Mnoho lidí si myslí, že být mrtvý už je samo o sobě prokletí. Ano, ve své podstatě se to tak dá říct. Ale představte si, že budete mrtví, a ještě na vás někdo uvalí kletbu. Prokletí tak hrozné, že se i ve vašich kostech začne hromadit strach. „Ti, kdo byli dobrými, se stanou zlými, ti zlí se stanou ještě mnohem krvežíznivějšími. Vaše kosti nikdy nespočinou v klidu a stále budete muset bojovat.“
Právě to se stalo národu nemrtvých v novém rozšíření Dungeon Command. Jak jinak si vysvětlit jejich neutuchající touhu po krvi, která převládá i po smrti? Nebo se mýlíme a třeba jen hledají šanci pomstít se všem živým za to, že už mezi nimi nemohou beztrestně procházet.
Tak či tak tu máme dnes už pátou krabici z edice Dungeon Command, která po orcích v Blood of Gruumsh (recenze) a skřetech z Tyranny of Goblins (recenze) uzavírá náš pohled. Více krabiček zatím tvůrci z Wizards of the Coast nepřipravili a nám nezbývá než doufat, že si pro nás schovali něco pro rok 2014. Věříme čtveřici autorů – Chris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe a Rodney Thomson, že ještě nevystříleli všechny svoje náboje.
Nemrtvé rozšíření vyšlo už v roce 2012 a nebylo tedy posledním. Jediná krabička s datem 2013 je Blood of Gruumsh. Není ale pochyb, že si za těch šestnáct měsíců svojí existence Dungeon Command vybudoval řadu fanoušků. Ale přesto o něm spousta lidí neví a těm (nebo vlastníkům některých jiných balení) můžeme dnes ukázat základní zajímavosti a specifika tohoto rozšíření.
Na krabici asi není příliš co představovat. Svůj zobák si na vás otevře obrovský kostlivý dracolich, který nahání hrůzu, i kdyby nebyl doprovázen dalšími kostlivými jezdci. Uvnitř je krabice uspořádaná tak, jak jsme zvyklí – kapsičky po stranách drží žetony (po vycvakání) a karty, zatímco figurky pečlivě uložené ve svých speciálních přihrádkách jsou chráněny shora ještě deskami herního plánu.
I tentokrát se prostředí změnilo jen decentně. Přesto určitě kromě magických kruhů s důležitým významem (také pro gobliní rozšíření) najdete všude především hromady kostí. To aby si nemrtví připadali jako doma. Znovu je to tak, že na jedné straně je zelená travička, zatímco na druhé temné a chladné prostředí jeskyně.
V partii Dungeon Commandu se proti sobě postaví dva generálové, kteří mají dvě velice podstatné vlastnosti – vůdcovství a morálku. První z nich určuje sílu armády, kterou dokážou udržet pod kontrolou (= počet jednotek, které můžete nasadit), druhá pak v podstatě váš život. Za každého zabitého člena ztratíte nějakou tu morálku, až se vám celá armáda rozprchne pod rukama. Hráči proti sobě bojují vyvoláváním nových příšer, hraním akčních karet a nekompromisním útočením. Vyhrát může jen jeden – ten, jehož armáda přežije.
Ale my tu nejsme proto, abychom si povídali o Dungeon Commandu jako takovém. Pokud máte jakékoliv otázky, směřujte ji na naši první dvojrecenzi a seznámení s hrou: Sting of Lolth versus Heart of Cormyr (recenze). Tady jsme proto, abychom si pověděli, jak se hraje Curse of Undeath, tak s chutí do toho.
Srdcem každé armády jsou generálové. Tentokrát zde máme jednu ženskou roli Morgana Valistova v těsném slušivém oblečku, a pak v kápi zahaleného Deltrin Evereta. Právě on je typickým zastáncem řad nemrtvých, který s postupujícím mrakem zkázy jen a jen sílí. Za každého zabitého nepřítele okamžitě získáte v jeho roli jeden bod vůdcovství navíc! Delthrin sice začíná na pouhých minimálních šesti, ale má šanci se velice rychle vyšplhat vzhůru.
To Morganiny síly se mohou za ztrátu jednoho bodu morálky vyhnout dvaceti bodům zranění. To je sice výhodná akce, ale nemůžete ji používat tak často. Jenže to by nebyli nemrtví, aby si s morálkou soupeře nedokázali pohrát i jinak, než jen prostřednictvím krve a vraždění.
Do očí nepřátel mohou strach zasít rovnou i karty! V balíčku se nachází karta šesté úrovně s názvem Terrifying Revelation. Tohle strašné odhalení vyděsí soupeře natolik, že okamžitě ztratí tři body morálky. Taková karta může být jazýčkem na vahách, který rozhodne celou partii, pokud na váš útok nebude soupeř připravený.
No a naopak jsou zde karty, které zvýší zpět morálku vám. Mluvíme o kartě Hulking Attack, která v případě úspěšného zásahu doplňuje morálku! V tuto chvíli vám určitě dává Morganina schopnost už mnohem větší smysl.
