drobná novinka tak je vhodná pro zkušené hráče, ale i pro ty, kdo ještě Ducha nemají žádného.
Karta vracená za trest se nově nevrací do společného balíčku. To má za následek mnohem větší motivaci pro hráče, jak se snažit neudělat chybu. Svým omylem totiž nejen uškodí sami sobě, ale také nahrají soupeřům. A to často bolí mnohem víc.
Hra zůstává velmi variabilní a bez problémů opakovaně hratelná. Baví všechny bez rozdílu věku, protože je u hry prostě legrace. Poznávat ducha v nových pozicích a hledat zase obrázky ve správných odstínech je opět fajn. Duch potvrzuje opět svoji pozici mezi špičkou party her.
Velkou výhodou této novinky je krásné zpracování. A to nemluvíme jen o kvalitních dřevěných komponentách, pěkných vtipných ilustracích, ale o krásné plechové krabičce, která je ozdobou každé poličky.
Duch Feztovní vydání jde cestou evoluce a vylepšuje fungující koncept pouze drobnými krůčky. Bohatě to ale stačí, protože hráče čeká složitější rozhodování. Navíc je tu nová verze ztráty karty, která dodává hře ještě větší napětí. Duchovo feztovní vydání není jen zbytečnou edicí, ale zase trochu něčím novým.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Počet hráčů | |
Herní doba | |
Minimální věk |
Více o hře.
+ fez mírně upravuje hratelnost
+ zachované všechny zásadní prvky
+ karty vrací hráč soupeři
+ krásné zpracování a plechová krabička
- není co vytknout