Na scéně se také poprvé objevují duchové, protože je tu Hypnotic Spirit. Sice má pouze 40 životů, ale protože je nehmotný, musíte jej zasáhnout v jednom kole dvakrát, abyste vůbec uspěli. První útok totiž vždy mine. Navíc se jedná o postavu procházející zdmi! To v kombinaci s dalšími obrannými kartami jako Defensive Advantage (která vám kromě zabránění útoku přidá novou kartu příkazu do ruky) nabízí skvělé nové taktické možnosti.
Mnoho karet dokáže zabraňovat, blokovat a snižovat poškození, které by jinak vaše jednotky utrpěly. Tím se udržují daleko od svojí druhé smrti. Současně také můžete pomocí různých schopností pohybovat nepřátelskými jednotkami, manipulovat s nimi strachem a kouzly. A k čemu jsou ty magické kruhy na plánu? S kartou Call to Battle sem můžete vyvolat jednu příšeru a ještě za to dostanete bod morálky k dobru!
Dvě karty jsou ale naprosto unikátní – Magic Short Sword a Vampiric Touch. Druhá v pořadí umí léčit. Kombinací s nějakou jinou obrannou kartou uděláte ze svého svěřence nezastavitelnou smrtící mašinu. To Magic Short Sword vypadá jednoduše a bezvýznamně – prostě se nemůže soupeř bránit proti vašim útokům nablízko. Ale pokud tuto kartu vybavíte správné příšeře, roztřesou se kolena i největším hrdinům.
V řadách nemrtvých kráčí záhrobní psi, nejrůznější kostlivci, ale také nekromant, který slouží jako takový chodící portál pro vyvolávání nových příšer. Po jeho boku mohou postavičky začít místo tradiční startovní pozice. Z jezdce na koni z kostí se po poražení stane obyčejný voják bez koně a dracolich má likvidační sérii útoků v každém kole. Je nebezpečný na blízko i na dálku. A zombie se mohou narodit znovu z odhazovacího balíčku, pokud jste ochotní obětovat jeden bod morálky.
Hra za tuto novou stranu je naprosto ďábelská. Kostlivci a nemrtví si nedělají hlavu s ničím a prostě jdou a ničí všechno, co jim stojí v cestě. Mají na své straně to nejdůležitější – smrt. A z ní plynoucí strach. A umí toho velice dobře využívat ve svůj prospěch, snižují zranění udělená soupeřem a dokonale tak využívají vlastní nezranitelnosti. Zážitek z partie za nemrtvé je unikátní a objeví pro vás nové taktiky, které zatím zůstávaly jen v rámci přání. Právě tato přání umí Curse of Undeath plnit.
Přidejte si k tomu ještě úžasné zpracování. Při pohledu na nemrtvé jezdce, dracoliche i kostlivé bojovníky jen zalapáte po dechu. Takto mají vypadat namalované miniatury v nejlepším podání. Zůstávají z měkkého plastu a nejsou tedy tak náchylné ke zlomení. Čeká na vás prostě tolik detailů, až vám z toho budou přecházet oči a občas zapomenete hrát..
Pamatujeme si moc dobře chvíli, kdy jsme na závěr recenze Blood of Gruumsh psali, jak se jedná o nejlepší rozšíření a že zaručuje naprosto unikátní zážitek. Tak a je to tu zase. Curse of the Undeath to dokázali znovu a vlastně ještě dřív, pokud vezmeme v potaz datum vydání. Pokud máte rádi zoufalství nepřítele a manipulování s morálkou, pak se v téhle krabici nachází naprosto jedinečný zážitek s kostlivci, který vás nenechá ani na chvilku spočinout pod náhrobním kamenem.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Chris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe, Rodney Thompson |
Ilustrace | Steve Argyle, Tom Baxa, Kerem Beyit, Adam Danger Cook, Daarken, Thomas Denmark, Eric Deschamps, Julie Dillon, Steve Ellis (I), Jason Engle, Carl Frank, Ralph Horsley, Tyler Jacobson, Warren Mahy, Sean V. Murray, Jim Nelson, William O'Connor, Steve Prescott, Daniel Rudnicki, Amanda Sartor, Dan Scott, Craig J. Spearing, Matias Tapia, Francis Tsai, Brian Valenzuela, Ben Wootten |
Vydavatel | Wizards of the Coast |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (7 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Miniatures, Wargame |
Mechanismy | Action Points, Area Movement, Campaign / Battle Card Driven, Hand Management |
Rodina | Digital Implementations: VASSAL, Game: Dungeon Command, Players: Two-Player Only Games, Setting: Dungeons & Dragons |
Více o hře.
+ překrásné a detailní figurky
+ opět unikátní přístup a jiná taktika
+ zajímaví generálové
+ nemrtví umí využívat své nezranitelnosti
+ zase tajemné magické kruhy na herních plánech
- nejsou